BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Czetwertyński Sławomir (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Ekonomika kopiowania a korzyści społeczne
Economics of Copying vs. Social Benefits
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2015, nr 401, s. 93-103, bibliogr. 23 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Ekonomia
Słowa kluczowe
Dobra informacyjne, Internet, Prawo autorskie
Information goods, Internet, Copyright law
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W niniejszym artykule poruszono problematykę korzyści społecznych związanych z wykorzystaniem ekonomiki kopiowania do alokacji wirtualnych dóbr informacyjnych. Celem opracowania jest rozważenie hipotezy głoszącej, że w zależności od tego, kto jest beneficjentem praw autorskich, zmieniają się korzyści społeczne wynikające z ekonomiki kopiowania. Aby cel ten zrealizować, przedstawiono istotę ekonomiki kopiowania oraz zbudowano neoklasyczny model wyrażający skłonność do kopiowania dóbr informacyjnych kanałami pozarynkowymi. Następnie do rozważań wprowadzono czynniki instytucjonalne, które związane są z ustaleniem wpływu praw własności intelektualnej na rozkład korzyści lub niekorzyści społecznych. Ostatecznie wysunięto wniosek, że to właśnie umocowanie praw własności intelektualnej zadecyduje o tym, czy ekonomika kopiowania i obrót pozarynkowy będą korzystne społecznie, czy przyniosą straty(abstrakt oryginalny)

This paper deals with the problem of social benefits conncted with the use of the economics of copying to allocate virtual information goods. The purpose of this article is to consider the hypothesis that depending on who is the beneficiary of copyright, social benefits resulting from the economics of copying change. To achieve this goal the essence of economics of copying was presented and the neoclassical model expressing the tendency to copy the information goods in the non-market channels was built. Then institutional factors that are associated with the determination of the impact of intellectual property rights on the distribution of social benefits or disadvantages were included into consideration. Finally, it was concluded that the legitimacy of intellectual property rights would determine whether the economics of copying and non-market exchange would be socially beneficial, or would bring losses(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Adobe System Inc., 2014, Adobe Reader, http://get.adobe.com/pl/reader/ (29.12.2014).
  2. Amazon.com Inc., 2014, Help & Customer Service, http://www.amazon.com/gp/help/customer/display. html?nodeId=201376320 (29.12.2014).
  3. Bakos Y., Brynjolfsson E., 1999, Bundling information goods: pricing, profits, and efficiency, Management Science, no. 45 (12), s. 1613-1630.
  4. Bakos Y., Brynjolfsson E., 2000, Bundling and competition on the Internet, Marketing Science, no. 19 (1), s. 63-82.
  5. Besen S.M., 1984, Private Copying, Reproduction Costs, and the Supply of Intellectual Property, The Rand Corporation, Santa Monica.
  6. Besen S.M., Kirby N.S., 1987, Private Copying, Appropriability, and Optimal Copying Royalties, The Rand Corporation, Santa Monica.
  7. Castells M., 2007, Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  8. Cisco Systems Inc., 2014, The Zettabyte Era - Trends and Analysis, Visual Networking Index (VNI), http://www.cisco.com/c/en/us/solutions/collateral/service-provider/visual-networking-index-vni/VNI_Hyperconnectivity_WP.pdf (1.01.2015).
  9. Czetwertyński S., 2008, The influence of non-transactional products on the income structure of enterprises in the Web economy, [w:] Społeczeństwo informacyjne. Stan i kierunki rozwoju w świetle uwarunkowań regionalnych, red. C.F. Hales, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 351-361.
  10. Czetwertyński S., 2013, Problem rzadkości w Internecie, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Studia Ekonomiczne, nr 139, Współczesne problemy ekonomiczne. Polityka państwa a proces globalizacji, red. G. Wolska, UE, Katowice, s. 198-206.
  11. Encyclopædia Britannica Inc., 2014, Encyclopædia Britannica, http://www.britannica.com/(30.12.2014).
  12. Envisional Ltd., 2011, Technical report: An Estimate of Infringing Use of the Internet, Envisional Ltd., Cambridge.
  13. Forlicz S., 1996, Mikroekonomiczne aspekty przepływu informacji między podmiotami rynkowymi, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Poznań.
  14. Internet Archive, 2014, About the Internet Archive, https://archive.org/about/ (31.12.2014).
  15. Johnson W.R., 1985, The economics of copying, Journal of Political Economy, vol. 93, no. 1, s. 158-174.
  16. Levinson P., 2006, Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa.
  17. Liebowitz S.J., 1985, Copying and indirect appropriability: photocopying of journals, The Journal of Political Economy, vol. 93, no. 5, s. 945-957.
  18. Miniwatts Marketing Group., 2014, World Internet Users and Population Stats, http://www.internetworldstats.com/stats.htm (29.12.2014).
  19. Porat M.U., 1977, The Information Economy: Definition and Measurement, Office of Telecommunications, Washington.
  20. Sandvine Incorporated ULC, 2014, Global Internet Phenomena Report 2H 2014, Ontario.
  21. Shapiro C., Varian H.R., 2007, Potęga informacji. Strategiczny przewodnik po gospodarce sieciowej, Helion, Gliwice.
  22. Shy O., 2001, The Economics of Network Industries, Cambridge University Press, Cambridge.
  23. Williamson O.E., 1998, Ekonomiczne instytucje kapitalizmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2015.401.08
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu