BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Szczepański Marek (Politechnika Poznańska)
Tytuł
Wybrane zasady i metody zarządzania kryzysem w mediach społecznościowych
Principles and Methods of Management of Crisis in the Social Media
Źródło
Marketing i Rynek, 2015, nr 5 (CD), s. 413-429, rys., bibliogr. 30 poz.
Słowa kluczowe
Media, Media społecznościowe, Zarządzanie w kryzysie, Sytuacje kryzysowe, Studium przypadku
Media, Social media, Crisis management, Crisis situations, Case study
Uwagi
streszcz., summ., Artykuł dostępny na płycie CD, Artykuł przygotowany w ramach prac badawczych finansowanych ze środków na działalność statutową wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej, projekt badawczy: "Badanie ekonomicznych problemów polskiej gospodarki" (503213/11/143/DS PB/0601)
Abstrakt
Media społecznościowe działające w internecie dokonały radykalnych przeobrażeń w sferze komunikacji międzyludzkiej. W stopniu nieporównanie większym i bez porównania szybciej od mediów tradycyjnych (prasy, radia, telewizji) umożliwiają one nawiązywanie interakcji dużej liczbie uczestników. Co więcej, dwustronna komunikacja ma możliwa jest w czasie rzeczywistym. Ahierarchiczny i interaktywny dostęp do mediów społecznościowych praktycznie w każdym miejscu i czasie (np. za pomocą smartfonów czy tabletów) przyśpiesza i demokratyzuje dostęp do informacji. Każdy użytkownik mediów społecznościowych może stać się jednocześnie autorem wprowadzanych do nich nowych treści (opinii - tzw. postów, zdjęć, nagrań video itp.). Stwarza to nowe wyzwania dla specjalistów od public relations, którzy muszą być przygotowani do zarządzania kryzysami powstającymi lub upowszechnianymi za pośrednictwem mediów społecznościowych. Celem artykułu jest określenie natury i specyfiki kryzysów w social media oraz wskazanie wybranych zasad i metod działania w sytuacjach kryzysowych, w które zaangażowane są media społecznościowe. (abstrakt oryginalny)

Social media operating on the internet led to a revolution in the field of communication. To the extent incomparably greater and incomparably faster than traditional media (press, radio, television) they allow to establish two-way communication and interaction of a large number of participants. Furthermore, two-way communication is possible in real time. Non-hierarchical and interactive access to social media in almost every place and time (eg. via smartphones or tablets) accelerates and democratizes access to information. Each user of social media can be simultaneously introduced to them by new content (reviews - the so-called. Posts, images, videos, etc.). This creates new challenges for public relations professionals who need to be able to manage the crisis, which has been created or strengthened in social media. The aim of this article is to determine the nature and characteristics of crises in social media and an indication of selected principles and methods of operation in crisis situations involving media are social. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Bibliografia
Pokaż
  1. Barefoot, D., Szabo, J. (2001). Znajomi na wagę złota. Podstawy marketingu w mediach społecznościowych, tłum. J. Andrusiewicz. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer Bussines.
  2. Bernhoff, J., Li, C. (2009). Marketing technologii społecznych: Groundswell czyli jak wykorzystać Web 2.0 w twojej firmie, tłum. M. Witkowska. Warszawa: MT Biznes.
  3. Black, S. (2009). Public Relations. Kraków: Dom Wydawniczy ABC, Oficyna Ekonomiczna.
  4. Bonek, T., Smaga, M. (2012). Biznes w Internecie. Praktyczny poradnik o marketingu, sprzedaży, public relations on-line i promocji w mediach społecznościowych. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer Bussines.
  5. BrandPro, (2014). http://brandpro.pl/facebook_rozlozony_na_liczby, (10.02.2015).
  6. Czaplicka, M. (2014). Zarządzanie kryzysem w social media. Gliwice: Wydawnictwo HELION.
  7. Evans, L. (2011). Social Media Marketing. Odkryj potencjał Facebooka, Twitera i innych portali społecznościowych, tłum. B. Sałbut. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
  8. Grzegorczyk, A. (1997). Public relations, Warszawa, Agencja Reklamy Benta.
  9. Grzegorczyk, A. (1999). Public relations. Warszawa, Instytut Promocji Sp. z o.o.
  10. Kaczmarek-Śliwińska, M. (2013). Public relations w przestrzeni mediów społecznościowych. Działania organizacji i jej pracowników. Koszalin: Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej.
  11. Kaplan, M.A., Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, nr 53, 2010.
  12. Masyedi, Y. (2014). Step-by Step guide to Handling Crisis on Social Media, Small Business America.
  13. Miller, G. (2012). Kryzys w mediach społecznościowych, Jak nim zarządzać? W: Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych niepewności, K. Kubiak (red.), Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji.
  14. Modahl, M. (1999). Now or Never: How Companies Must Change Today to Win the Battle for Internet Consumers. Nowy Jork: HarperCollins Publishers.
  15. Murdoch, A. (2003). Komunikowanie w kryzysie. Jak ratować wizerunek firmy, Warszawa: Poltext.
  16. Pietkun, M. (2012). Anonymous blokuje strony Sejmu RP, Prezydenta i Kancelarii Premiera, https://malgorzatapietkun.wordpress.com/2012/01/21/anonymous-blokuje-strony-sejmu-rp-prezydenta-i-kancelarii-premiera, (10.02.2015).
  17. Reich, T. (2014). Recepta na kryzys w social media. Wywiad z M. Czaplicką, http://tomaszreich.pl/recepta-na-kryzys-w-social-mediach-2, (7.08.2014).
  18. Rydzak, W. (2002). Komunikowanie się w sytuacjach kryzysowych. W: Komunikowanie się w biznesie, H. Mruk (red.), Poznań: Wydawnictwo AE w Poznaniu.
  19. Shirky, C. (2008). Here Comes Everybody: The Power of Organizing Without Organizations. Nowy Jork: Penguin Group.
  20. Słownik ekonomiczny przedsiębiorcy (1998). Szczecin: Znicz.
  21. Słownik Języka Polskiego (1998). Warszawa: PWN.
  22. Smektała, T. (2001). Public Relations w sytuacjach kryzysowych przedsiębiorstw. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.
  23. Socjokracja (2012), Jak rząd poślizgnął się na ACTA czyli rzecz o komunikacji kryzysowej, http://www.socjokracja.pl/jak-rzad-poslizgnal-sie-na-acta-czyli-rzecz-o-komunikacji-kryzysowej, (01.03.2012).
  24. Szczepański, M. (2012). Istota i rodzaje kryzysów z puntu widzenia public relations - podstawy teorii i przykłady z praktyki, [prezentacja przygotowana w ramach projektu: Przewiduj i reaguj - zarządzanie zmianą w subregionie pilskim - projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego], Wągrowiec http://www.ankieter.com.pl/pdf/M.Szczepanski-Istota-i-rodzaje-kryzysow-z-punktu-widzenia-public-relations-24.08.12.pdf, (0.02.2015).
  25. Van Dijk, J. (2010). Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, tłum. J. Konieczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  26. Walter E., 10 Tips For Reputation And Crisis management In The Digital World, http://www.forbes.com/sites/ekaterinawalter/2013/11/12/10-tips-for-reputation-and-crisis-management-in-the-digital-world, (5.08.2014).
  27. Wojcik, K. (1992). Public Relations, czyli jak zjednać otoczenie i tworzyć dobrą opinię. Międzyborów: Centrum Kreowania Liderów.
  28. Wojcik, K. (1977). Public Relations od A do Z, t. 1: Analiza sytuacji wyjściowej, planowanie działalności. Warszawa: Agencja Wydawnicza PLACET.
  29. Wojcik, K. (1977). Public Relations od A do Z, t. 2: Wprowadzenie programów PR, kontrola procesów PR. Warszawa: Agencja Wydawnicza PLACET.
  30. ZARS (2014). Obywatele ACTA. Raport z badań, red. Ł. Jurczyszyn, J. Kołtan, P. Kuczyński, M. Rakusa-Suszczewski, Zespół Analiz Ruchów Społecznych, Europejskie Centrum Solidarności, Gdańsk.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-7853
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu