BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kochanowska Joanna (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Kompetencje managerów a konkurencyjność przedsiębiorstw w krajach obszaru Triady
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2009, nr 28, s. 365-380, tab., bibliogr.19 poz.
Tytuł własny numeru
Kapitał Ludzki-Innowacje-Przedsiębiorczość. SOOIPP ANNUAL 2008
Słowa kluczowe
Kompetencje, Kompetencje kierownicze, Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Przewaga konkurencyjna
Competences, Managerial competencies, Enterprise competitiveness, Competitive advantage
Uwagi
summ.
Abstrakt
Przewaga konkurencyjna to zdaniem M. Bartnickiego "asymetryczność lub wyróżnienie w dowolnym wymiarze przedsiębiorstwa, dzięki któremu jest ono w stanie lepiej od innych obsłużyć klientów, przydać więcej wartości oraz osiągnąć wyższy poziom efektywności. W celu osiągnięcia względnie trwałego wysokiego poziomu efektywności trzeba sięgnąć do wielorakich źródeł konkurencyjności, trzeba stworzyć i odnawiać konfigurację wielorakich przewag nad konkurentami." Konkurencyjność firma może osiągnąć zarówno dzięki czynnikom otoczenia (zewnętrznym) jak i zasobom posiadanym przez przedsiębiorstwa (czynniki wewnętrzne). Przewaga konkurencyjna (widoczna na zewnątrz przedsiębiorstwa) znajduje swoje źródła wewnątrz przedsiębiorstwa przez odpowiednie wykorzystanie posiadanych zasobów.(fragment tekstu)

The article covers the topie of the influence of managerial competences on competitiveness of companies in the countries of the Triad region. A brief explanation of theoretical aspects of competences is given, including numerous categorizations of them. Moreover, a theoretical reasoning behind the hypothesis that competences should be considered a crucial element of companies' competitiveness is given. The second part of the article presents the results of studies conducted throughout North America, Europę and Asia, with cross-references to those obtained for Poland, in an attempt to discern the opinion of their employees on the influence of managerial competences on the competitiveness of smali- and medium-sized enterprises as well as multinational corporations. The hypothesis stating that the more competitive a given national economy is, the more important the perceived managerial competences become, is also proven valid on the basis of the aforementioned studies. Understanding the crucial role of managerial competences - and thus investing in them and their development - for the market position of a company is a key element of competitiveness, leading to improvement of their standing, and hence to an intensified growth of the whole of the national economy.(author's abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Bibliografia
Pokaż
  1. Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2001;
  2. Bakier B., Meredyk K., Istota i mechanizm konkurencyjności [w] H. Podedworny, J. Grabowiecki, H. Wnorowski (red.), Konkurencyjność gospodarki polskiej a rola państwa przed akcesją do Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2000;
  3. Bartnicki M., Podstawy współczesnego myślenia o zarządzaniu, Wyd. Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza 2003;
  4. Chmielak A., Próba interpretacji konkurencyjności systemowej, [w:] J. Szabłowski (red.), Strategia konkurencyjności przedsiębiorstw, Wyd. Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok 2004;
  5. Drucker P. F., Praktyka zarządzania, Wyd. AE w Krakowie, Kraków 1994;
  6. Drucker P. F., Społeczeństwo prokapitalistyczne, PWN, Warszawa 1999;
  7. Goleman D., Inteligencja emocjonalna w praktyce, Media rodzina, Poznań 1999;
  8. Juchnowicz M. (red.), Jakość zasobów pracy, Poltext, Warszawa 2002;
  9. Juchnowicz M., Sienkiewicz Ł, Jak oceniać pracę, Difin, Warszawa 2006;
  10. Knoontz H., Weihrich W., Essentials of Management, MCGrwa-Hill, New York 1990;
  11. Konarski S., Kompetencje społeczno-psychologiczne ekonomistów i managerów, SGH, Warszawa 2006;
  12. Ludwiczyński A., Szkolenie i rozwój pracowników, a sukces firmy, Polska Fundacja Promocji Kadr, Warszawa 1999;
  13. Minzberg H., Managerial Work, Analysis from Observation, "Management Science" 1971;
  14. Obłój K., Strategia organizacji. W poszukiwaniu przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2001;
  15. Rzymska A., Zarządzanie kompetencjami i zarządzanie talentami na przykładzie Glaxo Smith Kline Beecham Polska Sp. z o.o., materiały konferencyjne HR z dnia 5 czerwca 2001;
  16. Sange P., Piąta dyscyplina: teoria i praktyka organizacji uczących się, Dom Wyd. ABC, Warszawa 1998;
  17. Schneider B. H., Rubin K. H., Ledingham J. E., Children's peer relation, Issues in assessment and intervention. Springer-Verlag, New York 1985;
  18. Stankiewicz M. J. (red.), Budowanie potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa, TNOiK "Dom Organizatora" Toruń 1999;
  19. Wrzosek W., Przewaga konkurencyjna, "Marketing i Rynek" nr 7/99.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu