BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Grabowska-Powaga Aleksandra (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
Tytuł
Kapitał społeczny w przedsiębiorstwach rodzinnych
Social Capital in Family Business
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2015, nr 401, s. 126-133, rys., tab., bibliogr. 20 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Ekonomia
Słowa kluczowe
Kapitał społeczny, Zarządzanie, Przedsiębiorstwo rodzinne
Social capital, Management, Family-owned business
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Jednym z czynników odgrywających coraz większą rolę w zarządzaniu, wpływających na efektywność ekonomiczną firmy rodzinnej, a tym samym na jej przewagę konkurencyjną, jest kapitał społeczny. Jednym z komponentów kapitału społecznego jest zaufanie, które ułatwia generowanie i dzielenie się wiedzą, wpływa na wiarygodność firmy w otoczeniu. Kapitał społeczny i zaufanie jest, jak dowodzą badania przeprowadzone w wielu krajach, źródłem sukcesu firm rodzinnych. Jednak tworzenie kapitału społecznego oraz umiejętność współpracy pracowników firm rodzinnych w różnych społeczeństwach są odmienne. Jest to uwarunkowane wieloma determinantami, np. historycznymi czy kulturowymi. Zasadniczym celem opracowania jest zatem poznanie roli, jaką pełni kapitał społeczny w firmach rodzinnych(abstrakt oryginalny)

Family firms and their activities depend on different factors, which influence their success. One of these factors (among forexample human capital, long-term financial capital, ability to survive) is social capital that influences not only economical effectiveness of a family firm, but also its competitiveness. The purpose of this article is to get to know the role of social capital in family firms(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Adler P., Kwon S., 2002, Social capital: Prospects for a new concept, Academy of Management Review, vol. 27 (1).
  2. Ashley-Cotleur K., 1999, Family Business and Relationship Marketing: The Impact of Relationship Marketing in Second Generation Family Business, State University, Frostburg.
  3. Cadbury A., 2000, Family Firm and their Governance: Creating Tomorrow's Company from Today's, Egon Zehnder International.
  4. Donnelley R.G., 2002, The family business, [in:] Family Business Sourcebook, eds. C.E. Aronoff, J.H. Astrachan, J. Ward, Family Enterprise Publishers, Georgia.
  5. Dworak J., 2011, Samorządowe wspomaganie rozwoju lokalnych przedsiębiorstw poprzez kreowanie kapitału społecznego, Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, Działanie współczesnych przedsiębiorstw. Determinanty kulturowe, zasobowe i samorządowe, red. T. Falencikowski, t. 12, wyd. I, Warszawa.
  6. Eddleston K.A., Kellermanns F.W., Sarathy R., 2008, Resource configuration in family firms, strategic planning and technological opportunities to performance, Journal of Management Studies, vol. 45, no. 1.
  7. Frishkoff P.A., 1995, Understanding Family Business, Austin Family Business Program, Oregon State University.
  8. Fukuyama F., 2012, Kapitał społeczny pomaga firmom efektywniej funkcjonować, III Kongres Innowacyjnej Gospodarki, Warszawa; biznes.onet.pl.
  9. Hitt M.A., Sirmon D.G., 2003, Managing resources: linking unique resources, Management and Wealth Creation in Family Firms, Entrepreneurship Theory and Practice, vol. 27, no. 4.
  10. Hoffman J., Hoelscher M., Sorenson R., 2006, Achieving sustained competitive advantage: A family capital theory, Family Business Review, vol. 19 (2).
  11. Kleer J., 2012, Zagrożenia globalne: próba identyfikacji, Biuletyn Komitetu Prognoz "Polska 2000 Plus" przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk nr 2/26, Przyszłość. Świat - Europa - Polska.
  12. Marjański A., 2012, Specyfika firm rodzinnych, [w:] Firma w rodzinie czy rodzina w firmie. Metodologia wsparcia firm rodzinnych, PARP, Warszawa.
  13. Lewandowska A., Hadryś-Nowak A., 2013, Wpływ czynników rodzinności na postrzeganie przedsiębiorstwa rodzinnego przez interesariuszy zewnętrznych w świetle badań własnych, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. XIV, z. 6, cz. I, SAN, Łódź.
  14. Miller D., Le-Breton-Miller I., 2005, Managing for the Long Run: Lessons in Competitive Advantage from Great Family Businesses, Harvard Business School Press, Boston.
  15. PARP, 2009, Firmy rodzinne w polskiej gospodarce - szanse i wyzwania, PARP, Warszawa.
  16. Popczyk W., 2010, Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw rodzinnych nad ich odpowiednikami nierodzinnymi, Problemy Zarządzania, vol. 8, nr 4 (30).
  17. Popczyk W., 2014, Zaufanie jako zasób strategiczny firm rodzinnych, http://www.jmf.wzr.pl (3.04.2015).
  18. Rousseau D., Sitkin S., Burt R., Camerer C., 1998, Not so different after all: A cross discipline view of trust, Academy of Management Review.
  19. Sułkowski Ł., 2004, Organizacja a rodzina. Więzi familijne w życiu gospodarczym, TNOiK, Toruń.
  20. Sztaudynger J., 2009, Rodzinny kapitał społeczny a wzrost gospodarczy w Polsce, Ekonomista, nr 2.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2015.401.11
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu