BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Majewska Monika (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie), Panfil-Kuncewicz Helena (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie), Lis Anna (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)
Tytuł
Młody konsument na rynku żywności - jego wiedza i preferencje wobec informacji żywieniowych
Young Consumer on the Market of Food - Their Knowledge and Preferences Towards Nutritional Information
Źródło
Towaroznawcze Problemy Jakości, 2015, nr 2, s. 24-33, tab., rys., bibliogr. 16 poz.
Polish Journal of Commodity Science
Słowa kluczowe
Preferencje konsumenta, Młodzież, Odżywianie się Polaków, Świadomość konsumenta, Informacyjna funkcja opakowania, Badania ankietowe
Consumer preferences, Youth, Eating habits of Polish people, Consumer awareness, Information function of packaging, Questionnaire survey
Uwagi
summ., streszcz.
Abstrakt
Badania niniejszej pracy mają na celu ocenę wiedzy konsumentów z zakresu informacji żywieniowej oraz określenie, w jakim stopniu informacje te służą kształtowaniu prawidłowego odżywiania, a tym samym popularyzacji zdrowego trybu życia. Badania zostały przeprowadzone przy pomocy kwestionariusza ankietowego, wypełnionego przez 150 młodych konsumentów. Analiza statystyczna przeprowadzono została za pomocą testu χ2. Uzyskane zależności rozpatrywano na poziomie istotności p < 0,05. Analiza uzyskanych odpowiedzi wskazała duże zainteresowanie młodzieży informacjami żywieniowymi znajdującymi się na opakowaniach produktów spożywczych. Młodzi konsumenci deklarowali chęć zdobycia dodatkowej wiedzy na temat wartości odżywczej, a ich odpowiedzi zawarte w kwestionariuszu ankietowym potwierdzają wpływ tego rodzaju oznakowania na wartościowanie produktów spożywczych oraz nawyki konsumenckie. Ponadto edukacja młodzieży wpływa na sposób postrzegania i zrozumienie ww. informacji. (abstrakt oryginalny)

The objective of this study was to evaluate nutrition knowledge and consumer use of nutritional food labels, and to determine whether the nutritional information on food packages affects the consumers' eating habits and contributes to promoting a healthy lifestyle. The research was carried out with use of questionnaire fulfilled by 150 young consumers. The statistical analysis was performed using the χ2 test. A p-value of 0.05 was used as threshold for statistical significance. An analysis of survey results revealed strong interest of the nutritional information found on the labels of food products by young consumers. The young respondents declared an interest in getting additional information concerning the nutriational value of food products. As shown by the answers given by the surveyed subjects, nutritional information on food labels supported their purchase decisions and affected consumer behaviors. Besides young consumer education influences their attitudes towards nutritional facts labels and help them understand the information printed on food packaging. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Drichoutis A.C., Lazaridis P., Nayga R.M. (2006) Consumers' use of nutritional labels: A review of research studies and issues, Academy of Marketing Science, 9, http://www.amsreview.org/articles/drichoutis09-2006.pdf. Accessed 20 June 2011.
  2. Gutkowska K., Ozimek I. (2008) Zachowania młodych konsumentów na rynku żywności. Wydawnictwo Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
  3. Hawthorne K.M., Moreland K., Griffin I.J., Abrams S.A. (2006) An education program enhances food label understanding of young adolescents. Journal of the American Dietetic Association, 6, 913-916.
  4. Jarosz A., Kozłowska-Wojciechowska M., Uramowska-Żyto B. (2003) Oczekiwania konsumentów wobec informacji żywieniowej umieszczanej na opakowaniach produktów spożywczych. Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, 2, 231-239.
  5. Kołłajtus-Dołowy A., Pietruszko B., Waszczeniuk-Uliczka M., Chrama-Pawlińska R. (2003) Wybrane zachowania żywieniowe młodzieży gimnazjalnej z Warszawy. Żywienie Człowieka i Metabolizm, 1-2, 182-187.
  6. Kowalczuk I. (2007) Dzieci i młodzież jako uczestnicy rynku żywności. Handel Wewnętrzny, 3: 59-67.
  7. Krasnowska G., Salejda A.M. (2011) Ocena wiedzy konsumentów na temat znakowania żywności. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 1, 74, 173-189.
  8. Lisińska-Kuśnierz M. (2009), Oczekiwania i potrzeby konsumentów z zakresie informacyjności opakowań dla czekolady mlecznej, Opakowanie, 9, 32-36.
  9. Merwe D., Kempen E.L., Breedt S., Beer H. (2010) Food choice: student consumers' decision-making process regarding food products with limited label information. International Journal of Consumer Studies, 34, 11-18.
  10. Mieczkowska M., Panfil-Kuncewicz H., Staniewska K. (2009) Oznakowanie opakowań produktów spożywczych wartością odżywczą. Materiały Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Promocyjnej, s. 173-177.
  11. Mieczkowska M., Panfil-Kuncewicz H. (2011) Informacje żywieniowe na opakowaniach produktów spożywczych i ich wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych, 566, 347-357.
  12. Piekut M. (2007) Wybrane aspekty zachowań młodzieży akademickiej na rynku mleka i przetworów mlecznych. Przegląd Mleczarski, 9, 46-51.
  13. Przerembel H. (2005) Food labeling legislation in the EU and consumers information. Trends in Food Science and Technology, 15, (7-8), 360-365.
  14. Ratkowska B. (2009) Znakowanie produktów mlecznych jako źródło informacji o ich składzie i wartości odżywczej. Przegląd Mleczarski, 3: 22-26.
  15. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 25 lipca 2007 r. w sprawie sposobu znakowania żywności wartością odżywczą. (Dz.U. 07.137.967).
  16. WrześniewskaWal I. (2008) Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne. Przemysł Spożywczy, 4, 48-50 i 55.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1733-747X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu