BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wankiewicz Bogdan (Starosta wałecki)
Tytuł
Obszary współpracy jednostek samorządu terytorialnego ze społecznością lokalną
The Areas of Cooperation Between Local Government Units and Local Society
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2009, nr 29, s. 536-543, rys.
Tytuł własny numeru
V Forum Samorządowe. Samorząd Terytorialny w Zintegrowanej Europie
Słowa kluczowe
Samorząd terytorialny, Jednostka lokalna
Local government, Local unit
Uwagi
summ.
Abstrakt
Współpraca jednostek samorządowych z organizacjami społecznymi jest ważnym elementem w funkcjonowaniu samorządu terytorialnego. Społeczeństwo XXI wieku w swoim wymiarze potrzeb ma charakter nieograniczony, co oznacza, że ich potrzeby społeczno-gospodarcze i kulturowe są na coraz wyższym poziomie rozwoju. Wpływ na ten stan rzeczy ma postęp w rozwoju technologii, automatyzacji produkcji i nauki, a także innych dziedzin ważnych zarówno dla życia jednostki, jak i grupy społecznej. Jednak taki nieograniczony rozmiar potrzeb nie jest dostępny dla wszystkich ze względu na skromne możliwości posiadanych funduszy i zasobów, a to z kolei ogranicza ilość towarów i usług zaspokajających konkretne potrzeby zgłaszane przez społeczności lokalne. Zaspokajanie potrzeb wymaga od samorządu terytorialnego ciągłego ponoszenia nakładów finansowych o charakterze bieżącym i długofalowym. Oznacza to, że w warunkach gospodarki rynkowej konieczne jest wspomaganie zadań samorządu terytorialnego przez organizacje obywatelskie, które mogą pełnić złożone funkcje. Z założenia są to funkcje samopomocy, samoorganizacji oraz kontroli społecznej w stosunku do podmiotów państwowych i samorządowych. Funkcje te mogą być zlecane przez podmioty samorządowe i państwowe lub mogą być wykonywane samodzielnie w różnych formach zależności Zasadniczym warunkiem powstania i rozwoju organizacji obywatelskich jest aktywność jednostek grup społecznych rozumiana jako ich udział w zorganizowanych formach poprzez wspólne określenie celów, metod i form działania, tworzenie warunków i uczestnictwo w działaniach(fragment tekstu)

The efficient functioning of local society depends mainly on inhabitants" real participation in local governmental processes as well as on proper finance usage. The author concentrates on social participation. communication and marketing as the areas of cooperation between local government unitsand local society. The social organizations existing on the local level should be a matter of interest for local authorities as they provide society with possibilities. At the same time society should be partners for local government while some crucial decisions are taken.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Bibliografia
Pokaż
  1. B. Filipiak: Drugi i trzeci sektor w realizacji zadań publicznych. Wybrane problemy teorii i praktyki. Wyższa Szkoła Integracji w Szczecinie, Szczecin 2004. s. 7.
  2. Przeciw ubóstwu i bezrobociu: lokalne inicjatywy obywatelskie. Red. i. Hrynkiewicz. Instytut Spraw Społecznych. Warszawa 2002. s. 62
  3. Europa i społeczeństwo obywatelskie. Rozmowy w Pastel Gandotfo. Red. K. Michalski. Znak. Kraków 1994. s. 6.
  4. V.M. Perez Diaz: Powrót społeczeństwa obywatelskiego w Hiszpanii. Znak, Kraków 1996. s.72.
  5. W. Siemiński: Współzarządzanie gminą. Rada i zarząd gminy we wspólnocie samorządowej. Zachodnie Centrum Organizacji. Warszawa-Zielona Góra 1999. s. 69.
  6. M- Makowska: Jak tworzyć dobry program współpracy. W: Obywatele i samorząd lokalny. Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej. Warszawa 2004. s. 61.
  7. Zarządzanie w samorządzie terytorialnym najlepsze praktyki. Red. M. Zawicki,Komunikacja i partycypacja społeczna. Red. J. Hausner. Małopolska Szkoła Administracji Publicznej AE ., w Krakowie, Kraków 1999. s. 41.
  8. Rozwój instytucjonalny. Poradnik dla samorządów terytorialnych. Red. S. Mazur. Małopolska Szkoła Administracji Publicznej AK w Krakowie, Kraków 2004, s. 32.
  9. Ph. Kotler: Markeiing-analiza. planowanie, wdrażanie i kontrola. Gebethner i S-ka. Warszawa 1994, s. 6.
  10. Ph.Kotler: Marketing. Podręcznik europejski. PWE. Warszawa 2002. s. 43.
  11. A. Szromik: Marketing komunalny. Rynkowa koncepcja zarządzania gminą."Samorząd Terytorialny"1996, nr 3. 1996. nr 3
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu