BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Sompolska-Rzechuła Agnieszka (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie), Świtłyk Michał (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie)
Tytuł
Z badań nad efektywnością uczelni publicznych - efektywność procesów dydaktycznych w latach 2001-2006
The Research on the Effectiveness of Public Universities - the Effectiveness of Teaching Processes in the Years 2001-2006
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2010, nr 113, s. 860-871, tab., bibliogr. 20 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Ekonomia
Słowa kluczowe
Metoda DEA (analiza obwiedni danych), Szkolnictwo wyższe, Efektywność, Pomiar efektywności
Data Envelopment Analysis (DEA), Higher education, Effectiveness, Efficiency measurement
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem badań był pomiar efektywności procesów dydaktycznych w uczelniach publicznych w latach 2001-2006. Próbą objęto 59 uczelni podlegających Ministrowi Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W badaniach zastosowano model z jednym efektem (studenci) oraz z sześcioma nakładami (koszty: zużycia materiałów i energii, usług obcych, płac brutto; liczba samodzielnych pracowników naukowych; liczba pozostałych pracowników). Wyniki badań wskazują, że w latach 2001-2006 przeciętny współczynnik efektywności CRS wynosił od 55,0 do 68,1%, średni współczynnik efektywności VRS kształtował się na poziomie 71,8-75,0%, a przeciętny współczynnik efektywności skali mieścił się w przedziale 78,7-90%. Najwyższe współczynniki efektywności charakteryzowały uniwersytety i wyższe szkoły pedagogiczne, najniższe zaś wyższe szkoły rolnicze. (abstrakt oryginalny)

The aim of this study is to measure the effectiveness of teaching and learning processes in public universities in the years 2001-2006. The study was conducted on a sample of 59 universities reporting to the supervision of the Ministry of Science and Higher Education. By using the method of DEA, the VRS and CRS approaches and super-effectiveness DEA a ranking of universities was built. The results indicate that in the years 2001-2006 the average CRS efficiency ratio ranged from 55,0% to 68,1%, the average VRS efficiency ratio stood at 71,8% to 75,6% and an average efficiency ratio scale ranged from 78,7% to 90,9%. The highest efficiency ratios were recorded by the universities and teacher training colleges, while the lowest by agricultural colleges. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Agassti T., Dal Bianco A., Data envelopment analysis to the Italian university system: Theoretical issues and policy implications, "Int. J. business Performance Management" 2006, vol. 8, no. 4.
  2. Andersen P., Petersen N., A procedure for ranking efficient units in Data Envelopment Analysis, "Management Science" 1993, vol. 39 (10).
  3. Charnes A., Cooper W., Lewin A., Seiford L., Data Envelopment Analysis. Theory, methodology and applications, Kluwer Academic Publishers, Boston 1994.
  4. Coelli T., Prasada Rao D.S., Battese G.E., An introduction to efficiency and productivity analysis, Kluver Academic Publishers, Boston 1998.
  5. Guzik B., Podstawowe modele DEA w badaniu efektywności gospodarczej i społecznej, Wydaw. UEP, Poznań 2009.
  6. Kania W., Zastosowanie metody DEA do porównywania efektywności kształcenia w szkołach wyższych, w: Ekonometria czasu transformacji, red. A. Barczak, Katowice 1998.
  7. Nowak E., Metody taksonomiczne w klasyfikacji obiektów społeczno-gospodarczych, PWE, Warszawa 1990.
  8. Pasewicz W., Słabońska T., Świtłyk M., Ocena kształcenia w publicznych uczelniach rolniczych w latach 2001-2005, "Zagadnienia Ekonomiki Rolnej" 2009, nr 1.
  9. Rusielik R., Pomiar efektywności gospodarowania spółek Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa w latach 1996-1998 z wykorzystaniem metody DEA, rozprawa doktorska, SGGW, 2000.
  10. Szkolnictwo wyższe 2001. Dane podstawowe. Informator, MENiS, Warszawa 2002.
  11. Szkolnictwo wyższe 2002. Dane podstawowe. Informator, MENiS, Warszawa 2003.
  12. Szkolnictwo wyższe 2003. Dane podstawowe. Informator, MENiS, Warszawa 2004.
  13. Szkolnictwo wyższe 2004. Dane podstawowe. Informator, MENiS, Warszawa 2005.
  14. Szkolnictwo wyższe 2005. Dane podstawowe. Informator, MENiSW, Warszawa 2006.
  15. Szkolnictwo wyższe 2006. Dane podstawowe. Informator, MENiSW, Warszawa 2007.
  16. Szuwarzyński A., Metoda DEA pomiaru efektywności działalności szkół wyższych, "Nauka i Szkolnictwo Wyższe" 2006, nr 2 (28).
  17. Szuwarzyński A., Rola pomiaru efektywności szkoły wyższej w kształtowaniu jej pozycji konkurencyjnej, w: Konkurencja na rynku usług edukacji wyższej, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Łódź 2006.
  18. Salerno C., What we know about the efficiency of higher education institutions: The best evidence, w: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.106.3969&rep=rep 1&type=pdf.
  19. Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego: 2010-2020 - projekt środowiskowy, t. 1, Wydawnictwa UW, Warszawa 2009, http://www.krasp.org.pl/news/Strategia_I.pdf.
  20. Założenia do nowelizacji ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, http://www.bip.nauka.gov.pl/_gAllery/73/10/7310/20091030_EEE_zalozenia_po_RM.pdf.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu