BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Klonowska-Matynia Maria (Politechnika Koszalińska)
Tytuł
Aktywność edukacyjna obszarów wiejskich w świetle teorii kapitału ludzkiego
Educational Activity of Rural Areas in Terms of Human Capital Theory
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2012, T. 14, z. 4, s. 55-59, rys., tab., bibliogr. 24 poz.
Słowa kluczowe
Obszary wiejskie, Teoria kapitału ludzkiego, Kapitał ludzki, Wykształcenie
Rural areas, Theory of human capital, Human capital, People's education
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Podjęto próbę oceny problemu aktywności edukacyjnej mieszkańców obszarów wiejskich w świetle teorii kapitału ludzkiego. W sytuacji zmieniających się warunków funkcjonowania całych gospodarek zwrócono uwagę na konieczność systematycznego wzrostu przeciętnego poziomu wykształcenia jako jednej z determinant kapitału ludzkiego. Wskazano zmiany, jakie zaszły w ostatnich latach w rozwoju kapitału ludzkiego na polskiej wsi oraz zasugerowano, iż formalny poziom edukacji nie jest wystarczający do zmniejszenia dysproporcji rozwojowych pomiędzy miastem a wsią. Zwrócono uwagę, że ważna jest aktywność edukacyjna mieszkańców wsi, również ta podejmowana na drodze nieformalnej w celu utrzymania aktywności zawodowej w późniejszym wieku. (abstrakt oryginalny)

The article addresses the problem of education among rural residents using the theory of human capital. The world's changing economic conditions force an increase in the average level of education, as one of most important determinants of human capital. The article shows the changes, that have occurred in the development of human capital in the Polish countryside in recent years, and suggests that the formal level of education is insufficient to reduce disparities between urban and rural areas. It is important for rural residents to undertake training or educational program, both informal and formal, to maintain employability later in life. Given the importance of education for human capital development and its impact on economic activity of the region's residents, the study's main objective is to analyze and assess the level of human capital in Poland's rural areas and the educational efforts of their residents. The goal is achieved through the use of the statistical data obtained from GUS and the published domestic and foreign studies and reports. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Becker G.S. 1975: Human Capital. New York, 9.
  2. Bilans kapitału ludzkiego w Polsce. 2011: PARP, Warszawa.
  3. Cichy K. 2008: Kapitał ludzki i postęp techniczny jako determinanty wzrostu gospodarczego. Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa.
  4. Diagnoza społeczna. 2011: Warunki i jakość życia Polaków. Raport (red. J. Czapiński, T. Panek). Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa.
  5. Europa 2020. 2010: Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu. Komunikat Komisji Europejskiej, Bruksela, 12.
  6. Haartog J., Oosterbeek H. 2007: What should you know about the Private Returns to Education? [W:] Human Capital. Advances in Theory and Evidence (red. J. Haartog, H. Maassen, van den Brink). Cambridge, Cambridge University Press, 13.
  7. Hanushek E.A., Woessmann L. 2010: The Economics of International Differences in Educational Achievement, NBER Working Paper, No. 15949, Cambridge, MA, NBER.
  8. Hanushek E.A., Woessmann L. 2008: The role of cognitive skills in economic development. Journal of Economic Literature, Vol. XLVI, 46:3, 607-668.
  9. Krajowa strategia rozwoju regionalnego 2010-2020. 2009: Regiony, miasta, obszary wiejskie. Projekt, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, 53.
  10. Krueger A.B., Lindahl M. 2001: Education for grow: why and whom? Journal of Economic Literature, vol. 39/4, 1101-1136.
  11. Kształcenie dorosłych, informacje i opracowania statystyczne. 2009: GUS, Warszawa.
  12. Lee J-W, Barro R. 1997: Schooling Quality in a Cross Section of Countries. NBER Working Paper, No. 6198, September.
  13. Lindahl M., Canton E. 2007: The social returns of educations. [W:] Human Capital. Theory and Evidence (red. J. Hartog, H. Maassen, van den Brink). Cambridge University Press, 21-37.
  14. Mincer J. 1962: On-the-jobTraining: Costs, Returns and Some Implications. Journal of Political Economy, No. 5, 58-60.
  15. Nelson R.R., Phelps S. 1966: Investment in humans, technological diffusion and economic growth. American Economic Review, t. 56/1-2, 69-75.
  16. NSP 2002: Ludność. Stan oraz struktura demograficzna i społeczno-ekonomiczna. Urząd Statystyczny, Szczecin.
  17. Poor people in a rich country. A Poverty Report for Argentina. 2000: World Bank, Report No. 19992.
  18. Rakowska J., Wojewódzka-Wiewiórska A. 2010: Zróżnicowanie przestrzenne obszarów wiejskich w Polsce - stan i perspektywy rozwoju w kontekście powiązań funkcjonalnych. Ekspertyza wykonana na zamówienie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Warszawa.
  19. Raport o stanie edukacji 2010. Społeczeństwo w drodze do wiedzy. Instytut Badań Edukacyjnych, [www.eduentuzjasci.pl/pl/raport-o-stanie-edukacji-2010].
  20. Rocznik demograficzny. 2007-2011: GUS, Warszawa.
  21. Schultz T.W. 1960: Education and Economic Growth.University of Chicago Press, Chicago, 60-61.
  22. Schultz T.W. 1961: Investment in Human Capital. American Economic Review, No. 51(1), 1-17.
  23. Schultz T.W. 1963: The Economic Value of Education. New York, 6-8.
  24. Schultz T.W. 1980: Investment In Entrepreneurial Ability. Scandinavian Journal of Economics, 438.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu