BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wrońska Elżbieta Maria (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
Tytuł
Wartość dla akcjonariuszy czy wartość dla wszystkich zainteresowanych stron?
Shareholder Value Or Stakeholder Value?
Źródło
Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H. Oeconomia, 2004, vol. 38, s. 397-408, bibliogr. 15 poz.
Słowa kluczowe
Wartość dla akcjonariuszy, Akcjonariusz, Interesariusze
Shareholder Value (SHV), Shareholders, Stakeholders
Uwagi
summ.
Abstrakt
W artykule podjęto próbę odpowiedzi na pytanie czy przedsiębiorstwo powinno równoważyć interesy wszystkich podmiotów związanych z przedsiębiorstwem (interesariuszy), czy też działać na rzecz akcjonariuszy.

This paper examines the debate over whether corporations should act in the interests of the shareholders or in the interests of the stakeholders. Shareholder perspective is connected with maximization of market value of shares. Stakeholder perspective is connected with making decision so as to take account of the interests of all the stakeholders of a firm (in a firm and outside). Companies should take account of their own interests. The goal should be duration and balance of living company. In such company, the essence is health and longevity. This direction makes easier creating value of a firm in long time and satisfying shareholders and stakeholders. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Black A., Wright P., Bachman J., Davies J., W poszukiwaniu wartości dla akcjonariuszy, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 2000.
  2. Copeland T., Koller T., Murrin J., Wycena: mierzenie i kształtowanie wartości firmy, WIG-Press, Warszawa 1997.
  3. Ekscesy kapitalizmu menedżerskiego, "Zarządzanie na Świecie" 2003, nr 2.
  4. Hauser M., Gospodarka przedsiębiorstwa zorientowana na wartość, "Controlling i Rachunkowość Zarządcza" 2000, nr 10.
  5. Jensen M.C., Value Maximization, Stakeholder Theory, and the Corporate Objective Function, "Business Ethics Quarterly", January 2001, vol. 12, no 1.
  6. Jerzemowska M., Nadzór korporacyjny i tendencje jego zmian w wybranych krajach, [w:] Zarządzanie, wartością przedsiębiorstwa a struktura akcjonariatu, CeDeWu, Warszawa 2001, s. 94.
  7. Jeżak J., Zarządzanie przedsiębiorstwem zorientowane na wzrost wartości dla jego właścicieli, PO 5/2001.
  8. Kaplan R.S., Norton D.P., The Balanced Scorecard. Translating Strategy into Action, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts 1996.
  9. Koładkiewicz I., Nadzór korporacyjny. Perspektywa międzynarodowa, POLTEXT, Warszawa 1999.
  10. Malik F., Die Rueckkehr des Corporate Capitalism, "New Management" 2001, nr 11 (przedruk w "Zarządzanie na Świecie" 2002, nr 8, Czyim interesom służy przedsiębiorstwo).
  11. Mills R.W., Weinstein B., Zarządzanie wartością firmy -jak pogodzić interesy udziałowców i pozostałych interesariuszy, "Controlling i Rachunkowość Zarządcza" 2001, nr 5.
  12. Nowe priorytety dla szefa finansów, "Zarządzanie na Świecie" 2003, nr 1.
  13. Ostra krytyka niemieckiego systemu współdecydowania, "Zarządzanie na Świecie" 2003, nr 5.
  14. Rappaport A., Wartość dla akcjonariuszy, WIG-Press, Warszawa 1999, s. 3-11.
  15. Wawrzyniak B., Odnawianie przedsiębiorstwa na spotkanie XXI wieku, POLTEXT, Warszawa 1999.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0459-9586
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu