BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dziedzic Ewa (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Usługi kulturalne jako czynnik konkurencyjności oferty turystycznej miasta - konceptualizacja i możliwości mierzenia
Cultural Services as a Factor of Competitiveness of a Tourist Offer of a City - Conceptualization and Possibilities of Measuring
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2015, nr 379, s. 210-217, rys., bibliogr. 16 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Gospodarka turystyczna w regionie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca
Słowa kluczowe
Konkurencyjność, Rozwój lokalny, Łańcuch wartości, Turystyka
Competitiveness, Local development, Value chain, Tourism
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem opracowania jest zaproponowanie narzędzia analitycznego, które umożliwiłoby operatywne powiązanie kultury i turystyki w ramach polityki kulturalnej i polityki rozwoju lokalnego. Narzędzie takie powinno pokazywać miejsca występowania związku między usługami kulturalnymi a turystyką, umożliwiać ocenę skuteczności realizowanych działań oraz wkład, jaki wnoszą w gospodarkę miasta. W wyniku przeglądu literatury przedmiotu przyjęto, że kryteria te najlepiej spełni koncepcja łańcucha wartości. Opracowanie ma charakter koncepcyjny i bazuje na literaturze przedmiotu obejmującej pozycje teoretyczne poświęcone koncepcji turystycznego łańcucha wartości, jak i prace opisujące empiryczne aspekty badanego zjawiska. W ograniczonym zakresie wykorzystano również materiały źródłowe. Wskazano miejsce usług kulturalnych wśród funkcji podstawowych i wspierających w turystycznym łańcuchu wartości oraz metody pomiaru skuteczności działań(abstrakt oryginalny)

The purpose of the paper is to propose an analytical tool that can operationalize links between culture and tourism within the framework of cultural and local development policies. Such a tool should show the interface between cultural services and tourism, allow the evaluation of the effectiveness of implemented policies and of their contribution to the local economy. After a review of the literature the concept of tourism value chain has been chosen as its theoretical foundation. The paper is based on the literature covering issues pertinent to the concept of the tourism value chain and its empirical verification with some examples taken from primary sources. The role of cultural services within primary and supporting functions of the tourism destination value chain have been established and metrics of policy effectiveness proposed(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Böhm S., Land C., 2007, No Accounting for Culture? Value in the New Economy, Working Paper, no. WP 07/08, http://repository.essex.ac.uk/8073/ (26.10.2013).
  2. Exceltur, 2010, Monitur 2010, www.exceltur.org/excel01/contenido/portal/index.aspx (15.11.2014).
  3. Gollub J., Hosier A., Woo G., 2003, Leakages and linkages in tourism sector: using cluster-based strategy to minimize tourism leakages, [w:] UNWTO Studies in relation to Trade Negotiations on tourism services. Leakages and linkages. Competition problems. Sustainability Standards, Madrid.
  4. Kotler P., Haider D., Rein I., 1993, Marketing Places. Attracting Investment, Industry, and Tourism to Cities, States and Nations, The Free Press, New York.
  5. Machiavelli A., 2001, Tourist Destinations as Integrated Systems, Tourism Review, no. 3-4, p. 6-11.
  6. Monczka R., Handfield R., Patterson L.G., 2009, Purchasing and Supply Chain Management, 5th ed., South-Western Cengage Learning, Mason.
  7. Nawrocka E., 2013, Wizerunek obszaru recepcji turystycznej. Podstawy konceptualizacji i czynniki jego kreowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  8. Payne A., Frow P., 2014, Strategic Customer Management. Integrating Relationship Marketing and CRM, Cambridge University Press, Cambridge.
  9. Pechlaner H., Smeral E., Matzler K., 2002, Customer Value Management as a Determinant of the competitive Position of Tourism Destinations, Tourism Review, no. 4, p. 15-22.
  10. Romero I., Tejada P., 2011, A multi-level approach to the study of production chains in the tourism sector, Tourism Management, no. 32, p. 297-306.
  11. Sepe M., Di Trapani G., 2010, Cultural tourism and creative regeneration: two case studies, International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, no. 3, p. 214-227.
  12. Throsby D.,1999, Cultural Capital, Journal of Cultural Economics, no. 23, p. 3-12.
  13. UNESCO, 2012, Measuring the economic contribution of cultural industries. A review and assessment of current methodological approaches, Montreal.
  14. Watkins H., Herbert D., 2003, Cultural policy and place promotion, Geoforum, no. 34, p. 249-266.
  15. Zhang X., Song H., Huang G.Q., 2009, Tourism supply chain management: A new research agenda, Tourism Management, no. 30, s. 345-358.
  16. http://stat.gov.pl/Klasyfikacje/doc/pkwiu_08/index.html (20.11.2014).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2015.379.20
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu