BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Mikołajek-Gocejna Magdalena (Warsaw School of Economics, Poland)
Tytuł
Psychological Factors in Shaping Investor Expectation on Capital Markets
Czynnik psychologiczny w kształtowaniu oczekiwań inwestorów na rynku kapitałowym
Źródło
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 2015, vol. 1, t. 310, s. 87-100, tab., bibliogr. 49 poz.
Tytuł własny numeru
Neoclasical and Behavioral Finance
Słowa kluczowe
Inwestor giełdowy, Rynek kapitałowy, Psychologia biznesu, Wartość rynkowa
Stock exchange investor, Capital market, Business psychology, Market value
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Oczekiwania dotyczące przebiegu przyszłych procesów gospodarczych są jednymi z kluczowych czynników wpływających na decyzje inwestorów. Wydaje się, że specyficzna rola oczekiwań polega na tym, że jako zmienne nieobserwowalne wyjaśniają zjawiska ekonomiczne o charakterze obserwowalnym. Poznanie procesu kształtowania oczekiwań przez inwestorów ma podstawowe znaczenie dla opisu, interpretacji i prognozowania zmian wartości aktywów na rynkach finansowych, a zwłaszcza cen akcji na rynkach kapitałowych i co za tym idzie wartości notowanych na nich spółek. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie czynników psychologicznych kształtujących oczekiwania inwestorów, a tym samym wpływających na wartość rynkową przedsiębiorstw, czynników determinujących zarówno motywacyjne, jak i poznawcze skłonności inwestorów. Główne pytania, które powstają na tle prowadzonych rozważań to: 1. Czy wiedza o psychologicznych czynnikach kształtujących decyzje inwestycyjne daje przedsiębiorstwom możliwość świadomego kształtowania długookresowych oczekiwań inwestorów, powodując tym samym, niejako bardziej fundamentalną odpowiedź rynku kapitałowego?; 2. Czy istnieje potencjał włączenia oczekiwań inwestorów do procesu zarządzania wartością przedsiębiorstwa i przejścia od zarządzania wartością do zarządzania oczekiwaniami? (abstrakt oryginalny)

Investor expectations about the course of future economic processes are one of the key factors influencing their decisions. It seems that expectations play a particular role because they constitute unobservable variables that can account for observable economic phenomena. Getting to know the process of how investor expectations are formed is a crucial element of description, interpretation and forecasting changes in the value of assets on financial markets, and especially changes in stock prices on capital markets which affect the value of publicly traded companies. The aim of this paper is to present the psychological factors shaping investor expectations and influencing the market value of companies, factors determining both the motivational and cognitive inclinations of investors. The main questions that arise from the background of the analysis conducted in this paper are: 1. whether awareness of the psychological determinants of investment decisions enables companies to consciously create long-term investor expectations, inspiring, in a sense, a more fundamental response from the capital market, 2. whether there is the potential to include investor expectations in the value-based management process and to make the transition from value-based management to expectations-based management. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Andreassen PB. (1987) , On the social psychology of the stock market: Aggregate attributional effects and the regressiveness of prediction. "Journal of Personality and Social Psychology", Vol. 53 , p. 490-493
  2. Baker M., Wurgler J. (2007), Investor sentiment in the stock market, "Journal of Economic Perspectives", Vol. 21(2), p. 129-151
  3. Barberis N., Shleifer A., Vishy R. (1998), A model of investor sentiment., "Journal of Financial Economics", Vol. 49, p. 307-343.
  4. Blume, L., Easley D., O'Hara M, (1994), Market statistic and technical analysis: The role of volume., "Journal of Finance", Vol. 49(1), p. 153-181.
  5. Brown PD., Jennings RH. (1989), On technical analysis, "The Review of Financial Studies", Vol. 2/4, p. 527-551
  6. CF. Isen A M (2005) Pozytywny afekt a podejmowanie decyzji [in:] Lewis M, Haviland-Jones J. M. Psychologia emocji, GWP, Gdańsk,
  7. Chan L., Jeegadeesh N., Lakonishok J. (1996), Momentum strategies., "Journal of Finance", Vol. 51(5), p. 1681-1713.
  8. Daniel KD., Hirshleifer D., Subrahmanyam A. (2001), Overconfidence, arbitrage, equilibrium, asset pricing, "The Journal of Finance",Vol. 56(3), p. 1839-1885.
  9. De Long JB., Shleifer A., Summers L., Waldmann R. (1990), Positive feedback investment strategies and destabilizing rational speculation, "Journal of Finance", Vol. 45(2), p. 703-738.
  10. DeLong JB, Shleifer A, Summers LH, Waldmann JL (1991), The Survival of Noise Traders in Financial Markets." Journal of Business" Vol.64/1, p.1-19.
  11. Festinger L. (1957), A theory of cognitive dissonance, Stanford University Press, Stanford
  12. Grossman JS., Stiglitz JE. (1980), On the impossibility of information ally efficient markets., "The American Economic Review" Vol. 70(3), p. 393-408.
  13. Kahneman D., Tversky A. (1982), Availability: A heuristic for judging frequency and probability. In: Kahneman D, Slovic P, Tversky A (ed) judgment under uncertainty: heuristics and biases. Cambridge University Press: Cambridge.
  14. Kahneman D., Tversky A. (1984), Choices, values, and frames, "American Psychologist", Vol. 39(4), p. 341-350.
  15. Kozielecki J. (1997), Psychologiczna teoria decyzji, PWN, Warsaw
  16. Lakonishok J., Shleifer A., Vishny RW. (1994), Contrarian investment, extrapolation, and risk., "The Journal of Finance", Vol. 49(5), p. 1541-1578.
  17. Lee CMC., Shleifer A., Thaler RH. (1998), Investor sentiment and the closed-end fund puzzle, " Journal of Finance", Vol. 46, p. 76-110.
  18. Lee W., Jiang Ch., Indro D. (2002), Stock market volatility, excess returns, and the role of investor sentiment, "Journal of Banking & Finance", Vol. 26(12), p. 2277-2299.
  19. Lo W. (1999), The three P's of total risk management, "Financial Analysts Journal", Vol. 1, p. 13-26
  20. Loewenstein G. and Lerner J S. (2003), The role of affect in decision-making [in:] Davidson R, Goldsmith H, Scherer K, Handbook of Affective Science, Oxford University Press, Oxford,
  21. Loewenstein G., Weber EU., Hsee CK., Welch ES. (2001), Risk as feelings. "Psychological Bulletin", Vol. 127 p. 138-156.
  22. Lux H. (1988), Extreme finance, "Institutional Investor", Vol. 32, p. 45-50.
  23. Neal R., Wheatley SM. (1998), Do measures of investor sentiment predict returns? "Journal of Finance and Quantitative Analysis" Vol. 33(4), p. 523-535.
  24. Odean T., Barber B. (1999), The courage of misguided convictions: the trading behaviour of individual investors, "Financial Analyst Journal", November/December 1999, p. 41-55.
  25. Pietrzak M. (2009), Badania nad heterogenicznością oczekiwań inflacyjnych. Podejście ekonomii eksperymentalnej, "Materiały i studia", No. 232, Narodowy Bank Polski, p. 1-50.
  26. Presson P., Benazzi V. (1996), Illusion of control: a meta-analytic review. "Journal of Social Behavior and Personality", Vol. 11, p. 493-510.
  27. Przybyłowski K., Hartley SW., Kerin RA., Rudelius W. (1998), Marketing. Dom Wydawniczy ABC, Warsaw
  28. Rick S., Loewenstein G. (2008) The role of emotion in economic behavior [in:] Lewis M., Haviland-Jones J., The Handbook of Emotion, Guilforg, New York,
  29. Samuelson W., Zeckhauser R. (1988), Status-quo bias in decision making, " Journal of Risk and Uncertainty", Vol. 1, p. 1-59.
  30. Shefrin H. (2007), Risk and return in behavioral SDF-based asset pricing models. Working paper .
  31. Shefrin H., Statman M. (2000), Behavioral portfolio theory, "Journal of Financial and Quantitative Analysis", Vol. 35(5), p. 127-151.
  32. Shiv B., Fedorikhin A., Nowlis S. (2005) Interplay of the heart and mind in decision-making [in: ] Ratneshwar R., Mick D., Inside Consumption: Frontiers of Research on Consumers Motives, Goals and Desire, Routledge, New York,
  33. Slovic P., Finucane M., Peters E., MacGregor D, (2002), Rational Actors or Rational Fools: Implication of the Affect Heuristic for Behavioral Economy, "Journal of Socio-Economics", Vol 31/2002 , p. 329-342
  34. Solt ME., Statman M. (1989), Good Companies, Bad Stocks, "Journal of Portfolio Management" Vol. 5, p. 39-45.
  35. Stephan E. (1999), Die Rolle von Ulterilsheuristiken bei Finanzentscheidungen. In: Fischer L., Kutsch T., Stephan E. (ed) Finanzpsychologie. Munchen.
  36. Törngren G., Montogomery H. (2004), Worse than chance? Performance and confidence among professionals and lay-people in the stock market, "Journal of Behavioural Finance", Vol. 5, p. 246-251.
  37. Treynor JL, Ferguson R. (1985), In defense of technical analysis.,"The Journal of Finance" Vol. 40(3), p. 757-773,'
  38. Papers and Proceedings of the Forty-Third Annual Meeting American Finance Association, Dallas, Texas, 28-30 December 1984
  39. Tyszka T. (1986), Analiza decyzyjna i psychologia decyzji. PWN, Warsaw
  40. Tyszka T. (1997), Psychologia zachowań ekonomicznych. PWN, Warsaw
  41. Vohs K.D., Baumeister R.F., Loewenstein G. (2007) Do Emotion Help or Hurt decision-making? A Hedgefoxian Perspective, Russell Sage Foundation Press, New York,
  42. Welch I., Qiu I. (2004), Investor sentiment measure, . NBER working paper.
  43. Working H. (1953), Futures trading and hedging., "American Economic Review", Vol. 43, p. 314-340.
  44. Working H. (1962), New concepts concerning futures markets and prices, "American Economic Review", Vol. 52, p. 432-459
  45. Zaleśkiewicz T., Radomski J. (2001), Investors' risk attitudes and their behaviour on the stock market. In: Scott AJ. (ed) Environment and wellbeing. Proceedings of the IAREP 2001 Conference. University of Bath , p. 337-340
  46. Zaleśkiewicz T. (2001) , Beyond Risk Seeking and Risk Aversion: Personality and Dual Nature of Economic Risk Taking, "European journal of Personality", Vol. 15/ 2001, p. 105-122.
  47. Zielonka P. (2003) Czym są finanse behawioralne, czyli krótkie wprowadzenie do psychologii rynków finansowych. , "Materiały i Studia" No 158. NBP, Warsaw
  48. Zielonka P. (2011), Giełda i psychologia. Behawioralne aspekty inwestowania narybku papierów wartościowych. Expanded 3rd edition. CeDeWu, Warsaw.
  49. Zouaoui M., Nouyrigat GJM., Beer F, (2010)., How does investor sentiment affect stock market crises? Evidence from panel data. Recherche, No. 46 .
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0208-6018
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu