BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Gorgól Jolanta (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu), Stańczyk-Hugiet Ewa (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Czy dywersyfikacja jest źródłem sukcesu transkorporacji handlowych?
Whether diversification is a source of commercial success of TKH?
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2010, nr 116, s. 88-97, rys., bibliogr. 18 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii
Słowa kluczowe
Korporacje, Dywersyfikacja, Kompetencje
Corporation, Diversification, Competences
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule przedstawiono, jak rozwój przez dywersyfikację w sektorze handlu staje się źródłem sukcesu organizacji. W ostatnim okresie obserwuje się znaczny wzrost transnacjonalnych korporacji handlowych. Pojawienie się kluczowych organizacji w tym sektorze jest efektem implementacji przez nie transnarodowych strategii opartych na multidywersyfikacji we wszystkich możliwych kierunkach. Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytania: Co sprawia, że dywersyfikacja prowadzi do sukcesu? Jakie korzyści uzyskujemy z dywersyfikacji? W artykule przedstawiono przypadek Tesco i jego strategię multidywersyfikacji. (abstrakt oryginalny)

The article illustrates how the diversification motive in the corporate decision making in the retail sector becomes the beginning of its success. The last turn of the century was a period of the significant growth of the transnational retail sector. The rapid emergence of the top retail players in the global economy is a result of their transnational strategy based on the successful multi-diversification process in all possible directions. What does make that diversification successful? When does the diversification benefit? Tesco PLC. multi-diversification strategy leading year after year to the highest compound and annual growth rate in the retail sector is a great example of building the right foundation for the future decisions concerning its growth. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Aoyama Y., Oligopoly and the structural paradox of retail TNCs: an assessment of Carrefour and Wal-Mart in Japan, "Journal of Economic Geography" May 2007, no. 7.
  2. Colgate M., Alexander N., Retailers and diversification: the financial service dimension, "Journal of Retailing and Consumer Services" 2002, no. 9.
  3. Davis G., Can nectar catch up with Clubcard? "The Grocer", June, 23, 2007.
  4. Dawson J.A., Scoping and conceptualising retailer internationalisation, "Journal of Economic Geography" April, 7, 2007.
  5. Dawson J.A., Retail change in Britain during 30 years: The strategic use of economies of scale and scope, Research Papers in retailing, Centre for the Study of Retailing in Scotland, Wrzesień, SIG Retailing meeting at BAM Conference, September 2004.
  6. Deloitte, Feeling the squeeze. Global Powers of Retailers 2009, Deloitte Touche Tohmatsu, January 2009.
  7. Deloitte, Emerging from the downturn. Global Powers of Retailers 2010, Deloitte Development LLC, London, January 2010.
  8. Hristov L., Reynolds J., Innovation in the UK Retailing, Report for NESTA, The Oxford Institute of Retail Management, Said Business School, December 2007.
  9. Hill A., Going up: the new Tesco price strategy, 2007, "The Observer", The Guardian News and Media Ltd., September, http://www.guardian.co.uk/business/2007/sep/02/supermarkets.retail (18.10.2009).
  10. Humby C., Winning with Dunnhumby. How we are helping our retail and supplier partners win, Dunnhumby Ltd. 2009, www.tescocorporate.com.
  11. International Competition Network, Report on Abuse of Superior Bargaining Position, ICN Special Program for Kyoto Annual Conference, April 2008.
  12. Johnson G., Scholes K., Wittington R., Exploring Corporate Strategy, "Financial Times", Prentice Hall. Pearson Education Ltd. Harlow 2005.
  13. Laurance B., The Supermarket That's Eating Britain, Dispatches, Channel 4 BBC, 2007.
  14. McGoldrick P., Retail Marketing, McGraw-Hill, London 2002.
  15. Miller A., Strategic Management, 3rd edition. McGraw-Hill, London 1998.
  16. Phillips B., Tesco reaches out to new US shoppers with first ever blog, "The Grocer" July, 2, 2007.
  17. Rigby E., Peel M., Tesco to fight OFT over milk price rises, "Financial Times" December, 8, 2007, http://www.ft.com/cms/s/0/65c61d58-a530-11dc-a93b-0000779fd2ac.html (22.03.2010).
  18. Tesco PLC. Annual Reports and Financial Statements 2006-2009, Cheshunt, www.tescocorporate.com.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu