- Autor
- Kister Agnieszka (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
- Tytuł
- Efektywność w systemie zarządzania jakością
Effectiveness in Quality Management System - Źródło
- Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H. Oeconomia, 2004, vol. 38, s. 331-343, tab., bibliogr. 19 poz.
- Słowa kluczowe
- Efektywność, Zarządzanie jakością, Ocena efektywności
Effectiveness, Quality management, Effectiveness evaluation - Uwagi
- summ.
- Abstrakt
- U podstaw szeroko rozumianej efektywności działania gospodarczego, przejawiającej się zarówno w skali mikro-, jak i makroekonomicznej, w krótkich i długich okresach leży zasada gospodarności - fundamentalna zasada każdej działalności gospodarczej bez względu na formę własności. Problematyka efektywności stanowi w swej istocie przedmiot zainteresowań wielu dziedzin nauki, np. cybernetyki, prakseologii, teorii organizacji i zarządzania, ekonomiki przedsiębiorstwa. Jest to pojęcie wielowątkowe, różnie rozumiane oraz interpretowane w literaturze ekonomicznej oraz praktyce gospodarczej. W przedsiębiorstwach, które stosują się do wymagań technicznych norm serii ISO 9000:2000 pojęcie efektywności jest odnoszone do wszystkich realizowanych procesów. Nie wyjaśnia się natomiast, jak je zdefiniować. Celem niniejszego artykułu jest próba interpretacji tego pojęcia. (fragment tekstu)
The paper presents various ideas of effectiveness as well as the ways and tools of its measurement. The main purpose of this was to discuss issues of effectiveness in modern organizations based on ISO 9000:2000 norms. It presents problems concerning the term in relation with quality management. The attention is paid to the function of financial and nonfinancial measurements. (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu - Bibliografia
- Banasiński A., Ubezpieczenia gospodarcze, Poltext, Warszawa 1993.
- Bielski M., Organizacje: istota, struktury, procesy, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1992.
- Burzym E., Determinanty wzrostu wartości poznawczej rachunku kosztów, "Zeszyt Naukowy" nr 267, Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 1988.
- Campbell J.P., On the nature of organizational effectiveness, [w:] Goodman, Pennings, New Perspectives on Organizational Effectiveness, Jossey Bass Publ., San Francisco, Washington 1977.
- Drucker P., Menadżer skuteczny, Nowoczesność, AE Kraków, 1995.
- Holstein-Beck M., Być albo nie być menedżerem, Infor, Warszawa 1997.
- Kaplan R.S., Norton P.D., The Balanced Scorecard, Harvard Business School Press, USA, 1997, za: "Global Business" 1999, nr 1(21), nr 3(23).
- Krzyżanowski L., Podstawy nauki zarządzania, PWN, Warszawa 1985.
- Pennings J.M., Goodman P.S., Toward a workable framework, [w:] Goodman, Pennings, New Perspectives on Organizational Effectiveness, Jossey Bass Publ., San Francisco, Washington 1977.
- Piotrowski W., Organizacja i zarządzanie - kierunki, koncepcje, punkty odniesienia, [w:] Zarządzanie. Teoria i praktyka, red. A.K. Koźmiński, W. Piotrowski, PWN, Warszawa 1995.
- Przegląd normy ISO 9000:2000 stan na 15.02.2001 r.
- Rummler G.A., Brache A.P., Podnoszenie efektywności organizacji, PWE, Warszawa 2000.
- Skrzypek E., Efektywność działań w TQM - koszty jakości, "Problemy Jakości" nr 7/1999.
- Skrzypek E., Efektywność systemu zapewnienia jakości w nowoczesnym przedsiębiorstwie, [w:] Materiały konferencyjne nt. Ekonomiczne aspekty zarządzania jakością, Warszawa 1999.
- Skrzypek E., Jakość i efektywność, Wyd. UMCS, Lublin 2000.
- Wawak T., Ekonomiczne mierniki oceny jakości. Materiały IV Sympozjum Klubu Polskie Forum ISO 9000 nt. Społeczna, ekonomiczna i konsumencka ocena jakości, red. T. Wawak, EJB, Kraków 1998.
- Yuchtman E., Seashore S.E., Efektywność organizacji w świetle zasobów systemu [w:] Zachowanie człowieka w organizacji, PWN, Warszawa 1979.
- Katz D., Kahn R., Społeczna psychologia organizacji, PWE, Warszawa 1979.
- Zieleniewski J., Organizacja i zarządzanie, PWN, Warszawa 1975.
- Cytowane przez
- ISSN
- 0459-9586
- Język
- pol