- Autor
- Roman Michał (Warsaw University of Life Sciences)
- Tytuł
- Demand for Agritourism as a Factor in the Development of Suwałki Region
Popyt na usługi agroturystyczne jako czynnik rozwoju Suwalszczyzny - Źródło
- Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2015, nr 379, s. 95-101, rys., bibliogr. 19 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics - Tytuł własny numeru
- Gospodarka turystyczna w regionie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca
- Słowa kluczowe
- Agroturystyka, Popyt
Agrotourism, Demand - Uwagi
- streszcz., summ.
- Kraj/Region
- Suwalszczyzna
- Abstrakt
- The aim of the article is to analyse the demand for agritourism services with special attention paid to the preferences of tourists taking a rest on agritourism farms in Suwałki region. In order to fully and objectively identify these factors, the empirical material was collected with the use of a survey method and its adequate research technique (a questionnaire). The research was conducted in 2014. The questionnaire was addressed to 36 tourists relaxing on agritourism farms in the communes of the Podlaskie Voivodeship: Jeleniewo, Suwałki, Szypliszki and Raczki. The basic motive for buying services offered by agritourism farms was a wish to stay in a peaceful and quiet place where the pace of life is much slower. The research shows that the choice of place by people whose level of education was lower was influenced by reasonable prices. People with higher level of educationlooked for places providing peace and quiet, located in regions with attractive nature and culture. The inhabitants of Podlasie and the neighbouring voivodeships as well as foreigners visited agritourism farms. Almost 40% of tourists were there occasionally and only 11.5% were permanent inhabitants of the Podlaskie Voivodeship. The empirical research focused on an important issue - the frequency of choosing an agritourism farm for taking a rest. Half of the respondents stayed on an agritourism farm once a year, others came there two, three and even four times a year. The tourists were also asked how long their stay on a farm was. Most of them (65.4%) stayed on agritourism farms for 3-7 days and 11.5% of the respondents stayed there for 8-14 days. There were also tourists (19.2%) who stayed for only 1-2 days and some (3.8%) who stayed for over two weeks. Most of them (76.9%) came to a farm by car. Most often, they were with other persons in company, usually deciding to take a rest on an agritourism farm with friends (57.7%). Others stayed with their family(abstrakt oryginalny)
Celem artykułu jest analiza popytu na usługi agroturystyczne ze szczególnym uwzględnieniem preferencji turystów wypoczywających w gospodarstwach agroturystycznych Suwalszczyzny. W celu pełnego i obiektywnego rozpoznania tych czynników materiał empiryczny zebrany został za pomocą metody sondażowej i jej odpowiedniej techniki badawczej (ankieta). Badania zrealizowane zostały w 2014 roku. Kwestionariusz ankiety skierowany został do 36 turystów wypoczywających w gospodarstwach agroturystycznych w nastę- pujących gminach wiejskich województwa podlaskiego: Jeleniewo, Suwałki, Szypliszki i Raczki. Podstawowym motywem skłaniającym turystów do skorzystania z usług gospodarstw agroturystycznych była chęć pobytu w miejscu cichym i spokojnym, w którym tempo życia jest znacznie wolniejsze. Z badań wynika, że osoby z niższym poziomem wykształcenia kierowały się przy wyborze miejsca pobytu korzystną ofertą cenową. Osoby legitymujące się wyższym poziomem wykształcenia głównie poszukiwały wypoczynku w miejscach zapewniających ciszę i spokój, położonych w atrakcyjnych regionach pod względem przyrodniczym i kulturowym. Gospodarstwa agroturystyczne odwiedzali zarówno mieszkańcy Podlasia, sąsiednich województw, jak i osoby przyjeżdżające z zagranicy. Blisko 40% turystów przyjeżdżało okazjonalnie, a tylko 11,5% zamieszkiwało na stałe w województwie podlaskim. Istotnym zagadnieniem podjętym w badaniach empirycznych była częstotliwość wyboru wypoczynku w gospodarstwach agroturystycznych. Połowa badanych korzystała z pobytu w gospodarstwie agroturystycznym raz w roku, pozostałe osoby przyjeżdżały dwa, trzy, a nawet i cztery razy w ciągu roku. Turystów zapytano również o liczbę dni pobytu w gospodarstwie agroturystycznym. Większość osób wypoczywających (65,4%) przebywała w kwaterach agroturystycznych od 3 do 7 dni, od 8 do 14 dni przebywało 11,5% badanych respondentów. W badanej populacji byli turyści, którzy odpoczywali tylko 1-2 dni (19,2%) lub ponad dwa tygodnie (3,8%). Najczęściej turyści przyjeżdżali do gospodarstwa agroturystycznego włas- nym samochodem (76,9%). Do gospodarstw agroturystycznych turyści przyjeżdżali najczęściej w towarzystwie innych osób. Pobyt w gospodarstwach agroturystycznych najczęściej wybierany był wspólnie ze znajomymi (57,7%), pozostałe osoby wybierały pobyt z rodziną (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Altkorn J., 2002, Marketing w turystyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Drzewiecki M., 2001, Podstawy agroturystyki, Wydawnictwo OPO, Bydgoszcz.
- Dwyer L., Forsyth P., Dwyer W., 2010, Tourism Economics and Policy, Channel View Publications, Bristol, Buffalo, Toronto.
- Dziedzic E., Skalska T., 2012, Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju usług turystycznych w Polsce, Wydawnictwo Stowarzyszenie na Rzecz Badania, Rozwoju i Promocji Turystyki, Warszawa.
- Frechtling D.C., 2002, Forecasting Tourism Demand. Methods and Strategies, London Butterworth Heinemann.
- Gaworecki W.W., 2007, Turystyka, PWE, Warszawa.
- Kożuchowska B., 2000, Podstawowe pojęcia, cechy, składniki agroturystyki oraz formy samoorganizacji usługodawców, [in:] Agroturystyka, (ed.) U. Świetlikowska, Warszawa.
- Milewski R., 2005, Elementarne zagadnienia ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Niezgoda A., Zmyślony P., 2003, Popyt turystyczny. Uwarunkowania i perspektywy rozwoju, AE, Poznań.
- Nowakowska A., 2002, Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze, [in:] Kompendium wiedzy o turystyce, (ed.) G. Gołembski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań.
- Pałka E., 2010, Produkt turystyczny szansą rozwoju turystyki na przykładzie województwa świętokrzyskiego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego "Ekonomiczne Problemy Usług", no. 53/591, pp. 538-547.
- Pałka E., Kudla N., 2013, Rynkowy charakter produktu agroturystycznego na podstawie badań ankietowych wybranych grup mieszkańców Kielc, "Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich", no. 3/III, p. 121.
- Panasiuk A., 2007, Rynek turystyczny i mechanizmy jego funkcjonowanie, [in:] Turystyka, (ed.) W. Kurek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Parzych K., 2010, Funkcjonowanie agroturystyki w powiecie lęborskim, "Słupskie Prace Geograficzne", no. 7, p. 125.
- Prochorowicz M., Stankiewicz B., 2011, Turystyka zdrowotna w gospodarstwie agroturystycznym, "Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis - Oeconomica", no. 288 (64), pp. 129-130.
- Sokół J., 2012, Działalność gospodarstw agroturystycznych na obszarze Narwiańskiego Parku Narodowego w ocenie turystów i ich nowe wyzwania, "Ekonomia i Zarządzanie", no. 3, pp. 120-121.
- Stabler M., Papathedorou A., Sinclair T., 2010, The Economics of Tourism, 2nd edition, Routledge, London, New York.
- Wodejko S., 1998, Ekonomiczne zagadnienia turystyki, Wydawnictwo Wyższa Szkoła Handlu i Prawa, Warszawa.
- Zarębski M., 2006, Motywy wyboru usług agroturystycznych, "Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu", no. 8 (VIII), vol. 4, pp. 390-394.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1899-3192
- Język
- eng
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.15611/pn.2015.379.09