BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Niezgoda Agnieszka (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu), Żylak Danuta (Akademia Wychowania Fizycznego w Katowicach)
Tytuł
Wyjazdy Polaków do Chorwacji w warunkach kryzysu gospodarczego
Poles' Trips to Croatia in the Period Under the Global Economic Crisis
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2015, nr 379, s. 102-111, tab., bibliogr. 28 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Gospodarka turystyczna w regionie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca
Słowa kluczowe
Kryzys gospodarczy, Turystyka, Studium przypadku
Economic crisis, Tourism, Case study
Uwagi
streszcz., summ.
Kraj/Region
Chorwacja, Polska
Croatia, Poland
Abstrakt
Celem artykułu jest próba weryfikacji hipotezy o spadku zakupów dóbr i usług turystycznych pod wpływem kryzysu gospodarczego w Polsce. Przedstawiono ogólne wskaźniki dotyczące wyjazdów turystycznych Polaków w latach 2009-2013 na podstawie źródeł wtórnych (dane Instytutu Turystyki w Warszawie, Główny Urząd Statystyczny, CBOS). Zaprezentowano też dane dotyczące wyjazdów Polaków do Chorwacji w badanym okresie (GUS, HTZ, Ambasada Chorwacji w Warszawie). Aby zanalizować przypadek szczegółowy, autorki wykorzystają metodę case study. W artykule zaprezentowane zostaną dane dotyczące wyjazdów turystycznych Polaków do Chorwacji na podstawie wyników sprzedaży jednego z touroperatorów. Dane dotyczą: liczby wyjazdów, liczby sprzedanych miejsc, wydatku turysty, miejscowości docelowej, rodzaju zakwaterowania, długości pobytu. W latach 2009-2013 najwięcej klientów skorzystało z oferty biura w 2010 r., co nie potwierdza hipotezy o rezygnacji z wyjazdów w czasie kryzysu. Zauważono natomiast, że większość klientów wybiera zakwaterowanie w obiektach o niższej cenie(abstrakt oryginalny)

The goal of this article is to verify the hypothesis that purchases of tourism-related goods and services are affected by the economic crisis in Poland. This article presents general statistics on Poles' travel in 2009-2012 derived from the secondary sources (data gathered by the Tourism Institute in Warsaw and the Office for National Statistics). It also presents specific data on travel by the Polish to Croatia in the same period (data provided by the National Office for Statistics, the Croatian National Tourist Board and the Croatian Embassy to Poland). In 2012, as many as 12% of Poles visited Croatia (http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013). In order to analyse a specific case, the authors conducted a case study of a Polish tour operator organizing trips to Croatia. The data provided by the tour operator on trips to the Republic of Croatia indicates that the tour operator was affected by the deteriorating financial situation of the Polish in 2011 when a drop in tourist services was recorded. However, 2012 ended with a success compared with the preceding years (2009-2011). This confirms the general conclusion on Polish holidaymakers: no serious effects of the crisis were noted in 2012 with respect to tourist traffic(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Awedyk M., 2011, Wpływ kryzysu finansowego w latach 2007-2009 na pozaeuropejska turystykę poznawczą Polaków, [w:] Rapacz A. (red.), Gospodarka turystyczna w regionie, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Jelenia Góra, s. 557-564.
  2. Bombol M. (red.), 2011, Jak żyć w kryzysie? Zachowania polskich konsumentów, SGH, Warszawa.
  3. Central Bureau of Statistics, www.mint.hr (29.01.2014).
  4. Cyrson E. (red.), 2000, Kompendium wiedzy o gospodarce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  5. Goeldner Ch., Richtie J., 2006, Tourism. Priciples. Philosophies, John Wiley&Sons, New Jersey.
  6. Gołembski G., 2011, Kryzys w gospodarce światowej i jego wpływ na rynek usług turystycznych w Polsce, [w:] Gotowt-Jeziorska A., Łopaciński K. (red.), Turystyka w Polsce w okresie kryzysu, Polskie Stowarzyszenie Turystyki, Warszawa, s. 13-26.
  7. Gorzelak G. (red.), 2009, The Geography of the Polish Crisis. A Crisis of the Periphery or a Periphery of the Crisis?, Regional Studies Association - Polish Section, Warsaw.
  8. Instytut Turystyki, 2009, Krajowe i zagraniczne wyjazdy Polaków w 2009 r., www. intur.com.pl.
  9. Konieczna-Domańska A., 2011, Turystyka przyjazdowa do Polski w dobie kryzysu gospodarczego w Europie i na świecie - ocena sytuacji i sposoby zmniejszania zagrożeń, [w:] Gotowt-Jeziorska A., Łopaciński K. (red.), Turystyka w Polsce w okresie kryzysu, Polskie Stowarzyszenie Turystyki, Warszawa, s. 43-54.
  10. Niemczyk A., Seweryn R., 2012, Kryzys XXI wieku a zmiany w popycie na usługi turystyczne (na przykładzie Krakowa), Zeszyty Naukowe Kolegium Gospodarki Światowej SGH, nr 35, s. 92-105.
  11. Nowakowska A., 2011, Problemy i konflikty rozwoju turystyki, [w:] Gotowt-Jeziorska A., Łopaciński K. (red.), Turystyka w Polsce w okresie kryzysu, Polskie Stowarzyszenie Turystyki, Warszawa, s. 27-42.
  12. Oporska A., 2014, Popyt rośnie. Idą dobre czasy dla organizatorów, Wiadomości Turystyczne, nr 1 (295), s. 12.
  13. Papatheodorou A., Rossello J., Xiao H., 2010, Global economic crisis and tourism: consequences and perspectives, Journal of Travel Research, vol. 49, no. 1.
  14. Paraskevas A., Altinay L., 2013, Signal detection as the first line of defence in tourism crisis management, Tourism Management, no. 34, p. 158-171.
  15. Sala J., 2012, Stabilizacja gospodarczo-polityczna a turystyka, Zeszyty Naukowe Kolegium Gospodarki Światowej SGH, nr 35, s. 9-20.
  16. Siwiński W., 2009, Wpływ światowego kryzysu finansowego na organizowanie wypoczynku dla turystów w ich opinii, [w:] Siwiński W., Tauber R.D., Mucha-Szajek E. (red.), Wpływ światowego kryzysu finansowego na rozwój sportu, turystyki i rekreacji, Wyższa Szkoła Hotelarstw i Gastronomii w Poznaniu, Poznań.
  17. Słaby T. (red.), 2009, Reakcje polskiego konsumenta na kryzys gospodarczy, SGH, Warszawa.
  18. Sobierajska K., 2011, Turystyka w Polsce w okresie kryzysu - wprowadzenie, [w:] Gotowt-Jeziorska A., Łopaciński K. (red.), Turystyka w Polsce w okresie kryzysu, Polskie Stowarzyszenie Turystyki, Warszawa, s. 7-12.
  19. Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, Dz.U., nr 133, poz. 884.
  20. Zdon-Korzeniowska M., Rachwał T., 2011, Turystyka w warunkach światowego kryzysu gospodarczego, [w:] Zioło Z., Rachwał T. (red.), Przemiany struktur lokalnych i regionalnych sektora usług w latach kryzysu gospodarczego, Wydawnictwo Naukowe UP, Warszawa-Kraków, s. 116-128.
  21. Żemła M., 2012, Atrakcyjność turystyczna, bańka spekulacyjna i kryzys gospodarczy - próba analizy wzajemnych relacji na przykładzie Hiszpanii, Zeszyty Naukowe Kolegium Gospodarki Światowej SGH, nr 35, Warszawa, s. 37-48.
  22. www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_015_13.PDF, Wyjazdy wypoczynkowe Polaków, BS/15/2013, Warszawa, luty 2013 (8.01.2014, 29.01.2014).
  23. www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_025_14.PDF, Wyjazdy wypoczynkowe Polaków, 25/2014, Warszawa, luty 2014 (8.01.2015).
  24. www.mint.hr (21.01.2015).
  25. www.msit.gov.pl/badania-rynku-turystycznego (15.01.2014).
  26. www.msit.gov.pl/turystyka. (8.01.2014, 29.01.2014)
  27. http://press.croatia.hr/pl-PL/press-info (29.01.2014).
  28. http://www.intur.com.pl/inne/wyjazdy_polakow2009.pdf (29.01.2014).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2015.379.10
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu