BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wronka-Pośpiech Martyna (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
Tytuł
Innowacje społeczne - pojęcie i znaczenie
Social Innovation - Importance and the Case for Definition
Źródło
Studia Ekonomiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, 2015, nr 212, s. 124-136, rys., tab., bibliogr. 38 poz.
Słowa kluczowe
Innowacje społeczne, Polityka innowacyjna, Innowacyjność społeczeństwa, Polityka społeczna, Polityka społeczna UE, Strategia Europa 2020
Social innovations, Innovation policy, Innovation in society, Social policy, EU social policy, Europe 2020 Strategy
Uwagi
streszcz., summ.
Firma/Organizacja
Unia Europejska (UE)
European Union (EU)
Abstrakt
Innowacje społeczne są istotnym elementem polityki innowacyjnej, odnoszącym się do rozwiązywania problemów społecznych oraz tworzenia wartości w obszarach służących społeczeństwu. W pierwszej części artykułu przedstawiono znaczenie, a następnie zaprezentowano definicje dotyczące innowacji społecznych oraz procesu ich tworzenia i wdrażania. Kolejna część odnosi się do dobrych praktyk w zakresie innowacji społecznych. Przedstawiono konkretne przykłady najciekawszych pomysłów na innowacje społeczne służące tworzeniu nowych miejsc pracy lub poprawie warunków pracy osób z grup marginalizowanych, zgłoszone do organizowanego przez Komisję Europejską konkursu "European Social Innovation Competition" ("Europejskie innowacje społeczne").(abstrakt oryginalny)

Social innovations are an important part of innovation policy related to solving social problems and creating value in the areas of serving the society. The first part of the article describes the importance and definitions of social innovations, as well as presents the process of its creation and implementation. The following part presents solid examples of the most interesting ideas for social innovation aiming at creating jobs and improving the working conditions of people from marginalized groups. Described examples were submitted to the "European Social Innovation Competition" organized by European Commission.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Beinare D., McCarthy M. (2012), Civil society organisations, social innovation and health research in Europe, "The European Journal of Public Health", Vol. 22, No. 6, s. 889-893.
  2. Calsyn R.J., (2003), A modified ESID approach to studying mental illness and homelessness, "American Journal of Community Psychology", Vol. 32, No. 3/4, s. 319-331.
  3. Caulier-Grice J., Davies A., Patrick R., Norman W. (2013), Defining social innovation. A deliverable project "The theoretical, empirical and policy foundation for building social innovation in Europe" (TEPSIE), European Commission - 7th Framework Programme, European Commission, DG Research, Brussels.
  4. Christensen C.M. (1997), The innovator's dilemma: when new technologies cause great firms to fail, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts.
  5. European Commision, (2013), Guide to social innovation, http://s3platform.jrc.ec.europa.eu/ documents/10157/47822/Guide%20to%20Social%20Innovation.PDF (dostęp: 30.09.2014).
  6. Flew T., Cunninglem S., Bruns A., Wilson J. (2008), Social innovation. User-created content and the future of the ABC and SBS as public service media, http://eprints.qut.edu.au (dostep: 30.09.2014).
  7. Foley C.F., Kerr W.R. (2010), Ethnic innovation and U.S. multinational firm activity, "Harvard Business School Entrepreneurial Management Working Paper", No. 12-006, http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1911295 (dostęp: 30.09.2014).
  8. Hamel G. (2009), Moon shots for management, "Harvard Business Review", Vol. 87, No. 2, s. 91-98.
  9. Harris M., Albury D. (2009), Why radical innovation is needed to reinvent public services for the recession and beyond: The innovation imperative, The Lab Discussion Paper, March 2009, Nesta, London.
  10. Heiscala R. (2007), Social innovations: structural and power perspectives [w:] T.J. Hamalainen, R. Heiskala (eds.), Social innovations, institutional change and economic performance, Edward Elgar, Cheltenham, s. 52-79.
  11. Henderson R.M., Clark K.B. (1990), Architectural innovation: the reconfiguration of existing product technology and the failure of existing firms, "Administrative Science Quarterly", Vol. 35, s. 9-31.
  12. Kesselring A., Leitner M. (2008), Soziale Innovationen in Unternehmen. Study, compiled by order of the Unruhe Stiftung, Vienna, http://www.zsi.at/attach/Soziale_ Innovation_in_Unternehmen_ENDBERICHT.pdf (dostęp: 30.09.2014).
  13. Loogma K., Tafel-Viia K., Ümarik M. (2012), Conceptualising educational changes: A social innovation approach, "Journal of Educational Change", Vol. 14, Iss. 3, s. 283-301.
  14. Maruyama Y., Nishikido M., Iida T. (2007), The rise of community wind power in Japan: Enhanced acceptance through social innovation, "Energy Policy", Vol. 35, s. 2761-2769
  15. Mothe C., Thi T.U.N. (2010), The link between non-technological innovations and technological innovation, "European Journal of Innovation Management", Vol. 13, No 3, s. 313-332.
  16. Moulaert F., Martinelli F., Swyngedouw E., González S. (2005), Towards alternative model(s) of local innovation, "Urban Studies", Vol. 42, No. 11, s. 1969-1990.
  17. Moulaert F., Nussbaumer J. (2005), Defining the social economy and its governance at the neighborhood level: A methodological reflection, "Urban Studies", Vol. 42, No. 11, s. 2071-2088.
  18. Mulgan G. (2006), The process of social innovation, "Innovations: Technology, Governance Globalization", Vol. 1, No. 2, s. 145-162.
  19. Mulgan G., Tucker S., Ali R., Sanders B. (2007), Social innovation: what it is, why it matters, how it can be accelerated, http://youngfoundation.org/publications/socialinnovation- what-it-is-why-it-matters-how-it-can-be-accelerated (dostęp: 30.09.2014).
  20. Murray R., Caulier-Grice J., Mulgan G. (2010), The open book of social innovation, The Young Foundation & NESTA, London.
  21. Nicholls A., Murdock A. (2012), Social innovation: blurring boundaries to reconfigure markets, Palgrave Macmillan, Hanndmill, Basingstoke, Hampshire - New York.
  22. OECD (2011), Fostering innovation to address social challenges Committee for Scientific and Technological Policy (CSTP), Paris; http://www.oecd.org/sti/inno/47861327.pdf (dostęp: 30.09.2014).
  23. Philips S.D., Laforest R., Graham A. (2010), From shopping to social innovation: getting public financing right in Canada, "Policy and Society", Vol. 29, s. 189-199.
  24. Phills J.A. Jr., Deiglmeier K., Miller D.T. (2008), Rediscovering Social Innovation, "Stanford Social Innovation Review", Vol. 6, No. 4, s. 34-43.
  25. Pol E., Ville S. (2009), Social innovation: buzz word or enduring term? "The Journal of Socio-Economics", Vol. 38, No. 6, s. 878-885.
  26. Rahimi G., Damirchi Q.V., Seyyedi M.H. (2011), Management behavior and organizational innovation, "Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business", Vol. 3, No 6, s. 874-889.
  27. Raufflet E. (2009), Mobilizing business for post-secondary education: CIDA university, South Africa, "Journal of Business Ethics", Vol. 89, s. 191-202.
  28. Rennings K. (2000), Redefining innovation-eco-innovation research and the contribution from ecological economics, "Ecological economics", Vol. 32, No. 2, s. 319-332.
  29. Schumpeter J.A. (1942), Capitalism, socialism and democracy, Harper Publishing, New York.
  30. Sullivan C.M. (2003), Using the ESID model to reduce intimate male violence against women, "American Journal of Community Psychology", Vol. 32, No. 3-4, s. 295-303.
  31. Sundbo J., Gallina A., Serin G., Davis J. (2005), Contemporary management of innovation. Are we asking the right questions? Palgrave Macmillan, Handmills, Bashingstoke, Hampshire.
  32. Tafel-Viia K., Loogma K., Lassur S., Roosipõld A. (2012), Networks as agents of innovation: teacher networking in the context of vocational and professional higher education reforms, "Vocations and Learning", Vol. 5, No. 2, s. 175-193.
  33. Teets J.C. (2012), Reforming service delivery in China: The emergence of a social innovation model, "Journal of Chinese Political Science", Vol. 17, No. 1, s. 15-32.
  34. TEPSIE (2012), Defining social project, Part 1, 31 May, http://youngfundation.org/wpcontent/ uploads/2012/12/TEPSIE.D1.Report.Definingsocialinnovation.part1- defining-social-innovation.pdf (dostęp: 30.09.2014).
  35. Trifilova A., Oleynik-Garbuz J., Bessant J. (2012), Developing capabilities through social innovation: a case-study of student-led initiatives in Russia [w:] EURAM 2012, 6st-8th June Rotterdam School of Management, Erasmus University, Rotterdam.
  36. Utterback J.M. (1971), The process of technological innovation within firms, "Academy of Management Journal", Vol. 14, No. 1, s. 75-87.
  37. Wolfe R.A. (1994), Organizational innovation: review, critique and suggested research directions, "Journal of Management Studies", Vol. 31, s. 405-431.
  38. [www 1] http://naukairozwoj.pl/konkurs-europejskie-innowacje-spoleczne (dostęp: 30.09.2014).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2083-8611
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu