- Autor
- Kutscheid Markus (Slovak University of Agriculture in Nitra), Kapsdorferová Zuzana (Slovak University of Agriculture in Nitra), Kadlečíková Mária (Slovak University of Agriculture in Nitra)
- Tytuł
- Strategy Development in German Companies
Strategie rozwoju w niemieckich przedsiębiorstwach - Źródło
- Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica, 2014, nr 77, s. 47-58, bibliogr. 7 poz.
- Słowa kluczowe
- Rozwój przedsiębiorstwa, Strategia rozwoju przedsiębiorstwa, Zarządzanie strategiczne
Enterprise development, Company development strategy, Strategic management - Uwagi
- streszcz.
- Abstrakt
- Celem zarządzania strategicznego jest określenie potencjału przedsiębiorstwa na osiągnięcie sukcesu obecnie i w przyszłości. Dla przedsiębiorstwa nastawionego na zysk (for-profit) oznacza to identyfikację i rozwój niewykorzystywanych obecnie możliwości sprzedaży oraz tych, które pojawią się w przyszłości. Wymaga to dobrej znajomości rynków, nowych osiągnięć technologicznych i nadążania za zmianami społecznymi. Pracownicy, wynalazki, procesy i organizacja muszą być ze sobą spójne tak, by klient otrzymywał we właściwym momencie oczekiwaną przez siebie wartość dodaną. Konsekwentnie realizowana strategia rozwoju pozwala osobom zarządzającym przedsiębiorstwem zebrać i przeanalizować potrzebne informacje, które pozwalają wspierać menedżerów w podejmowaniu decyzji dotyczących spójności przedsiębiorstwa, jak też w ustalaniu celów i planów działań. To właśnie sprawia, że zarządzanie strategiczne jest tak cenne w biznesie. Badanie przeprowadzone wśród niemieckich menedżerów wykazało do jakiego stopnia systematyczna strategia rozwoju jest realizowana przez niemieckie przedsiębiorstwa i jakie instrumenty zarządzania strategicznego są w tym procesie wykorzystywane. Ponadto, badanie pozwoliło na określenie jakie są skutki takiego podejścia do biznesu i odpowiedziało na pytanie czy przedsiębiorstwa systematycznie wdrażające strategię rozwoju osiągają na rynku większy sukces niż ich mniej strategicznie nastawiona konkurencja. Na uwagę zasługuje również fakt, że w niniejszej pracy dokonano porównania pomiędzy przedsiębiorstwami państwowymi (rozumianymi tutaj jako organizacje nonprofit) i przedsiębiorstwami prywatnymi (organizacje for-profit). Przeprowadzone analizy wykazały, że zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwach prywatnych i państwowych nie różni się zasadniczo. Praktycznie wszyscy menedżerowie uczestniczący w badaniu uważają, że strategia jest ważna, bardzo ważna albo wręcz kluczowa dla sukcesu firmy, ale jedynie jedna trzecia z nich systematycznie analizuje i weryfikuje strategię rozwoju firmy. Badanie wykazało również, że większość przedsiębiorstw konsekwentnie realizujących i weryfikujących swoje strategie rozwoju osiąga sukces. Niemniej jednak badanie nie wykazało w sposób rozstrzygający czy przedsiębiorstwa te uzyskują lepsze wyniki pod względem wzrostu sprzedaży i zysku aniżeli ich konkurencja, która nie kieruje się zasadą strategicznej spójności wszystkich elementów przedsiębiorstwa.(abstrakt oryginalny)
- Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
- Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Ansoff H.I. 2007. Strategic Management. Classic edn. Haundmills, New York. Palgrave Macmillan. ISBN 978-0-230-52548-1.
- Barney J.B., Hesterly W.S. 2010. Strategic Management and Competitive Advantage. Prentice Hall 3rd edn. 8.
- Bleicher K. 2011. Das Konzept integriertes Management - Visionen, Missionen, Programme. 8th edn. Frankfurt am Main. Campus. ISBN 978-3-593-39440-4.
- Chandler A.D. 1990. Strategy and Structure - Chapters in the History of the American Industrial Enterprise. Cambridge Massachusetts, London. The MIT Press. ISBN 0-262-530009-0.
- Drucker P.F. 2007. Alles über Management. Heidelberg : Redline, 63-102.
- Gälweiler A. 2005. Strategische Unternehmensführung. Campus 3rd edn. 71.
- Malik F. 2011. Strategie - Navigieren in der Komplexität der neuen Welt. Campus, 71.
- Cytowane przez
- ISSN
- 2081-0644
- Język
- eng