BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wolny Wiesław (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
Tytuł
Prosumpcja na etapach modelowania i implementacji cyklu życia systemów informatycznych zarządzania
Źródło
Prace Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. Uwarunkowania technologiczno-społeczne i modele prosumpcji systemów informatycznych zarządzania, 2015, s. 45-66, bibliogr. 14 poz.
Słowa kluczowe
Prosumpcja, Zarządzanie, Informatyka, Usługi internetowe, Konsument, Wdrożenie systemów informatycznych
Prosumption, Management, Information science, Internet services, Consumer, Implementation of information systems
Abstrakt
Współczesne systemy informatyczne zawierają coraz więcej funkcjonalności pozwalających na dopasowanie ich do potrzeb użytkownika, czyli odbiorcy informacji. Nowe rozwiązania umożliwiają samemu użytkownikowi na wybór informacji wyświetlanych na jego ekranie monitora, co można uznać za pierwszy stopień prosumpcji. Doskonałym przykładem są pulpity menedżerskie dające możliwość elastycznego dostosowania do potrzeb menedżerów. Większość takich systemów jest wykonana z wykorzystaniem technologii usług sieciowych (Web Services). Proces tworzenia usług sieciowych może być powiązany z uprzednim modelowaniem procesów biznesowych. Można odnotować rosnący udział użytkowników systemu w procesach ich tworzenia. Użytkownicy zwykle uczestniczą w pracach wytwórczych na etapie tworzenia modeli procesów biznesowych oraz przy projektowaniu wyjść systemów, pulpitów menedżerskich, dostosowywanych do potrzeb użytkownika zawartości ekranów, raportów itp. Wykorzystanie odpowiednich narzędzi modelowania i definiowania procesów biznesowych pozwala zwiększyć udział użytkowników na wszystkich etapach budowy systemu. Pewne czynności użytkownicy mogą wykonać samodzielnie, bez potrzeby angażowania firm programistycznych. Systemy informatyczne zaczynają być realizowane zgodnie ze strategią włączania użytkowników w proces ich tworzenia i dostosowywania ich do własnych potrzeb albo dodawania nowych funkcjonalności. System jest modyfikowany przez producenta pod wpływem pomysłów dostarczonych przez użytkowników albo jest bezpośrednio dostosowywany przez użytkownika (na użytek własny lub innych użytkowników). Użytkownik, który korzysta z systemu, jest konsumentem, ale gdy producent oprogramowania stworzy mu możliwość dostosowania systemu do własnych potrzeb i zmiany te zostaną wprowadzone, staje się prosumentem. (fragment tekstu)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Business Process Model and Notation (BPMN), Version 2.0, OMG, http://www.omg.org/ spec/BPMN/2.0/PDF/, 2011, s. 1-538.
  2. Gantt H.L., Work, Wages, and Profits, „The Engineering Magazine”, New York 1919.
  3. Gilbreth F.B., Gilbreth L.M., Process Charts, American Society of Mechanical Engineers, New York 1921.
  4. Graham B.B., Detail Process Charting: Speaking the Language of Process, John Wiley & Sons, 2004.
  5. IBM - Rational System Architect, http://www-03.ibm.com/soflware/products/pl/ratisystarch (dostęp: maj 2014).
  6. ISO 5807:1985 Information Processing - Documentation Symbols and Conventions for Data, Program and System Flowcharts, Program Network Charts and System Resources Charts, 2010, http://www.iso.org/iso/catalogue_detail.htm7csnumbeFll955 (dostęp: 29.12.2014).
  7. Mayer R.J., Crump J.W., Fernandes R., Keen A., Painter M.K., Information Integration for Concurrent Engineering (IICE) Compendium of Methods Report, Wright-Patterson Air Force Base, Ohio 2010, s. 1-147.
  8. Mendling J., Lassen K.B., Zdun U., On the Transformation of Control Flow between Block-oriented and Graph-oriented Process Modelling Languages, „International Journal of Business Process Integration and Management” 2008, 3(2).
  9. Ouyang C., Aalst W.M.P. van der, Dumas M., Hofstede A.H.M. ter, Translating BPMN to BPEL, BPM Center Report BPM-06-02, BPMcenter.org, s. 1-22.
  10. Ouyang C., Dumas M., Aalst W.M.P. van der, Flofstede A.H.M. ter, Mendling J., From Business Process Models to Process-oriented Software Systems, „ACM Transactions on Software Engineering and Methodology” 2009, 19(1), s. 1-37.
  11. Ouyang C., Dumas M., Breutel S., Translating Standard Process Models to BPEL [w:] E. Dubois & K. Pohl (eds.), Advanced Information Systems Engineering, 18th Conference on Advanced Information Systems Engineering, Springer, Luxembourg 2006.
  12. Pender T., UML Bible, Wiley, Indianapolis, IN 2006.
  13. Trocki M., Grucza B., Ogonek K., Zarządzanie projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009.
  14. Unified Modeling Language™ (Uml®) Resource Page, www.uml.org (dostęp: 29.12.2014).
Cytowane przez
Pokaż
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu