BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kaczan Radosław (Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie), Rycielski Piotr (Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie)
Tytuł
Obniżenie progu szkolnego i jego konsekwencje dla procesu kształcenia
The Decreasing of Compulsory School Entry Age and Its Consequences
Źródło
Polityka Społeczna, 2012, nr 1 (tematyczny), s. 47-50, wykr., bibliogr. 21 poz.
Tytuł własny numeru
Polityka edukacyjna: szanse i wyzwania
Słowa kluczowe
System edukacji, Dzieci szkolne, Polityka kształcenia
Educational system, School children, Education policy
Uwagi
summ.
Abstrakt
Początek nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej jest znaczącym momentem w życiu każdego ucznia i jego rodziny. Stanowi on również istotne wydarzenie z punktu widzenia szkoły jako całości. Każdego roku powraca bowiem pytanie, jakie dzieci i w jakich szkołach rozpoczynają swoją przygodę z nauką. Co najmniej od 2009 r., kiedy to w wyniku zmiany ustawy o systemie oświaty wprowadzono obowiązek szkolny dla dzieci sześcioletnich (zgodnie z pierwotnym zapisem miał on obowiązywać od 1 września 2011 r.), pojawiają się coraz to nowe pytania o przygotowanie dzieci do nauki w klasie pierwszej oraz nauczycieli do pracy z jeszcze bardziej zróżnicowanymi zespołami klasowymi. (fragment tekstu)

The presented article describes the current situation at the first stage of education in Poland. As a result of the reform concerning lowering the age at which education is compulsory, a significant differentiation of the biological age of students (up to 24 months) can be observed in the first year of primary school. As a consequence, students of the first years are characterised by a significant variability in terms of mathematics and literacy skills. It is confirmed by the results of the School-Entry Skills Test (Test Umiejętności na Starcie Szkolnym). In the context of high variation in competences in a group, methods based on peer tutoring are an extremely effective instructional tool. Introduction of such methods to the standards of teaching at the first stage of school education is proposed by the authors of the article. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Blair C. (2002), School readiness: Integrating cognition and emotion in a neurobiological conceptualization of children's functioning at school entry, "American Psychologist" 57(2), s. 111-127.
  2. Brzezińska A.I. (2012a), Tutoring w edukacji: kaprys, konieczność czy szansa rozwoju dla ucznia i nauczyciela?, w: J. Iwański (red.), Tutoring młodych uchodźców, Warszawa: Wydawca Stowarzyszenie Praktyków Kultury, s. 39-63.
  3. Brzezińska A.I. (2012b), Gotowość dziecka do szkoły czy gotowość szkoły do przyjęcia dziecka: interakcyjne ujecie gotowości szkolnej, niepublikowany maszynopis.
  4. Brzezińska A.I., Matejczuk J., Nowotnik A. (2012), Wspomaganie rozwoju dzieci w wieku 5-7 letnich a ich gotowość do radzenia sobie z wyzwaniami szkoły, "Edukacja" nr 1(117), s. 7-22.
  5. Brzezińska A.I., Rycielska L. (2009), Tutoring jako czynnik rozwoju ucznia i nauczyciela, w: P. Czekierda, M. Budzyński, J. Traczyński, Z. Zalewski, A. Zembrzuska (red.), Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej, Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej, s. 19-30.
  6. Dolata R. (2009), Szkoła, segregacje, nierówności, Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
  7. Goodlad S., Hirst B. (1989), Peer tutoring. A guide to learning by teaching, New York: Nichols Publishing.
  8. Gumpel T., Frank R. (1999), An expansion of the peer-tutoring paradigm: cross-age peer tutoring of social skills among socially rejected boys, "Journal of Applied Behavior Analysis" 32, s. 115-118.
  9. Hindman A., Skibbe L., Miller A., Zimmerman M. (2010), Ecological contexts and early learning: Contributions of child, family, and classroom factors during head start, to literacy and mathematics growth through first grade, "Early Childhood Research Quarterly" 25, s. 235-250.
  10. Instytut Badań Edukacyjnych (2011), Raport o stanie edukacji 2010, Warszawa: IBE.
  11. Jodzio K. (2008), Neuropsychologia intencjonalnego działania. Koncepcje funkcji wykonawczych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  12. Johnson D.W. (1981), Student-student interaction: the neglected variable in education, "Educational Researcher" 10(1), s. 5-10.
  13. Johnson D.W., Johnson R.T., Taylor B. (1993), Impact of cooperative and individualistic learning on high-ability students' achievement, self-esteem, and social acceptance, "The Journal of Social Psychology" 133, s. 839-844.
  14. Kaczan R., Rycielski P. (2012), Diagnoza umiejętności dzieci 5, 6 i 7-letnich za pomocą Testu Umiejętności na Starcie Szkolnym (TUnSS), referat wygłoszony na konferencji Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Edukacyjnej, Wrocław, 22-23 września 2012 r., www.ptde.org
  15. Karwowski M., Dziedziewicz D. (2012), Test Umiejętności na Starcie Szkolnym. Podręcznik, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  16. Krejtz I. (2012), Korepetycje poznawcze. Rola pamięci roboczej i kontroli uwagi w przewidywaniu osiągnięć szkolnych, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
  17. MEN (2012), Sześciolatek w szkole. Krok po kroku, [dostęp 3.10.2012], http://men.gov.pl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=237&Itemid=297
  18. Putko A. (2008), Dziecięca teoria umysłu w fazie jawnej i utajonej a funkcje wykonawcze, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  19. Ritter G.W., Barnett J.H., Denny G.S. i Albin G.R. (2009), The effectiveness of volunteer tutoring programs for elementary and middle school students: a meta-analysis, "Review of Educational Research" 1, s. 3-38.
  20. Rohrbeck C.A., Ginsburg-Block M.D., Fantuzzo J.W., Miller T.R. (2003), Peer-assisted learning interventions with elementary school students: A meta-analytic review, "Journal Of Educational Psychology" 95(2), s. 240-257.
  21. Wygotski L.S. (1971), Nauczanie a rozwój w wieku przedszkolnym, w: L.S. Wygotski, Wybrane prace psychologiczne, Warszawa: PWN, s. 517-530.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-4729
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu