BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Moroz Mirosław (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Innowacyjne sposoby przezwyciężania problemu "ostatniej mili" w e-commerce
Innovative Solutions for Overcoming the Last-Mile Problem in E-Commerce
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Informatyka Ekonomiczna (17), 2010, nr 118, s. 341-349, tab., bibliogr. 22 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics. Business Informatics
Tytuł własny numeru
Systemy informacyjne w zarządzaniu. Przegląd naukowo-dydaktyczny
Słowa kluczowe
Biznes elektroniczny, Handel elektroniczny, Innowacje, Obsługa klienta, Logistyka w łańcuchu dostaw
e-business, e-commerce, Innovations, Customer service, Logistics in supply chain
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule poruszono zagadnienie logistycznej obsługi klienta indywidualnego w handlu elektronicznym i pojawiającego się w tym kontekście problemu "ostatniej mili". Problem ten polega na wysokich kosztach i problemach organizacyjnych dostawy do klienta indywidualnego, co wynika z geograficznego rozproszenia, jak również ze sposobu odbioru przesyłki przez tego typu odbiorcę. Autor wskazał w drugiej części artykułu na sposoby redukcji problemu "ostatniej mili" z wykorzystaniem alternatywnych form dostawy. Zilustrował wyżej wymienione rozwiązania przykładami z polskiego rynku.(abstrakt oryginalny)

The article focuses on the issue of delivery service for a customer in B2C e-commerce and emerging in this context the last-mile problem. This problem relies on high cost and organizational problems of servicing the individual customer, as a result of geographical dispersion, as well as the mode of receiving shipment by this type of recipient. The author pointed out in the second part of the article the ways to reduce the last-mile problem by using alternative forms of delivery, such as pick-up points, package boxes or locker facilities. Finally, the paper presents case studies from the Polish market, illustrating an innovative way of coping with the last-mile issue.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. 85 procent internautów kupuje w sieci, 26.11.2009, http://manager.money.pl/news/artykul/85;procent; internautow;kupuje;w;sieci,76,0,560716.html.
  2. Anghern A., Designing Mature Internet Business Strategies: The ICDT Model, \"European Management Journal\", August 1997, vol. 15, Iss. 4.
  3. Boyer K.K., Prud\'homme A.M., Chung W., The last mile challenge: evaluating the effects of customer density and delivery window patterns, \"Journal of Business Logistics\" 2009 vol. 30, no 1.
  4. Dostawa w Polsce, Merlin.pl, 2010, http://merlin. pl/info/help/delivery.html.
  5. Esper T.L., Jensen T.D., Turnipseed F.L., The last mile: an examination of effects of online retail delivery strategies on consumers, \"Journal of Business Logistics\" 2003 vol. 24, no 2.
  6. Esser K., Last mile logistics. E-commerce and its impact on transport in urban areas and innovative approaches in city logistics for solving the last mile issue, KE Konsult, Berlin 2008.
  7. http://www.bestufs.net/download/BESTUFS_II/national_seminar/Abgesagter_Termin/ BESTUFS_Pre sentation_Berlin.pdf.
  8. Grzechowiak M. e-commerce 2009, Internet Standard, Wrzesień 2009.
  9. http://lead.download.idg.pl/sbwps/20bb1bf39bac4127a9f56fd19e98f82e/4aba8d53/is/Raport_ecommerce_ 2009.zip.
  10. Już 10 procent brytyjskiego handlu w Internecie, PAP, 01.02.2010, http://biznes.gazetaprawna.pl/ artykuly/394628,juz_10_procent_brytyjskiego_handlu_w_internecie.html.
  11. Kotowski D., Paczkomaty i trzej muszkieterowie vs Poczta Polska, 10.06.2009, http://di.com.pl/ news/27173,0,Paczkomaty_i_trzej_muszkieterowie_vs_Poczta_Polska.html#utm_source=news_ wp&utm_medium=link&utm_campaign=warto-przeczytac.
  12. Laskowska H., Jak wygląda polski e-handel z punktu widzenia kupujących?, 12.06.2008, http://e-biznes. pl/2008/06/jak-wyglada-polski-e-handel-z-punktu-widzenia-kupujacych/.
  13. Lee H.L., Whang S. Winning the Last Mile of E-commerce, \"MIT Sloan Management review\", vol. 42, no 4, Summer 2001.
  14. Madlberger M., Sester A., The Last Mile in an Electronic Commerce Business Model - Service Expectations of Austrian Online Shoppers, Proceedings of the 13th European Conference on Information Systems, Information Systems in a Rapidly Changing Economy, ECIS 2005, http://is2.lse.ac.uk/ asp/aspecis/20050078.pdf.
  15. Maj M., InPost: Paczkomaty wystartowały!, 14.10.2009, http://di.com.pl/news/29086,0,InPost_Paczkomaty_ wystartowaly.html.
  16. Miączyński P.,Domaszewicz Z., Zło dzieje się na poczcie, 2008.08.05, http://gospodarka.gazeta.pl/ gospodarka/1,33181,5554825,Zlo_dzieje_sie_na_poczcie.html.
  17. Miączyński P., E - sklep z żywnością dostarczy zakupy prosto do lodówki, 15.12.2009, http://supermarket. blox.pl/2009/12/E-sklep-z-zywnoscia-dostarczy-zakupy-prosto-do.html?utm_source=Nlt&utm_ medium=Nlt&utm_campaign=7003334.
  18. Paczka w Ruchu, 22.12.2008, http://www.ruch.com.pl/o_spolce/aktualnosci/art102.html.
  19. Punakivi M., Yrjola H., Holmstrom J., Solving the last mile issue: reception box or delivery box?, \"International Journal of Physical Distribution & Logistics management\" 2001 vol. 31, no 6.
  20. Stabryła A., Paczkomaty na Dolnym Śląsku, \"Rzeczpospolita\", 28.01.2010, http://www.rp.pl/ artykul/9211,426109_Paczkomaty_na_Dolnym_Slasku.html.
  21. Weltevreden J.W.J, B2C e-commerce logistics: the rise of collection-and-delivery points in The Netherlands, \"International Journal of Retail & Distribution Management\" 2008 vol. 36, no 8.
  22. Wykorzystanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w przedsiębiorstwach, gospodarstwach domowych i przez osoby prywatne w 2008 r., GUS, Warszawa 2008, http://www.stat.gov.pl/ gus/5840_3730_PLK_HTML.htm.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
1507-3858
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu