BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Janusz Alicja (Wrocław University of Economics, Poland), Orzeszko Teresa (Wrocław University of Economics, Poland)
Tytuł
Education as an Operation Area of Domestic Listed Bank Foundations
Edukacja jako obszar działania fundacji krajowych banków giełdowych
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2015, nr 397, s. 100-125, rys., tab., biliogr. 44 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Finance and Accounting for Sustainable Development - Responsibility, Ethic, Financial Stability
Słowa kluczowe
Fundacje, Banki, Edukacja, Rozwój zrównoważony, Społeczna odpowiedzialność biznesu
Foundation, Banks, Education, Sustainable development, Corporate Social Responsibility (CSR)
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Troska o stan edukacji nie może pozostawać tylko w gestii organów publicznych i systemu szkolnego, ale powinna być ona przedmiotem zainteresowania wszystkich podmiotów społecznie odpowiedzialnych. Takimi deklarują się być np. banki, a potwierdzeniem ich deklaracji są m.in. zakładane przez nie fundacje. Celem artykułu jest znalezienie odpowiedzi na pytanie: Czy, w jakim zakresie i w jaki sposób fundacje krajowych banków giełdowych działają na rzecz edukacji polskiego społeczeństwa. Metodami badawczymi, które pozwoliły na realizację tego celu, były studia literatury przedmiotu i regulacji prawnych, wywiad oraz analiza porównawcza. Badania przeprowadzono w lutym 2015 roku. Niezbędne dane analityczne pozyskano głównie ze statutów oraz obligatoryjnych sprawozdań - finansowych i merytorycznych - badanych fundacji za lata 2011-2013, dostępnych na ich stronach internetowych, ale także w trakcie wywiadów z pracownikami tych podmiotów. Przeprowadzone badania potwierdzają hipotezę, że wszystkie fundacje krajowych banków giełdowych podejmują działania w zakresie edukacji społeczeństwa, jednak czynią to w bardzo różnym zakresie, różnymi sposobami i na rzecz różnych grup beneficjentów(abstrakt oryginalny)

Concerns about the state of education cannot be left to public authorities and the education system only, but should remain the subject of interest of all socially responsible entities. Banks declare themselves as representing such institutions, which is confirmed, among others, by the foundations they set up. The purpose of this article is to provide an answer to the question whether, to what extent and using what methods the domestic listed bank foundations are operating for the benefit of Polish society education. The applied research methods, which allowed for the defined purpose realization, focused on subject literature studies, a review of legislation in force, an interview and a comparative analysis. The research was conducted in February 2015. The necessary analytical data were mainly collected based on the statutes and obligatory reports - financial and substantive - of the studied foundations covering the period 2011-2013, available on their websites, but also in the course of interviews with employees representing these entities. The performed research confirms a hypothesis that all domestic listed bank foundations get involved in certain operations aimed at public education; however, this is executed to a various extent, by means of diverse methods and for the benefit of different groups of beneficiaries(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. lata za nami, http://www.bzwbk.pl/santanderuniversidades-pl/aktualnosci/3-lata-za-nami.html (26.02.2015).
  2. Bielski J., Blada E., 2014, Zdrowie i kultura fizyczna na przestrzeni dziejów, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków.
  3. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., 2008, Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  4. Edukacja obywatelska w Europie, 2012, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa; Fundacja Bankowa im. Leopolda Kronenberga, http://www.citibank.pl/poland/kronenberg/polish/1207.htm (26.02.2015).
  5. Fundacja Bankowa imienia dr Mariana Kantona, http://www.pekao.com.pl/o_banku/ odpowiedzialnosc/fundacja_kantona (26.02.2015).
  6. Fundacja Banku Ochrony Środowiska, http://fundacjabos.pl/ (26.02.2015).
  7. Fundacja Banku Zachodniego WBK S.A., http://fundacja.bzwbk.pl/ (26.02.2015).
  8. Fundacja BGŻ, http://fundacja.bgz.pl/ (26.02.2015).
  9. Fundacja BNP Paribas, https://www.bnpparibas.pl/o-banku/fundacja.htm (26.02.2015).
  10. Fundacja mBanku, http://www.mbank.pl/o-nas/o-mbanku/fundacja/ (26.02.2015).
  11. Fundacja PKO Banku Polskiego, https://www.fundacjapkobp.pl/ (26.02.2015).
  12. Fundacje korporacyjne w Polsce - raport z badania 2012, 2012, Forum Darczyńców w Polsce, Warszawa, http://www.forumdarczyncow.pl/docs/download/forum_darczyncow_raport_fundacje_korporacyjne_www.pdf (20.02.2015).
  13. Fundacje korporacyjne w Polsce - raport z badań, 2008, Inwestycje Społeczne, Warszawa, http://www.forumdarczyncow.pl/docs/raport-fundacje-korporacyjne-w-polsce.pdf (20.02.2015).
  14. Iwanicz-Drozdowska M. (ed.), 2011, Edukacja i świadomość finansowa. Doświadczenia i perspektywy, Szkoła Głowna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
  15. Iwanicz-Drozdowska M., Kitała R., Matuszyk A., Nowak A.K., 2009, Produkty finansowe i edukacja finansowa w Polsce na tle wybranych krajów wysoko rozwiniętych. Raport z badań, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, http://zbp.pl/public/repozytorium/dla_konsumentow/edukacja/ SGH-edukacja-finansowa.pdf (26.02.2015).
  16. Jaroszuk Z., 2013, Aktywność obywatelska wpisana w program wychowawczy placówek wsparcia dziennego prowadzonych przez Fundację Szczęśliwe Dzieciństwo, http://www.forumlublin.eu/media/14_Zofia_Jaroszuk_aktywnosc_obywatelska.pdf (27.02.2015).
  17. Jędzejec W., 2011, Edukacja ekologiczna - perspektywy, [in:] Ilczuk D., Ratajski S. (eds.), Edukacja poprzez kulturę. Kreatywność i innowacyjność, Polski Komitet do spraw UNESCO, Warszawa, pp. 189-203.
  18. Jutvik G., Liepina I. (eds.), 2008, Edukacja ku zmianie: podręcznik edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju, Program Uniwersytet Bałtycki.
  19. Kłusek T., 2012, Rio de Janeiro: Globalny szczyt ONZ Rio+20, http://lewica.pl/?id=26690&tytul=Rio-de-Janeiro:-Globalny-szczyt-ONZ-Rio+20 (18.02.2015).
  20. Korenik D., 2013, Znaczenie społecznej odpowiedzialności banku w teorii i praktyce bankowej, Zarządzanie i Finanse, nr 2/1, pp. 308-320.
  21. Krasodomska J., 2012, Znaczenie społecznej odpowiedzialności banków dla bezpieczeństwa systemu finansowego, Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, nr 12, pp. 151-159.
  22. Kujawiński W., 2005, Słownik metodyczny doradcy rolniczego, Centrum Doradztwa Rolniczego, Poznań.
  23. Lista spółek, 2015, http://www.gpw.pl/lista_spolek?search=1&query=&country=&voivodship= §or=Banki&x=29&y=7 (18.02.2015).
  24. Mniej znane źródła dotacji dla NGO - fundacje bankowe, 2013, http://konkursy-dla-ngo.blogspot.com/2013/02/zroda-dotacji-dla-organizacji.html (24.02.2015).
  25. Orzeszko T., 2013, Activities focused on society education and implemented within the framework of corporate social responsibility by domestic listed banks in Poland, [in:] Borys G., Solarz M. (eds.), Finance and Accountancy for Sustainable Development - Sustainable Finance, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 302, pp. 118-128.
  26. Orzeszko T., 2014, Miejsce edukacji finansowej społeczeństwa w strategii społecznej odpowiedzialności biznesu krajowych banków giełdowych w Polsce, [in:] Dziawgo L., Patrzałek L. (eds.), Finanse na rzecz zrównoważonego rozwoju. Gospodarka - etyka - środowisko, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 330, pp. 274-283.
  27. Pyka M., 2013, Fundacje korporacyjne - organizacje trzeciego sektora czy element struktury przedsiębiorstw?, Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego, nr 8, pp. 2-8.
  28. Radomski A., 2005, Edukacja historyczna a ponowoczesna rzeczywistość, Kultura i Historia, nr 8, http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/218 (27.02.2015).
  29. Schulz W., Ainley J., Fraillon J., Kerr D., Losito B., 2010, ICCS 2009 International Report: Civic Knowledge, Attitudes and Engagement among Lower Secondary School Students in Thirty-Eight Countries, IEA, Amsterdam, http://research.acer.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1009&context=civics (28.02.2015).
  30. Sendzimir J., 2010, Przedmowa Jana Sendzimira, [in:] Kronenberg J., Bergier T. (eds.), Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce, Centrum Rozwiązań Systemowych, Wrocław, pp. XV-XVII.
  31. Statut Fundacji BGŻ, http://www.fundacja.bgz.pl/dzialalnosc_fundacji.html, http (26.02.2015).
  32. Statut Fundacji mBanku, https://www.mbank.pl/pobierz/fundacja/mFundacja_STATUT_2013_grudzien_06_2014.pdf (26.02.2015).
  33. Sysło M.M., 2003, Aktualne problemy edukacji informatycznej, Komputer w Szkole, nr 3, pp. 7-32.
  34. The Future We Want, 2012, http://www.uncsd2012.org/content/documents/727The Future% 20We Want 19% 20June 1230pm.pdf (18.02.2015).
  35. The Ottawa Charter for Health Promotion, http://www.who.int/healthpromotion/conferences/ previous/ottawa/en/ (26.02.2015).
  36. Tylman A., 2014, Obszary badań prawno-finansowych zrównoważonego rozwoju - próba identyfikacji, [in:] Dziawgo L., Patrzałek L. (eds.), Finanse na rzecz zrównoważonego rozwoju. Gospodarka, etyka, środowisko, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 330, pp. 432-447.
  37. UNESCO Road Map for Arts Education, 2006, http://www.unesco.org/new/fileadmin/ MULTIMEDIA/HQ/CLT/CLT/pdf/Arts_Edu_RoadMap_en.pdf (28.02.2015).
  38. Ustawa z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, t.j.: Dz. U. z 2014 r., poz. 118.
  39. Ustawa z 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, t.j.: Dz.U. z 1991 r., nr 46, poz. 203 ze zm.
  40. Wach K., 2013, Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych, Przedsiębiorczość - Edukacja, nr 9, pp. 246-257.
  41. Waksmundzka K., 2012, Społeczna odpowiedzialność biznesu w sektorze bankowym a realizacja koncepcji odpowiedzialnego kredytowania, Prakseologia, nr 152, pp. 187-204.
  42. Westhues M., Einwiller S., 2006, Corporate foundations: Their role for corporate social responsibility, Corporate Reputation Review, vol. 9, issue 2, pp. 144-153.
  43. Wiktorska-Święcka A., 2011, Corporate citizenship jako koncepcja włączania działań społecznie odpowiedzialnych do strategii przedsiębiorstwa, [in:] Karaszewski R., Karwacka M., Paluszek A. (eds.), Społeczna odpowiedzialność biznesu - perspektywy i kierunki rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, pp. 73-93.
  44. Woynarowska B., 2007, Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2015.397.08
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu