BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Świerczyńska-Kaczor Urszula (Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach)
Tytuł
Neuroscience in Consumer Marketing Research : an Analysis Drawn from the Examples of Food Products
Neuroobrazowanie w badaniach marketingowych konsumentów : analiza na przykładzie produktów żywnościowych
Źródło
Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 2015, R. 14, nr 2, s. 163-172, tab., bibliogr. 23 poz.
Słowa kluczowe
Badania marketingowe, Badania konsumenckie, Produkty żywnościowe
Marketing research, Consumer research, Food products
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem prowadzonych w artykule rozważań jest wzbogacenie dyskusji dotyczącej możliwości zastosowania metod neuroobrazowania w badaniach marketingowych. Prowadzone rozważania szczególnie akcentują trzy obszary: metody badawcze, wyniki badań i możliwości ich interpretacji oraz aspekt etyczny. Ze względu na początkową fazę rozwoju neuroekonomii oraz badań marketingowych na podstawie neuroobrazowania artykuł częściowo ma opisowy charakter. W celu zobrazowania prowadzonej dyskusji w artykule zaprezentowano wybrane studia badawcze, szczególnie te powiązane z produktami żywnościowymi. (abstrakt oryginalny)

This article aims to contribute to the discussion about the potential for the implementation of consumer neuroscience into marketing research. This article highlights three areas of consumer neuroscience: methods used by consumer neuroscience, the findings and their interpretations and the ethical aspects. The article has a partly descriptive character as the research area of neuroeconomics or consumer neuroscience is new. To illustrate the investigated problems the selected studies, especially connected with food products, were presented as a review of literature. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aydinonat, N.E. (2010). Neuroeconomics: more than inspiration, less than revolution. Journal of Economic Methodology, 17(2), 159-169.
  2. Bruce, A.S., Lepping, R.J., Bruce, J.M., Cherry, J.B.C., Martin, L.E., Davis, A.M., Brooks, W.M., Savage, C.R. (2013). Brain Responses to Food Logos in Obese and Healthy Weight Children. The Journal of Pediatrics, 162(4), 759-764.
  3. Camerer, C.F. (2008). Neuroeconomics: Opening the Gray Box. Neuron, 60(3), 416-419.
  4. Camerer, C., Loewenstein, G., Prelec, D. (2005). Neuroeconomics: How Neuroscience Can Inform Economics. Journal of Economic Literature, 43(1), 9-64.
  5. Hubert, M. (2010). Does neuroeconomics give new impetus to economic and consumer research? Journal of Economic Psychology, 31, 812-817.
  6. Javor, A., Koller, M., Lee, N., Chamberlain, L., Ransmayr, G. (2013). Neuromarketing and consumer neuroscience: contribution to neurology. BMC Neurology, 13(1), 1-12.
  7. Jones, W.J., Childers, T.L., Jiang, Y. (2012). The shopping brain: Math anxiety modulates brain responses to buying decisions. Biological Psychology, 89, 201-213.
  8. Kenning, P., Plassmann, H. (2005). NeuroEconomics: An overview from an economic perspective. Brain Research Bulletin, 67, 343-354.
  9. Khushaba, R.N., Wise, C., Kodagoda, S., Louviere, J., Kahn, B.E., Townsend, C. (2013). Consumer neuroscience: Assessing the brain response to marketing stimuli using electroencephalogram (EEG) and eye tracking. Expert Systems with Applications, 40, 3803-3812.
  10. Kirsch, C.F.E. (2014). Advances in Magnetic Resonance Imaging of the Skull Base. International Archives of Otorhinolaryngology, 18(2), 127-135.
  11. Lee, N., Broderick, A.J., Chamberlain, L. (2007). What is 'neuromarketing'? A discussion and agenda for future research, International Journal of Psychophysiology, 63, 199-204.
  12. Levallois, C., Clithero, J.A., Wouters, P., Smidts, A., Huettel, S.A. (2012). Translating upwards: linking the neural and social sciences via neuroeconomics. Neuroscience, 13, 789-797.
  13. Lusk, J.L., Crespi, J.M., Chery, J.B.C., McFadden, B.R., Martin, L.E., Bruce, A.S. (2015). An fMRI investigation of consumer choice regarding controversial food technologies. Food Quality and Preference, 40, 209-220.
  14. Ma, Q., Wang, X., Shu, L., Dai, S. (2008). P300 and categorization in brand extension. Neuroscience Letters, 431, 57-61.
  15. Magiorkinis, E., Diamantis, A., Sidiropoulou, K., Panteliadis, C. (2014). Highights in the History of Epilepsy: The Last 200 Years. Epilepsy Research & Treatment, 1-13.
  16. Murdaugh, D.L., Cox, J.E., Cook, III E.W., Weller, R.E. (2012). fMRI reactivity to high-calorie food pictures predicts short- and long-term outcome in a weight-loss program. NeuroImage, 59, 2709-2721.
  17. Rachul, C., Zarzeczny, A. (2012). The rise of neuroskepticism. International Journal of Law and Psychiatry, 35, 77-81.
  18. Solnais, C., Andreu-Perez, J., Sánchez-Fernández, J., Andréu-Abela, J. (2013). The contribution of neuroscience to consumer research: A conceptual framework and empirical review. Journal of Economic Psychology, 36, 68-81.
  19. Stoeckel, L.E., Weller, R.E., Cook, III E.W., Twieg, D.B., Knowlton, R.C., Cox, J.E. (2008). Widespread reward-system activation in obese women in response to pictures of high-calorie foods. NeuroImage, 41, 636-647.
  20. Thomas, A., Hammer, A., Beibst, G., Műnte, T.F. (2013). An ERP-study of brand and no-name products. BMC Neuroscience, 14(1), 2-23.
  21. Vecchiato, G., Toppi, J., Astolfi, L., De Vico Fallani, F., Cincotti, F., Mattia, D., Bez, F., Babiloni, F. (2011). Spectral EEG frontal asymmetries correlate with the experienced pleasantness of TV commercial advertisements. Medical & Biological Engineering & Computing, 49(5), 579-583.
  22. Vlăsceanu, S. (2014a). New directions in understanding the decision-making process: neuroeconomics and neuromarketing. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 127, 758-762.
  23. Vlăsceanu, S. (2014b). Neuromarketing and neuroethics. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 127, 763-768.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1644-0757
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu