BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Majewski Sebastian (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
Obciążenia poznawcze w procesie korzystania z zależności na rynkach papierów wartościowych
Cognitive Biases in the Process of Using Some Correlations on the Stock Exchanges
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2010, nr 117, s. 254-264, tab., rys., bibliogr. 11 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Inwestycje finansowe i ubezpieczenia - tendencje światowe a polski rynek
Słowa kluczowe
Heurystyka zakotwiczenia, Papiery wartościowe, Dywidenda, Stopa zwrotu akcji, Badania empiryczne
Anchoring heuristic, Securities, Dividend, Stock rate of returns, Empirical researches
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Głównym celem artykułu jest opisanie niektórych fenomenów finansów behawioralnych z grupy iluzji argumentu (illusion of validity). W artykule zostaną wykorzystane pewne podstawowe informacje ekonomiczne, takie jak wskaźniki P/E czy też stopa dywidendy albo stopa zwrotu z akcji zarówno w układzie czasowym, jak i przestrzennym dla spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, żeby ukazać występowanie efektu reprezentatywności. Występowanie efektu zakotwiczenia zostało ukazane dzięki wskaźnikom ekspansywności mediów w relacjonowaniu wydarzeń ekonomicznych (BNI, TNI i GNI). (abstrakt oryginalny)

The main goal of this article is to describe some behavioural finance phenomena called the illusion of validity. The economic information such as PER, PBV and DYR indices were used to show the representativeness effect and media expansiveness ratios (BNI, TNI and GNI) in reporting on the current economic situation to show the anchoring effect. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Barber B.M., Odean T., Boys will be boys: Gender, overconfidence and common stock investment, "Quarterly Journal of Economics", no. 116.
  2. Elvin M., Financial risk taking. An introduction to the psychology of trading and behavioural finance, John Wiley & Sons Ltd., 2004.
  3. Fisher K.L., Statman M., Cognitive biases in market forecasts, "The Journal of Portfolio Management" 2000.
  4. Hofstede G., Kultury i organizacje, PWE, Warszawa 2000.
  5. Iihara Y., Kato H.K., Tokunaga T., The winner-looser effect in Japanese stock return, "Japan and the World Economy" 2004, no. 16.
  6. Keren G., On the ability of monitoring non-veridical perceptions and uncertain knowledge: Some calibration studies, Acta Psychologica, 1988, no. 67.
  7. Lord C.G., Ross L., Lepper M.R., Biased assimilation and attitude polarization. The effects of prior theories on subsequently considered evidence, "Journal of Personality and Social Psychology" 1979, no. 37.
  8. Majewski S., The media and the prices creation in Poland, "International Journal of Management Cases" 2009, vol. 11, issue 1.
  9. Rabin M., Schrag J.L., A model of confirmatory bias, "The Quarterly Journal of Economics" 1999, February, vol. 114, no. 1.
  10. Shefrin H., Beyond greed and fear. Understanding behavioral finance and the psychology of investment, Oxford University Press, New York 2002.
  11. Shiller R.J., Irrational exuberance, Brodway Books, New York 2001.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu