BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Hadzik Andrzej (Akademia Wychowania Fizycznego w Katowicach), Ryśnik Jakub (Akademia Wychowania Fizycznego w Katowicach), Tomik Rajmund (Akademia Wychowania Fizycznego w Katowicach)
Tytuł
Determinanty uczestnictwa w międzynarodowych widowiskach sportowych (w świetle wyników badań)
Determinants of Participation in the International Sport Events Exemplified by the Research
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2015, nr 379, s. 75-86, rys., tab., bibliogr. 26 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Gospodarka turystyczna w regionie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca
Słowa kluczowe
Konsumpcja, Turystyka, Sport
Consumption, Tourism, Sport
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Obecnie do jednych z ważniejszych uczestników sportu należą kibice, którzy nierzadko podróżując na międzynarodowe widowiska sportowe, stają się także turystami. Tego typu równoczesne uczestnictwo kibiców w sporcie i turystyce nazywane bywa turystyką sportową (usportowioną). Celem pracy było poznanie znaczenia oraz struktury wybranych czynników-motywów i barier uczestnictwa w międzynarodowych widowiskach sportowych na przykładzie badań kibiców siatkarskich Mistrzostw Świata mężczyzn w roku 2014. W niniejszym opracowaniu na podstawie przeprowadzonych badań własnych autorzy zaproponowali nową strukturę determinantów w zakresie badań nad uwarunkowaniami uczestnictwa kibiców w międzynarodowych wydarzeniach sportowych. Może ona posłużyć porządkowaniu i systematyzowaniu szerokiego zakresu przesłanek funkcjonowania kibiców w sporcie. Docelowo zidentyfikowane prawidłowości mogą pomóc w kształtowaniu produktów w turystyce sportowej(abstrakt oryginalny)

Currently, the supporters are one of the major participants in the sport activity. Quite often they also become the tourists as they travel to an international sport event. This type of simultaneous participation both in sport and in tourism tends to be called sport tourism. The aim of the article was to investigate the importance of chosen determinants (motives) and the barriers to the participation in the international sport events on the example of research among the supporters during the Volleyball Men's World Cup(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Alejziak, W., 2009, Determinanty i zróżnicowanie społeczne aktywności turystycznej, Wydawnictwo AWF, Kraków.
  2. Borowski J., 2010, Wpływ organizacji Mistrzostw Europy w piłce nożnej UEFA EURO 2012TM na polską gospodarkę, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Warszawa.
  3. Brunet F., 2005, The economic impact of the Barcelona olympic games 1986-2004, Universitat Autònoma De Barcelona, Barcelona.
  4. Hadzik A., Bartík P., 2012, The chosen factors of participating in international sports events on the example of football, basketball and volleyball games in Poland, Exercitatio corpolis-motus-salus. Slovak journal of sport sciences, s. 14-149.
  5. Hadzik A., Szromek A., Tomik R., 2012, Kibice międzynarodowych widowisk sportowych jako nowa kategoria konsumentów turystyki w Polsce Turystyka aktywna w materiałach promocyjnych województw w Polsce, [w:] Rapacz A., Wyzwania współczesnej polityki turystycznej. Problemy polityki turystycznej, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 258.
  6. Kazimierczak M., Malchrowicz-Mośko E., 2013, Turystyka sportowa - specyfika i trendy rozwojowe, Folia Turistica, nr 28 (1).
  7. Klisiński J., 2011, Rynek dóbr i usług sportowych, Wydawnictwo Naukowe ATH, Bielsko-Biała.
  8. Kramer J., 1997, Konsumpcja w gospodarce rynkowej, PWE, Warszawa.
  9. Lenartowicz M., 2001, Nowy obszar badań - turystyka sportowa, Kultura Fizyczna, nr 1-2.
  10. Łazarek R., 2004, Ekonomika turystyki. Wybrane zagadnienia, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa.
  11. Marciszewska B., 1999, Konsumpcja usług rekreacyjno-sportowych, Wydawnictwo AWF, Gdańsk.
  12. Pilarczyk B., Mruk H., 2006, Kompendium wiedzy o marketingu, PWN, Warszawa.
  13. Piotrowski M., 2014, Euro 2012 The Polish Effect: Growth, Image & Tourism "Legacy", [w:] 94th Session Of The OECD Tourism Committee, International Impact Of Big Sport Events On Tourism, National Stadium Warsaw 1-2 October 2014, Ministry Of Sport And Tourism Of The Republic Of Poland, OECD, Polish Tourist Organization.
  14. Pitts B.G., Stotlar D.K., 2002, Fundamentals of Sport Marketing, Fitness Information Technology, Morgantown.
  15. Sas-Nowosielski K., 2009, Determinanty wolnoczasowej aktywności fizycznej młodzieży i ich implikacje dla procesu wychowania do uczestnictwa w kulturze fizycznej, Wydawnictwo AWF, Katowice.
  16. Skupiński N., 2010, Co nam da Euro?, Sportplus, nr 9 (38), s. 44.
  17. Sobczyk M., 2000, Statystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  18. Standeven J., Deknop P., 1999, Sport Tourism, Human Kinetics, Champaign.
  19. Steczkowski J., 1996, Metoda reprezentacyjna w badaniach zjawisk ekonomiczno-społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  20. Szczechowicz B., 2012, Kultura fizyczna jako źródło wartości produktu turystycznego. Studium teoretyczno-empiryczne, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa.
  21. Waśkowski Z., 2007, Uwarunkowania i sposoby wdrażania orientacji marketingowej w klubach sportowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  22. Weed M., 2009, Progress in Tourism Management. Progress in sports tourism research? A meta-review and exploration of futures, Tourism Management, no. 30, s. 615-628.
  23. Wojdakowski P., 2008a, Bariery uczestnictwa turystów sportowych w meczach piłki nożnej, [w:] Gaworecki W.W., Mroczyński Z. (red.), 2008, Turystyka i sport dla wszystkich w promocji zdrowego stylu życia, Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku, Gdańsk.
  24. Wojdakowski P., 2008b, Turystyka sportowa: motywy wyjazdów a rdzeń produktu, [w:] Klisiński J. (red.), Teoria i praktyka marketingu w sporcie i biznesie sportowym, Wyższa Szkoła Ekonomii i Administracji w Bytomiu, Bytom.
  25. Wojdakowski P., 2011, Determinanty uczestnictwa turystów sportowych w meczach piłki nożnej, praca doktorska, Politechnika Częstochowska, Częstochowa.
  26. Zakrzewska M., 1994, Analiza czynnikowa w budowaniu i sprawdzaniu modeli psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/DOI:10.15611/pn.2015.379.07
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu