BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Piotrowski Konrad (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie)
Tytuł
Ocena perspektyw na przyszłość przez młode osoby z ograniczeniami sprawności
Assessment of the Prospects for the Future by Young People with Disabilities
Źródło
Polityka Społeczna, 2010, nr 1 (tematyczny), s. 31-33, wykr., bibliogr. 13 poz.
Tytuł własny numeru
Diagnoza potrzeb i podstawy interwencji społecznych na rzecz osób z ograniczeniami sprawności
Słowa kluczowe
Osoby niepełnosprawne, Relacje międzyludzkie, Zatrudnienie niepełnosprawnych, Badania ankietowe
Disabled people, Interpersonal relations, Disabilities employment activity, Questionnaire survey
Abstrakt
Posiadanie pozytywnej wizji własnej przyszłości to ważny czynnik motywujący do osiągania zakładanych celów. Im wyraźniejsze i bardziej satysfakcjonujące są przewidywane dla siebie przyszłe lata, tym więcej energii młodzi ludzie wkładają w ich urzeczywistnienie. W przypadku osób niepełnosprawnych zaobserwowaliśmy coraz niższe zadowolenie z przewidywanych dla siebie perspektyw w kolejnych okresach rozwojowych. W fazie adolescencji, a więc w czasie, kiedy większość działań pozostaje nadal w sferze planów, osoby niepełnosprawne sądzą, że uda się je zrealizować. W kolejnych latach, gdy przychodzi czas urzeczywistniania zamierzeń i pojawiają się szeroko opisywane w literaturze problemy, jakich doświadczają osoby z ograniczeniami sprawności (Piotrowski 2010), zadowolenie z przewidywanego kształtu przyszłego życia znacząco się obniża. Związek zadowolenia z perspektyw na przyszłość i realizacji zadań rozwojowych potwierdza fakt, że bezrobocie w okresie wyłaniającej się i wczesnej dorosłości współwystępuje z niższą satysfakcją. (fragment tekstu)

The article presents the results of the study on factors related to the level of satisfaction with one's prospects for the future. The study encompassed 10 493 disabled participants in three age groups: 16-18 years of age (adolescence), 19-25 years of age (emerging adulthood) and 26-35 years of age (early adulthood). The outcome indicates that in the successive age groups the satisfaction with one's prospects for the future decreases. The satisfaction with the predicted form of a person's life is also low when they are unemployed at the stage of emerging or early adulthood or when experiencing serious health problems. Simultaneously, it has been demonstrated that the quality of social relations which disabled people maintain is the most important correlate of satisfaction with their prospects for the future protecting them against negative consequences of both unemployment and significant problems with their health. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Adamson L., Ferrer-Wreder L., Kerpelman J. (2007), Self-concept consistency and future orientation during the transition to adulthood, "Young. Nordic Journal of Youth Research", Vol. 15 (1), s. 91-112.
  2. Arnett J.J. (2000), Emerging adulthood. A theory of development from the late teens through the twenties, "American Psychologist", Vol. 55 (5), s. 469-480.
  3. Bartnikowska U., Żyta A. (2007), Żyjąc z niepełnosprawnością. Przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
  4. Brzezińska A.I., Piotrowski K. (w druku), Formowanie się tożsamości i poczucie samodzielności a niepełnosprawność w okresie wyłaniającej się dorosłości i wczesnej dorosłości, "Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo" nr 2.
  5. Brzezińska A.I., Piotrowski K., Pluta J., Sijko K. (2009), Badanie sytuacji osób niepełnosprawnych, "Sprawy Nauki" nr 5 (145), s. 31-40.
  6. Hogansen J.M., Powers K., Geenen S., Gil-Kashiwabara E., Powers L. (2008), Transition goals and experiences of females with disabilities: youth, parents and Professional, "Exceptional Children", Vol. 74 (2), s. 215-234.
  7. Inhelder B., Piaget J. (1970), Od logiki dziecka do logiki młodzieży, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  8. Newacheck P.W. (1989), Adolescents with special health needs: Prevalence, severity and access to health services, United States, 1984, "Pediatrics", Vol. 84, s. 872-881.
  9. Nurmi J-E., Salmela-Aro K. (1997), Social strategies and loneliness: a prospective study, "Personality and Individual Differences", Vol. 23 (2), s. 205-215.
  10. Nurmi J-E., Salmela-Aro K., Koivisto P. (2002), Goal importance, and related agency-beliefs and emotions during the transition from vocational school to work: antecedents and consequences, "Journal of Vocational Behavior", Vol. 60, s. 241-261.
  11. Piotrowski K. (2010), Wkraczanie w dorosłość. Tożsamość i poczucie dorosłość młodych osób z ograniczeniami sprawności, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  12. Schultz A.W., Liptak G.S. (1998), Helping adolescents who have disabilities negotiate transitions to adulthood, "Issues in Comprehensive Pediatric Nursing", Vol. 21, s. 187-201.
  13. Seginer R. (2008), Future orientation in times of threat and challenge: how resilient adolescents construct their future, "International Journal of Behavioral Development", Vol. 32 (4), s. 272-282.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-4729
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu