BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kreft Jan (Uniwersytet Gdański)
Tytuł
Dostęp do gospodarki opartej na wiedzy - nowe bariery i wykluczenia
Access to Knowledge-Based Economy - New Barriers and Exclusions
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2010, nr 113, s. 487-497, bibliogr. 41 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Ekonomia
Słowa kluczowe
Wiedza, Gospodarka oparta na wiedzy (GOW), Wykluczenie cyfrowe
Knowledge, Knowledge-based economy, Digital divide
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Korzystanie z nowych mediów ułatwia partycypację w gospodarce opartej na wiedzy (prowadzenie działalności gospodarczej poprzez redukcję kosztów dostępu do informacji i jej rozpowszechniania, prowadzenie handlu, aktywności na rynku kapitałowym, kontaktów z instytucjami życia publicznego itd.), oraz zarządzanie w skali makro (np. produkcją, handlem, dystrybucją, marketingiem) i mikro, jak również funkcjonowanie na rynku pracy. Te ogólnie podzielane założenia nie są jednak jednoznacznie potwierdzane przez analizy empiryczne, a nowo powstające poziomy wykluczenia cyfrowego determinują powstawanie gospodarki opartej na wiedzy. (abstrakt oryginalny)

Common using of new media is supposed to facilitate the participation in the economy based on knowledge. It is said to help in management of economic activities in macro scale (e.g. management of production, commerce, distribution, marketing), micro scale and in functioning on labor market. However, these assumptions are not confirmed unequivocally by empirical analyses. Substantial digital divide shows access of a new character of intellectual capital in different aspects. Mostly, benefits from new media are on the side of people who have better social and material status, are better educated and relatively higher qualified. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Beilock R., Dimitrova D., An exploratory model of inter-country Internet diffusion, "Telecommunications Policy" 2003, vol. 27.
  2. Castells M., Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2003.
  3. Castells M., Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  4. Davenport T., Prusak L., Working knowledge: How organizations manage what they know, Harvard Business School Press, Boston 1998.
  5. Dijk J. van, Hacker K., The digital divide as a complex and dynamic phenomenon, "The Information Society" 2003, vol. 19, issue 4.
  6. Dijk J. van, The network society social aspects of new media, Sage Publications, Thousand Oaks 1999.
  7. DiMaggio i inni, From unequal access to differentiated use: A literature review and agenda for research on digital inequality, Working Paper, no. 29, Russell Sage Foundation, 2003.
  8. DiMaggio P., Hargittai E., From the "digital divide" to "digital ineaquality". Studying internet use as penetration increases, Working Paper, no. 19, Center for Arts and Cultural Policy Studies, Woodrow Wilson School, Princeton University, 2001.
  9. Drabowicz T., Nierówności cyfrowe - nowy wymiar zróżnicowania społecznego, w: Fenomen nierówności społecznych, red. J. Klebaniuk, Wydawnictwo Eneteia, Warszawa 2007.
  10. Dwivedi K., Papazafeiropoulou A., Choudrie J., Handbook of research on global diffusion of broadband data transmission, Idea Group Inc (IGI), 2008.
  11. Ethnologue. Languages of the world, red. R.G. Gordon, B.F. Grimes, SIL International, Dallas 2005.
  12. Golka M., Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
  13. Guillena M.F., Suarez S.L., Developing the Internet: Entrepreneurship and public policy in Ireland, Singapore, Argentina, and Spain, "Telecommunications Policy" 2001, vol. 25.
  14. Hafiz H., The myth of media globalization, Polity Press, Cambridge 2007.
  15. Hargittai E., Hinnant A., Digital inequality: Differences in young adults' use of the Internet, "Communication Research" 2008, vol. 35, no. 5.
  16. Hargittai E., Serving citizens needs: minimizing online hurdlges to accessing government information, "IT & Society" 2003, vol. 1, issue 3.
  17. Hargittai E., Weaving the Western web: Explaining differences in Internet connectivity among OECD countries, "Telecommunications Policy" 1999, vol. 23.
  18. Horrigan J., Rainey L., The broadband difference: How online Americans' behavior changes with high-speed Internet connections at home, Pew Internet and American Life Project, Washington 2003.
  19. Hsieh J., Rai A., Keil M., Understanding digital inequality: Comparing continued use behavioral models of the socio-economically advantaged and disadvantaged, "Management Information Systems Quarterly" 2008, vol. 32, issue 1.
  20. Jackson L.A. i inni, Race, gender, and information technology use: The new digital divide, "Cyber Psychology and Behavior" 2008, no. 11 (4).
  21. Kennedy T., Wellman B., Klement K., Gendering the digital divide, "IT and Society" 2008, vol. 1, issue 5.
  22. Korupp S., Szydlik M., Causes and trends of the digital divide, "European Sociological Review" 2005, vol. 21, no. 4.
  23. Kowalczyk A., Nogalski B., Zarządzanie wiedzą. Koncepcja narzędzia, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2007.
  24. Koźmiński A.K., Jak zbudować gospodarkę opartą na wiedzy?, w: Rozwój polskiej gospodarki: perspektywy i uwarunkowania, red. G.W. Kołodko, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2002.
  25. Kukliński A., Gospodarka oparta na wiedzy jako wyzwanie dla Polski XXI wieku, Komitet Badań Naukowych, Warszawa 2001.
  26. Lister M. i inni, Nowe media, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
  27. Małecki P., Od transformacji systemu społecznego i gospodarczego do społeczeństwa opartego na wiedzy, w: Społeczeństwo informacyjne, red. L. Haber, M. Niezgoda, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
  28. Mossberger K., Tolbert C.J., Stansbury M., Virtual inequality: Beyond the digital divide, Georgetown University Press, Washington 2003.
  29. Norris P., Digital divide: Civic engagement, information poverty and the Internet worldwide, Cambridge University Press, New York 2001.
  30. Ono H., Zavodny M., Immigrants, English ability and the digital divide, "Social Forces" 2008.
  31. Pietrowicz K., Nowa stratyfikacja społeczna? "Digital divide" a Polska, w: Społeczeństwo informacyjne - wizja czy rzeczywistość?, red. L.H. Haber, Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH, Kraków 2004.
  32. Simmel G., Filozofia pieniądza, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1997.
  33. Strover S., Remapping the digital divide, "The Information Society" 2003, no. 19.
  34. The future of the global economy. Towards a long boom?, OECD, Paris 1999.
  35. Tichenor P., Donohue G., Olien C., Mass media flow and differential growth in knowledge, "Public Opinion Quarterly" 1979, vol. 34.
  36. Tien F.F., Fu T.T., The correlates of the digital divide and their impact on college student learning, "Computers and Education" 2008, vol. 50, no. 1.
  37. Warschauer M., Technology and social inclusion: Rethinking the digital divide, MIT Press, Cambridge 2003.
  38. Wilson E.J., Closing the digital divide: An initial review, The Internet Policy Institute, Washington 2000.
  39. Wunnava P.V., Leiter D.B., Deteminants of inter-country Internet diffusion rates, Discussion Paper, no. 3666, Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit, Bonn 2008.
  40. Young J.R., Does "digital divide" rhetoric do more harm than good?, "Chronicle of Higher Education" 2001, no. 11 (09).
  41. Zienkowski L., Gospodarka "oparta na wiedzy" - mit czy rzeczywistość?, w: Wiedza a wzrost gospodarczy, red. L. Zienkowski, Warszawa 2003.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu