- Autor
- Grabowska-Powaga Aleksandra (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
- Tytuł
- Kapitał społeczny w przedsiębiorstwach rodzinnych
Social Capital in Family Business - Źródło
- Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2015, nr 401, s. 126-133, rys., tab., bibliogr. 20 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics - Tytuł własny numeru
- Ekonomia
- Słowa kluczowe
- Kapitał społeczny, Zarządzanie, Przedsiębiorstwo rodzinne
Social capital, Management, Family-owned business - Uwagi
- streszcz., summ.
- Abstrakt
- Jednym z czynników odgrywających coraz większą rolę w zarządzaniu, wpływających na efektywność ekonomiczną firmy rodzinnej, a tym samym na jej przewagę konkurencyjną, jest kapitał społeczny. Jednym z komponentów kapitału społecznego jest zaufanie, które ułatwia generowanie i dzielenie się wiedzą, wpływa na wiarygodność firmy w otoczeniu. Kapitał społeczny i zaufanie jest, jak dowodzą badania przeprowadzone w wielu krajach, źródłem sukcesu firm rodzinnych. Jednak tworzenie kapitału społecznego oraz umiejętność współpracy pracowników firm rodzinnych w różnych społeczeństwach są odmienne. Jest to uwarunkowane wieloma determinantami, np. historycznymi czy kulturowymi. Zasadniczym celem opracowania jest zatem poznanie roli, jaką pełni kapitał społeczny w firmach rodzinnych(abstrakt oryginalny)
Family firms and their activities depend on different factors, which influence their success. One of these factors (among forexample human capital, long-term financial capital, ability to survive) is social capital that influences not only economical effectiveness of a family firm, but also its competitiveness. The purpose of this article is to get to know the role of social capital in family firms(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Adler P., Kwon S., 2002, Social capital: Prospects for a new concept, Academy of Management Review, vol. 27 (1).
- Ashley-Cotleur K., 1999, Family Business and Relationship Marketing: The Impact of Relationship Marketing in Second Generation Family Business, State University, Frostburg.
- Cadbury A., 2000, Family Firm and their Governance: Creating Tomorrow's Company from Today's, Egon Zehnder International.
- Donnelley R.G., 2002, The family business, [in:] Family Business Sourcebook, eds. C.E. Aronoff, J.H. Astrachan, J. Ward, Family Enterprise Publishers, Georgia.
- Dworak J., 2011, Samorządowe wspomaganie rozwoju lokalnych przedsiębiorstw poprzez kreowanie kapitału społecznego, Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, Działanie współczesnych przedsiębiorstw. Determinanty kulturowe, zasobowe i samorządowe, red. T. Falencikowski, t. 12, wyd. I, Warszawa.
- Eddleston K.A., Kellermanns F.W., Sarathy R., 2008, Resource configuration in family firms, strategic planning and technological opportunities to performance, Journal of Management Studies, vol. 45, no. 1.
- Frishkoff P.A., 1995, Understanding Family Business, Austin Family Business Program, Oregon State University.
- Fukuyama F., 2012, Kapitał społeczny pomaga firmom efektywniej funkcjonować, III Kongres Innowacyjnej Gospodarki, Warszawa; biznes.onet.pl.
- Hitt M.A., Sirmon D.G., 2003, Managing resources: linking unique resources, Management and Wealth Creation in Family Firms, Entrepreneurship Theory and Practice, vol. 27, no. 4.
- Hoffman J., Hoelscher M., Sorenson R., 2006, Achieving sustained competitive advantage: A family capital theory, Family Business Review, vol. 19 (2).
- Kleer J., 2012, Zagrożenia globalne: próba identyfikacji, Biuletyn Komitetu Prognoz "Polska 2000 Plus" przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk nr 2/26, Przyszłość. Świat - Europa - Polska.
- Marjański A., 2012, Specyfika firm rodzinnych, [w:] Firma w rodzinie czy rodzina w firmie. Metodologia wsparcia firm rodzinnych, PARP, Warszawa.
- Lewandowska A., Hadryś-Nowak A., 2013, Wpływ czynników rodzinności na postrzeganie przedsiębiorstwa rodzinnego przez interesariuszy zewnętrznych w świetle badań własnych, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. XIV, z. 6, cz. I, SAN, Łódź.
- Miller D., Le-Breton-Miller I., 2005, Managing for the Long Run: Lessons in Competitive Advantage from Great Family Businesses, Harvard Business School Press, Boston.
- PARP, 2009, Firmy rodzinne w polskiej gospodarce - szanse i wyzwania, PARP, Warszawa.
- Popczyk W., 2010, Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw rodzinnych nad ich odpowiednikami nierodzinnymi, Problemy Zarządzania, vol. 8, nr 4 (30).
- Popczyk W., 2014, Zaufanie jako zasób strategiczny firm rodzinnych, http://www.jmf.wzr.pl (3.04.2015).
- Rousseau D., Sitkin S., Burt R., Camerer C., 1998, Not so different after all: A cross discipline view of trust, Academy of Management Review.
- Sułkowski Ł., 2004, Organizacja a rodzina. Więzi familijne w życiu gospodarczym, TNOiK, Toruń.
- Sztaudynger J., 2009, Rodzinny kapitał społeczny a wzrost gospodarczy w Polsce, Ekonomista, nr 2.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1899-3192
- Język
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.15611/pn.2015.401.11