BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Olszak Celina M. (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
Tytuł
Komputerowe wspomaganie twórczości organizacyjnej - wybrane problemy
IT-Based Organizational Creativity Support - Selected Problems
Źródło
Studia Ekonomiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, 2015, nr 212, s. 110-123, rys., tab., bibliogr. 44 poz.
Słowa kluczowe
Przewaga konkurencyjna, Komputerowe wspomaganie zarządzania, Systemy informatyczne, Twórczość organizacyjna
Competitive advantage, Computer aiding management, Computer system, Organizational creativity
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest zaprezentowanie najważniejszych założeń leżących u podstaw koncepcji komputerowego wspomagania twórczości organizacyjnej. Struktura opracowania oraz zastosowane metody badawcze zostały podporządkowane wyznaczonemu celowi, a zatem, w pierwszej kolejności, dokonano przeglądu literatury przedmiotu na temat twórczości organizacyjnej oraz metodologii budowy systemów informatycznych. Następnie zaproponowano nową, wyłaniającą się koncepcję - komputerowego wspomagania twórczości organizacyjnej. Opisano najważniejsze założenie, cele oraz funkcje systemu do wspomagania twórczości organizacyjne. W zakończeniu, wskazano prace wymagające, prowadzenia dalszych badań teoretycznych oraz praktycznych z zakresu komputerowego wspomagania twórczości organizacyjnej.(abstrakt oryginalny)

The aim of this paper is to provide the main assumptions of IT-based organizational creativity support. The structure of the paper and the used research methods were organized as follows. In first section the background of the subject literature (concerning organizational creativity and design research methodologies) has been conducted. Then, new, emerging framework of IT-based organizational creativity support was proposed and described. The main assumptions, goals and functions of organizational creativity system were presented. Finally, some further studies on IT-based organizational creativity were indicated.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Ahn M.J. i York A.S. (2011), Resource-based and institution-based approaches to biotechnology industry development in Malaysia, "Asia Pacific Journal of Management", Vol. 28, No. 2, s. 257-275.
  2. Amabile T.M. (1983), The social psychology of creativity, Springer Verlag, New York.
  3. Amabile T.M. (1988), A model of creativity and innovation in organizations [w:] B.M. Staw i L.L. Cummings (eds.), Research in organizational behavior, No. 10, s. 123-167.
  4. Arieli S. i Sagiv L. (2011), Culture and creativity: How culture and problem type interact in affecting problem solving, Proceedings of Academy of Management, San Antonio.
  5. Arora A. i Nandkumar A. (2012), Insecure advantage? Markets for technology and the value of resources for entrepreneurial ventures, "Strategic Management Journal", No. 33, s. 231-251.
  6. Barney J. (1995), Looking inside for competitive advantage, "Academy of Management Executive", No. 9, s. 49-61.
  7. Baron N.A. (2012), Entrepreneurship. Au evidence-based guide, Edward Elgar, Cheltenham.
  8. Basadur M., Basadur T., Licine T. (2012), Organizational development [w:] M.D. Munford (ed.), Handbook of organizational creativity, Academic Press - Elsevier, London - Walthon - San Diego, s. 667-703.
  9. Bratnicka K. (2013), Understanding the organizational creativity through the lens of a dynamic capability framework [w:] Managing to make a difference, Proceedings of British Academy of Management Conference, Liverpool, s. 1-14.
  10. Bratnicki M., Olszak C.M. i Kisielnicki J. (2014), Twórczość organizacyjna i ICT jako nowa perspektywa zarządzania organizacją, Informatyka Ekonomiczna, Business Informatics, nr 1(31), Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław, s. 13-35.
  11. Choi W., Madjar N. i Yun Y. (2010), Perceived organizational support, goal orientation, exchange ideology and creativity, Proceedings of Academy of Management, Montreal.
  12. Cooper R.B. (2000), Information technology development creativity: A case study of attempted radical change, "MIS Quarterly", Vol. 24, No. 2, s. 245-276.
  13. Drazin R., Glynn M.A. i Kazanjian R.K. (1999), Multilevel theorizing abort creativity in organizations. A sense-making perspective, "Academy of Management Review", No. 24, s. 286-307.
  14. Elsbach K.D. i Hargadon A.B. (2006), Enhancing creativity through "mindless" work: a framework of work day design, "Organization Science", No. 17, s. 470-483.
  15. Florida R. (2002), The rise of the creative class: how it's transforming work, leisure, community and everyday life, Basic Books, Cambridge.
  16. Gong Y.P., Huang J.C. i Farh J.L. (2009), Employee learning orientation, transformational leadership, and employee creativity: The mediating role of creative self- -efficacy, "Academy of Management Journal", No. 52, s. 765-778.
  17. Hevner A.R., March S.T., Park J. i Ram S. (2004), Design science in information systems research, "MIS Quarterly", Vol. 28, No. 1, s. 75-105.
  18. Hsu D.H. i Ziedonis R.H. (2013), Resource as dual sources of advantage: implications for valuing entrepreneurial - firm patents, "Strategic Management Journal", No. 34, s. 761-781.
  19. Kao J.J. (1989), Entrepreneurship, creativity and organization: text, cases and readings, Prentice Hall, Englewood Cliffs.
  20. Khedhaouria A. i Belbaly N. (2011), Organizational creativity climate factors: lessons learned from the French energy management industry, Proceedings of ECIS 2011, Paper 143.
  21. Klijn M. i Tomic W. (2010), A review of creativity within organizations from a psychological perspective, "Journal of Management Development", No. 29, s. 322-343.
  22. March S.T. i Smith G. (1995), Design and natural science research on information technology, "Decision Support Systems", Vol. 15, No. 4, s. 251-266.
  23. McLean J.A. (2009), Place for creativity in management, "The British Journal of Administrative Management" Autumn, s. 30-31.
  24. Munford M.D., Medeiros K.E., Partlow P.J. (2012), Creative thinking process, strategies, and knowledge, "The Journal of Creative Behavior", Vol. 46, s. 30-47.
  25. Mumford M.D., Robledo I.C. i Hester K.S. (2011), Creativity, innovation, and leadership: Models and findings [w:] A. Bryman, D. Collinson, K. Grint, B. Jackson, M. Uhl-Bien (eds.), The Sage handbook of leadership, Sage, Los Angeles - London - New Delhi, s. 405-421.
  26. Puccio G.J., Mance M. i Murdoch M.C. (2011), Creative leadership. Skills that change, Sage, Thousand Oaks.
  27. Robinson A.G. i Stern S. (1997), Corporate creativity: how innovation and improvement actually happen, Berrett - Koehler, San Francisco.
  28. Rossi M. i Sein M.K. (2003), Design research workshop: A proactive research approach, Proceedings of 26th Information Systems Research Seminar in Scandynavia, Haikko.
  29. Seidel S. i Rosemann M. (2008), Creativity Management - the new challenge for BPM, "BPTrends" May, www.bptrends.com.
  30. Seidel S., Muller-Wienbergen F. i Becker, J. (2010), The concept of creativity in the information systems discipline, "CAIS", Vol. 27, No. 1, s. 218-242.
  31. Shin S.J. i Zhou, J. (2007), When is educational specjalization heterogeneity related to creativity in research and development teams? Transformational leadership as moderator, "Journal of Applied Psychology", No. 92, s. 1709-1721.
  32. Sirmon D.G., Hitt M.A., Ireland R.D. i Gilbert B.A. (2011), Resource orchestration to create competitive advantage: Breadth, depth, and life cycle effects, "Journal of Management", No. 37, s. 1390-1412.
  33. Stenmark D. (2005), Organizational creativity in context: learning from a failing attempt to indroduce IT-support for creativity, "International Journal of Technology and Human Interaction", Vol. 1, No. 4, s. 80-98.
  34. Styhre A. i Sundgren M (2005), Managing creativity in organizations: critique and practices, Palgrave Macmillan, Houndmills.
  35. Teece D.J., Pisano G. i Shuen A. (1997), Dynamic capabilities and strategic management, "Strategic Management Journal", No. 18, s. 509-533.
  36. Tekeda H., Veerkamp P., Tomiyama T. i Yoshikawam H. (1990), Modelling design process, "AI Magazine", Vol. 11, No. 4, s. 37-48.
  37. Tiwana A. i McLean E.R. (2005), Expertise integration and creativity in information systems development, "Journal of Management Information Systems", Vol. 22, No. 10, s. 13-43.
  38. Voigt M. i Bergener K. (2013), Enhancing creativity in groups - proposition of and integrated framework for designing group creativity support systems, Proceedings of 46th Hawaii International Conference on System Sciences, IEEE Computer Society, s. 225-234.
  39. Wade M., Hulland J. (2004), Review: the resource-based view and information systems research: review, extansion, and suggestions for future research, "MIS Quarterly", Vol. 28, No. 1, s. 107-142.
  40. Wales W.J., Patel P.C. i Kreiser P.M. (2013), Nonlinear effects of entrepreneurial orientation on small firm performance: the moderating role of resource orchestration capabilities, "Strategic Entrepreneurship Journal", No. 7, s. 93-121.
  41. Walls J., Widmeyer G. i El Sawy O. (1992), Building an information system design theory for vigilant EIS, "Information Systems Research", Vol. 3, No. 1, s. 36-59.
  42. Woodman R.W., Sawyer J.E. i Griffin R.W. (1993), Toward a theory of organizational creativity, "Academy of Management Review", Vol. 18, No. 2, s. 293-276.
  43. Zahra S.A., Sapienza H.J. i Davidsson P. (2006), Entrepreneurship and dynamic capabilities: A review, model, and research agenda, "Journal of Management Studies", No. 43, s. 917-955.
  44. Zhou J. i Ren R. (2012), Striving for creativity. Building positive contexts in the workplace [w:] K.S. Cameron, G.M. Spreitzer (eds.), The Oxford Handbook of Positive Scholarship, Oxford Press, Oxford-New York, pp. 97-109.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2083-8611
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu