BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kozera Magdalena (Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu)
Tytuł
Wiedzochłonność produkcji rolniczej jako wyzwanie dla kształcenia zawodowego w Polsce
The Knowledge-Intensive of Agricultural Production As the Challenge for the Agricultural Education System in Poland
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2014, T. 16, z. 6, s. 268-273, rys., bibliogr. 16 poz.
Słowa kluczowe
Rolnictwo, Kształcenie zawodowe, Edukacja rolnicza
Agriculture, Vocational training, Agricultural education
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Podjęto rozważania związane z rosnącym popytem na wiedzę polskiego rolnictwa oraz nad źródłami jej podaży. Wskazano na konieczność nadrabiania luki rozwojowej jaka dzieli rolnictwo krajowe od intensywnego rolnictwa wielu państw UE i świata. Podkreślono, że sposobem na pobudzenie wiedzochłonności samego sektora jest sprawnie działający system edukacji zawodowej. Celem opracowania była zatem diagnoza stanu szkolnictwa zawodowego, w tym rolniczego, w Polsce. Diagnozując ten złożony obszar badawczy wykorzystano metodę badania źródeł zastanych, co pozwoliło na uzyskanie przybliżonego obrazu sytuacji systemu szkolnictwa zawodowego. System ten zmienia się stopniowo, chociaż zmiany te określić można jako zbyt wolne w stosunku do dynamiki zmian konkurencyjnego otoczenia, zwłaszcza techniczno-technologicznego. (abstrakt oryginalny)

The article raise the questions related to the growing demand for knowledge of Polish agriculture and the sources of supply of this knowledge. It was indicated at necessary to complete development gap separating them from agriculture of many EU states and even world ones. It was emphasized that the way to stimulate knowledge-absorbing capacity of the sector is a workable system of vocational education. Purpose of the study is the evaluation of vocational education (including agriculture) in Poland. Diagnosing this complex research area the deck research method was used. It allowed to obtain approximate situation of the vocational education system. This system changing gradually, although this changes can be described as too slowed in relation to dynamics changes of competitive environment, especially in techno- technological field. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Elstrand E. 1970: Norvegian experience from extension work in farm management, Zesz. Prob. Postępy Nauk Rolniczych, t. 98(18).
  2. Furmanek W. 2010: Wyzwania edukacji wobec kolejnych przemian cywilizacyjnych, Edukacja-Technika- Informatyka, nr 2/2010, 13-27, dostęp on-lin: www.ceeol.com, dostęp 2.10.2014.
  3. Galor Z. 2006: Własność a stadia rozwoju ekonomicznego i dezorganizacja społeczna w pracy W.I. Thomasa, F. Znanieckiego: Chłop polski w Europie i Ameryce, [w:] B. Goryńska- Bittner (red.), Między minionym a obecnym, z warsztatu badawczego Katedry Nauk Społecznych, nr 8.
  4. Hejłasz E., Arciszewska B. 2013: Kształcenie zawodowe i ustawiczne - Vademecum Poradnik opracowany w ramach projektu "Szkoła zawodowa szkoła pozytywnego wyboru", KOWEZiU, Warszawa, cz. 1-3, dostęp on-line: http://edukator.koweziu.edu.pl/index.php/ksztalcenie-zawodowe/983-ksztacenie-w-zawodach-rolniczych-po-1-wrzenia-2012-roku-cz-1-3.
  5. Informacje MNiSW http://www.nauka.gov.pl/ministerstwo/inwestycje-w-obszarze-nauki-i-szkolnictwa-wyzszego, stan na 12.09.2014.
  6. Jemielniak D. 2008: Praca oparta na wiedzy. Praca w przedsiębiorstwach wiedzy na przykładzie organizacji higt-tech, WAiP, Warszawa, 22-25.
  7. Kołoszko- Chomentowksa Z. 2008: Kwestia czynnika ludzkiego w rolnictwie, Acta Scientarum Polonorum Oeconomia, nr 7(4), 87-95.
  8. Kozera M. 2014: Czy samodegradacja? Pozytywny i negatywny kapitał ludzki, [w:] Z. Galor, B. Goryńska-Bittner, S. Kalinowski (red.), Życie na skraju - marginesy społeczne wielkiego miasta, Wyd. Societas Pars Mundi Publishing, Bielefeld, 201-2012.
  9. Krzyworzeka P. 2014: Wiedzochłonne organizacje, E-mentor, dostęp on-line, www.e-mentor.edu.pl/artykul/ numer/35/id/758, stan na 2.10.2014.
  10. Kwiatkowski S. 2000: Przedsiębiorczość intelektualna, PWN, Warszawa.
  11. Panasiuk J. 1998: O zmienności stereotypów, Język a kultura, Lublin, 85-98.
  12. Pracujący w gospodarstwach rolnych, Powszechny spis rolny 2010, 2012: GUS, Warszawa, 44-46.
  13. Rogut A., Piasecki B. 2008: Technologie przyszłości, Wyd. Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi, Delphi, Łódź, 15-18.
  14. Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, Dz.U. z 2012 r. poz. 7.
  15. Sondij-Korulczyk M. 2013: Diagnoza potrzeb oświaty rolniczej w Polsce i w regionie wielkopolskim, kierunku rozwoju szkolnictwa resortowego, Materiały MRiRW, Warszawa.
  16. Toffler A. 1986: Trzecia fala, PIW, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu