- Autor
- Bednarska Marlena (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu), Olszewski Marcin (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
- Tytuł
- Zasoby ludzkie w turystyce jako podmiot badań - aspekty metodyczne.
Human Resources in Tourism as a Research Subject - Methodological Issues - Źródło
- Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2015, nr 379, s. 366-374, tab., bibliogr. 13 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics - Tytuł własny numeru
- Gospodarka turystyczna w regionie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca
- Słowa kluczowe
- Zasoby ludzkie, Metody badawcze, Gospodarka turystyczna
Human resources, Research methods, Touristic economy - Uwagi
- streszcz., summ.
- Abstrakt
- Zgodnie z teorią zasobową rywalizacja o klienta na rynku turystycznym poprzedzona jest rywalizacją o kluczowe dla organizacji zasoby. W ich strukturze coraz większą wagę przywiązuje się do ucieleśnionego w pracownikach kapitału ludzkiego, który stanowi podstawę kreowania zdolności do dostarczania wartości dla klienta. Postrzeganie pracowników jako źródła przewagi konkurencyjnej podmiotów gospodarki turystycznej uzasadnia potrzebę badania uwarunkowań ich postaw i zachowań. Celem artykułu jest zaprezentowanie autorskiej koncepcji metodyki badania rynku pracy w turystyce z perspektywy pracobiorców. Założenia metodyczne poprzedzono wynikami analizy podejść badawczych stosowanych w publikacjach podejmujących problematykę zasobów ludzkich w organizacjach turystycznych ze szczególnym uwzględnieniem zakresu podmiotowego i przestrzennego, metod doboru próby oraz technik pozyskiwania danych(abstrakt oryginalny)
According to resource-based theory, in order to compete for customers in the tourism market, an organization needs to compete for key resources first. A critical component of company's resources is human capital embedded in its employees. Perceiving human resources as a source of competitive advantage in tourism highlights the need for research into determinants of employees' attitudes and behaviors in the workplace. The purpose of the paper is to present the methodological framework for tourism labor market research from an employee perspective. The proposed framework is preceded by an analysis of research approaches applied in publications devoted to human resources in the tourism industry. Special attention was paid to subjective and spatial scope, sampling methods, and data collection techniques(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Bednarska M.A., 2013, Quality of work life in tourism - implications for competitive advantage of the tourism industry, Journal of Travel and Tourism Research, Spring & Fall, p. 1-17.
- Bednarska M., Olszewski M., Szutowski D., 2014, Wpływ jakości pracy na przewagę konkurencyjną w gospodarce turystycznej - studium koncepcyjne, [w:] Gołembski G., Niezgoda A. (red.), Turystyka wobec zmian współczesnego świata: zmiany, bariery, innowacje, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, s. 185-196.
- Berry L.L., Lampo S.S., 2004, Branding labour-intensive services, Business Strategy Review, vol. 15, no. 1, p. 18-25.
- Bohdziewicz P., 2008, Kariery zawodowe w gospodarce opartej na wiedzy (na przykładzie grupy zawodowej informatyków), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- Churchill G.A., 2002, Badania marketingowe: podstawy metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- EU-Consult, 2012, Rachunek satelitarny turystyki dla Polski za lata 2009-2010, Gdańsk.
- Goldstein S.M., 2003, Employee development: An examination of service strategy in a high-contact service environment, Production and Operations Management, vol. 12, no. 2, p. 186-203.
- Grant M.J., Booth A., 2009, A typology of reviews: An analysis of 14 review types and associated methodologies, Health Information and Libraries Journal, vol. 26, no. 2, p. 91-108.
- Heller A., 2008, Transition and worker mobility behaviour of tourism alumni: The case of Switzerland, Tourism, vol. 56, no. 3, p. 243-256.
- Instytut Turystki, 2010, Rachunek satelitarny turystyki dla Polski 2008, Warszawa.
- Jakubowska M., 2014, Szacunek liczby pracujących w turystyce, [w:] Gołembski G., Niezgoda A. (red.), Turystyka wobec zmian współczesnego świata: zmiany, bariery, innowacje, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, s. 197-211.
- Szivas E., Riley M., 1999, Tourism employment during economic transition, Annals of Tourism Re- search, vol. 26, no. 4, p. 747-771.
- UN, Eurostat, UNWTO, OECD, 2010, Tourism Satellite Account: Recommended methodological frame-work 2008, Studies in Methods, series F, no. 80 (rev.1), United Nations, Luxembourg, Madrid, New York, Paris.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1899-3192
- Język
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.15611/pn.2015.379.35