BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Jasiulewicz Anna (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie)
Tytuł
Motywy i bariery zakupu i konsumpcji żywności ekologicznej
The Motives and Barriers of Organic Food Purchase and Consumption
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2012, T. 14, z. 5, s. 87-90, bibliogr. 19 poz.
Słowa kluczowe
Żywność ekologiczna, Produkty ekologiczne, Konsumpcja żywności
Organic food, Ecological product, Food consumption
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Zaprezentowano przegląd literatury przedmiotu oraz wyniki badań odnośnie czynników stanowiących motywy konsumpcji żywności ekologicznej oraz bariery utrudniające jej zakup. Przedstawiono wyniki badań ankietowych przeprowadzonych na próbie 200 respondentów zamieszkujących tereny miejskie i wiejskie. Przeanalizowano istotność czynników mających znaczenie podczas zakupu żywności ekologicznej, a także motywy skłaniające do jej wyboru. (abstrakt oryginalny)

The paper presents the literature review and research results about the motives and barriers of organic food purchase and consumption. Results show that better taste, health and concern for the environment are the main drivers of organic food consumption. The strongest perceived barriers are a high price, the lack of availability and insufficient information about the organic foods, its labeling and the certification system. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aertsens A.J.J., Mondelaers K., Verbeke W., Buysse J., Guido van Huylenbroeck. 2011: The influence of the subjective and objective knowledge on attitude, motivations and consumption of organic food. British Food Journal, 113.11, 1353-1378.
  2. Aikaterini M. 2002: What motivates consumers to buy organic food in the UK? British Food Journal, 104, 3/4/5, 345-352.
  3. Bartels J., Hoogendam K. 2011: The role of social identity and attitudes toward sustaunability brands in buying behaviours for organic products. Journal of Brand Managenent, supl. Special Issue: Conscientious Brands, 18.9, 697-708.
  4. Długokęcka D. 2009: Ekologiczna produkcja warzyw i owoców. Agroekspres, 568(22), 1-5.
  5. Kieżel E. 2001: Decyzje konsumentów i ich determinanty. Wyd. Akademia Ekonomiczna, Katowice.
  6. Lea E., Worsley T. 2005: Australians' organic food beliefs, demographics and values. British Food Journal, 107.10/17, 855-869.
  7. Leila H.E., Zahaf M. 2008: Decision making process of community organic food consumers: an exploratory study. The Journal of Consumer Marketing, 25.2, 95-104.
  8. Magistris T., Gracia A. 2008: The decisions to buy orgnic food products in Southern Italy. British Food Journal, 110.9, 929-947.
  9. Padel S., Foster C. 2005: Explorating the gap between attitudes and behaviour. Understanding why consumers buy or do not buy organic food. British Food Journal, 107, 8, 606-625.
  10. Pearson D., Henryks J., Jones H. 2011: Organic food: What we know (and do not know) about consumers. Renewable Agriculture and Food Systems, 26.2, 171-177.
  11. Pino G., Peluso A.M., Guido G. 2012: Determinants of regular and occasional consumers' intentions to buy organic food. The Journal of Consumer Affairs, 46.1, 157.
  12. Przybylak K. 2010: Świat rolnictwa ekologicznego w liczbach. Biokurier, [www.biokurier.pl/component/content/article/37-gowny/145-swiat-rolnictwa-ekologicznego-w-liczbach], odczyt 23.02.2010.
  13. Salleh M.M., Ali S.M. 2010: Consumer's perception and purchase intentions towards organic food products. Canadian Social Science, 6.6, 119-129.
  14. Shaharudin M.R., Pani J.J., Mansor S.W., Elias S.J. 2010: Purchase Intention of Organic Food; Perceived Value Overview. Canadian Social Science, 6.1, 70-79.
  15. Siti Nor Bayaah A., Nurita J. 2010: Organic Food: A study on demographic characteristics and factors influencing purchase intentions among consumers in Klang Valley, Malaysia. International Journal of Business and Management, 5.2, 105-118.
  16. Soler F., Gil J.M., Sanchez M. 2002: Consumers' acceptability of organic food in Spain. British Food Journal, 104.8/9, 670-687.
  17. Tsakiridou E., Boutsouki Ch., Zotos Y., Mattas K. 2008: Attitudes and behaviour towards organic products: An exploratory study. International Journal of Retail&Distribution Management, 36.2, 158-175.
  18. Zander K., Hamm U. 2012: Information search behaviour and its determinants: the case of ethical attributes of organic food. International Journal of Consumer Studies, 36.3, 307-316.
  19. Żakowska-Biemas S. 2011: Polish consumer food choices and beliefs about organic food. British Food Journal, 113.1, 122-137.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu