BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Jankowski Jarosław (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie), Wątróbski Jarosław (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie)
Tytuł
Afektywne przetwarzanie danych w systemach informatycznych
Affective Data Processing in Computer Systems
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Informatyka Ekonomiczna (18), 2010, nr 119, s. 151-159, rys., bibliogr. 11 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics. Business Informatics
Tytuł własny numeru
Systemy informacyjne w zarządzaniu. Zastosowania praktyczne
Słowa kluczowe
Systemy informatyczne, Przetwarzanie danych, Internet, Media społecznościowe, Serwisy społecznościowe
Computer system, Data processing, Internet, Social media, Social networking
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule przedstawiono wybrane aspekty afektywnego przetwarzania danych w systemach komputerowych. Badania realizowane w aplikacjach internetowych wskazują na szerokie możliwości wykorzystania metod afektywnych w analizach zachowań i preferencji. Znajomość udziału poszczególnych poziomów emocji przyczynia się do lepszego rozpoznania potrzeb i dokładniejszego wyznaczenia charakterystyk użytkowników.(abstrakt oryginalny)

The article presents some ideas of interaction with a user on the level of emotions and feelings in computer system mechanisms. The main area of the research focuses on the introduction of user interfaces which enable the possibility of transferring signals connected with user's emotions into the computer environment. The research in the scope of affective computing has an interdisciplinary character and combines engineering, IT, psychology, knowledge of behaviour, neurology and other fields. One of the fields is the technology used for obtaining and interpreting the information related to emotions, focused on recognition, modelling and predicting the emotional states and using that knowledge in the chosen areas of decision support.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Chuang Z., Wu Ch., Multi-modal emotion recognition from speech and text,computational, Linguistics and Chinese Language Processing, vol. 9, no. 2 , August 2004, s. 45-62.
  2. Esuli A., Sebastiani F., SentiWordNet: a publicly available lexical resource for opinion mining, Proceedings of the 5th International Conference on Language Resources and Evaluation, Genoa, Italy, May 2006, s. 417-422.
  3. Gunes H., Affective Computing, http://www.hcsnet.edu.au/about/ isciplines/affective-computing, 2008.
  4. Kostov V., Fukuda S., Towards automatic detection of emotional messages from human speech, The 6th International Conference on Intelligent Autonomous Systems, Venice, Italy, July 2000.
  5. Leidelmeijer K., Emotions: An Experimental Approach, Tilburg University Press, 1991.
  6. Ma C., Prendinger H., Ishizuka M., Emotion Estimation and Reasoning Based on Affective Textual Interaction, Affective Computing and Intelligent Interaction Lecture Notes in Computer Science, Volume 3784/2005, Springer Berlin, s. 622-628.
  7. Osherenko A., Modeling Emotions Using a Shallow Natural-Language Processing Technique, Humboldt University Berlin, Institute of Informatics, 2004.
  8. Picard R.W., Toward computers that recognize and respond to user emotion, IBM Systems Journal vol. 39 2000, s. 705-719.
  9. Picard R.W., Affective computing, http://affect.media.mit.edu/pdfs/95. picard.pdf , 1995.
  10. Plutchik R., A general psychoevolutionary theory of emotion, Emotion, Theory, Research, and Experience, vol. 1, Theories of Emotion, Academic Press, 1980.
  11. Rabiner L.R., Juang B.H., An introduction to hidden Markov models, IEEE ASSP Magazine, January 1986, s. 4-16.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
1507-3858
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu