BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Świerk Joanna (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
Tytuł
Rola ośrodków odpowiedzialności w zarządzaniu przedsiębiorstwem
The Role of Responsibility Centers in Managing a Company
Źródło
Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H. Oeconomia, 2004, vol. 38, s. 287-299, tab., rys., bibliogr. 16 poz.
Słowa kluczowe
Centra odpowiedzialności, Zarządzanie przedsiębiorstwem, Decentralizacja
Responsibility centers, Enterprise management, Decentralization
Uwagi
summ.
Abstrakt
W artykule przedstawiono istotę, rolę i rodzaje ośrodków odpowiedzialności w zarządzaniu firmą. Określono zasady i mierniki oceny ich funkcjonowania.

This article presents the role of responsibility centres in managing a company. There are four kinds of responsibility centers: cost centers, revenue centres, profit centers and investment centres which can be distinguished in a company. The process of decentralization of a company which manifests with using in a company the responsibility centers can cause the improvement of results achieved by decentralized units and leads to improvement of effects of activity of the whole firm. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Błoch H., Zasady tworzenia centrów odpowiedzialności i regulacji ich działań przez zarząd przedsiębiorstwa, "Controlling i Rachunkowość Zarządcza" 2003, nr 9.
  2. Buk H., Kontrola parametrów finansowych według ośrodków odpowiedzialności, "Przegląd Organizacji" 1995, nr 1.
  3. Drury C, Rachunek kosztów, PWN, Warszawa 1996.
  4. Jędralska K, Woźniak-Sobczak B., Metoda controllingu strategicznego i jej implementacja w zarządzaniu biznesem, Katowice 2001.
  5. Jędralska K., Woźniak-Sobczak B., System wdrażania controllingu w przedsiębiorstwie, Katowice 2000.
  6. Mann R., Mayer E., Controlling w twojej firmie, Wydawnictwo prawnicze, Warszawa 1992.
  7. Mońka J. (red.), Controlling - Prezentacja i analiza przypadków, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2002.
  8. Nesterak J., Controlling. System oceny centrów odpowiedzialności, ANVIX, Kraków 2002.
  9. Nowak E., Kryteria wyodrębniania ośrodków odpowiedzialności, "Controlling i Rachunkowość Zarządcza" 2002, nr 12.
  10. Nowak E., Zaawansowana rachunkowość zarządcza, PWE, Warszawa 2003.
  11. Nowosielski S., Centra kosztów i centra zysku w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2001.
  12. Sierpińska M., Niedbała B., Controlling operacyjny w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa 2003.
  13. Sojak S., Rozrachunek wewnętrzny - wycena transferów i pomiar oceny działalności w praktyce, "Controlling i Rachunkowość Zarządcza" 2001, nr 4.
  14. Sołtys D., Ceny rozliczeniowe w controllingu operacyjnym, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, Wrocław 1995, nr 698.
  15. Styczyński M., Wyodrębnianie ośrodków odpowiedzialności, [w:] E. Nowak (red.), Rachunkowość w zarządzaniu zdecentralizowanym przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa 2001.
  16. Świderska G.K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, Difin, Warszawa 2002.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0459-9586
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu