BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Pisarek Renata (Uniwersytet Łódzki)
Tytuł
Strategie rynkowe linii lotniczych w konkurencyjnym otoczeniu
Airlines Business Strategies in Competitive Environment
Źródło
Studia Prawno-Ekonomiczne, 2013, t. 88, s. 377-400, wykr., tab., bibliogr. 17 poz.
Studies in Law and Economics
Słowa kluczowe
Lotnictwo, Transport lotniczy, Tanie linie lotnicze, Przewozy pasażerskie, Przedsiębiorstwo transportu lotniczego, Strategia konkurencji
Aviation, Air transport, Low-cost carrier, Passenger traffic, Air transport enterprise, Competition strategy
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem publikacji jest prezentacja zróżnicowania strategii stosowanych przez tradycyjnych oraz tanich przewoźników lotniczych, w szczególności odpowiednio: dyferencjacji przywództwa kosztowego, a także strategii mieszanych oraz próby ewaluacji ich efektywności. Przedstawione zostaną przykłady strategii rynkowych linii lotniczych na przykładzie m.in.: British Airways, Aer Lingus i Norwegian Air Shuttle oraz statystyki dotyczące przewozów pasażerskich i osiąganych wyników finansowych, w oparciu o dane z lat 2001-2011, świadczące o ich pozycji konkurencyjnej. (fragment tekstu)

The article examines airlines industry in the light of Porter's generic business strategies, such as a cost-leadership, differentiation and hybrid strategy. The paper presents analyse of airlines strategies effectiveness on example of: Ryanair - ultra cost-leadership strategy, British Airways - ifferentiation strategy and also Aer Lingus and Norwegian as hybrid strategies. Investigated is period of years 2001-2011 and data concerning number of passengers carried and net financial result. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Doganis R., The Airline Business in the 21st Century, Routledge, London 2001.
  2. Porter M.E., Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors, Free Press, New York 1998.
  3. Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1999.
  4. Romanowska M., Strategia rozwoju i konkurencji, Centr. Infor. Menedżera, Warszawa 1998.
  5. Rosa G., Marketing jako sposób wzmacniania pozycji konkurencyjnej na rynku usług transportowych, Wyd. Nauk. US, Szczecin 2002.
  6. Załoga E., Strategie rynkowe kolei wobec zmian w preferencjach klientów, Wyd. Nauk. US, Szczecin 1998.
  7. Załoga E., Kwarciński T., Strategie rynkowe w transporcie, Wyd. Nauk. US, Szczecin 2006.
  8. Ziob Ł., Hybrydowe linie lotnicze - zmiany w modelu funkcjonowania przewoźników lotniczych jako efekt dopasowania do zmieniających się potrzeb rynkowych, [w:] M. Michałowska, Transport w gospodarce opartej na wiedzy, Wyd. AE w Katowicach, Katowice 2009.
  9. Dostaler I., Flouris T., Business Strategy and Competition for the Future in the Airline Industry, Aerlines Magazine e-zine edition, Issue 28, http://www.aerlines.nl/issue_28/28_Dostaler_Flouris.pdf.
  10. http://www.aerlingus.com (Strona internetowa przewoźnika Aer Lingus).
  11. http://www.airasia.com (Strona internetowa przewoźnika Air Asia).
  12. http://www.airberlin.com (Strona internetowa przewoźnika Air Berlin).
  13. http://www.britishairways.com (Strona internetowa przewoźnika British Airways).
  14. http://www.centreforaviation.com.
  15. http://www.easyjet.com (Strona internetowa przewoźnika Easy Jet).
  16. http://www.norwegian.com (Strona internetowa przewoźnika Norwegian Air Shuttle ASA).
  17. http://www.ryanair.com (Strona internetowa przewoźnika Ryanair).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0081-6841
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu