BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zalewska-Turzyńska Magdalena (University of Lodz)
Tytuł
Communicating CSR - the Lasswell's Model Approach
Model komunikacji CSR w świetle podejścia H. Lasswella
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2015, nr 401, s. 623-630, rys., tab., bibliogr. 34 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Ekonomia
Słowa kluczowe
Społeczna odpowiedzialność biznesu, Klient
Corporate Social Responsibility (CSR), Customer
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Przez lata zagadnienie Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR) było przedmiotem zainteresowań naukowych zarówno teoretyków, jak i praktyków, ponieważ jest ono gwałtownie rozwijającą się strategią biznesu, a nie tylko teorią w literaturze z zakresu zarządzania. Rozmaici autorzy wypracowali różne, wielopoziomowe i interdyscyplinarne opracowania teoretyczne i badania praktyczne, które pozwalają analizować, syntetyzować i integrować obszar CSR na poziomach instytucjonalnym, organizacyjnym i indywidualnym. W tym artykule podjęto próbę odpowiedzi na pytanie, jakie są potrzeby komunikacyjne klienta otrzymującego przekaz o aktywności obejmującej społeczną odpowiedzialność firmy. Do tego celu jako podstawę wybrano model perswazyjny Lasswella. Zastosowano metodę analizy istniejących badań empirycznych - dobór celowy badań. Kryterium wyboru to dopasowanie do warunków narzuconych przez model Lasswella oraz możliwie niedawny czas publikacji badań naukowych. Opracowanie to jest pierwszą lub nawet pierwotną próbą stworzenia złożonej teorii komunikacji z klientem w zakresie CSR - tworu, który można ostrożnie nazwać próbą stworzenia podwalin do metateorii noszącej cechy integracji dotychczasowych badań(abstrakt oryginalny)

For years Corporate Social Responsibility has been area of interest for both theorists and researchers. CSR is a rapidly developing business strategy and not simply a theory in the management literature. Different authors offer a multilevel and multidisciplinary theoretical framework and empirical research that analyse, synthesize and integrate the CSR area at the institutional, organizational, and individual levels of analysis. The author of the article tries to answer what are consumer needs as far as communicating the CSR activities is concerned. The Lasswell's persuasion model was chosen as a background. The method used in the paper is analysis of existing research. It was purposeful selection of the sources of CSR research - fitting to the Lasswell's model elements and tolerably recent time of publishing. This article is an attempt to gather outcomes from several studies and combine it into one compact theory that has features of integration (a primary attempt to something that may be carefully called meta-theory)(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aguinis H., 2011, Organizational responsibility: Doing good and doing well, [in:] Zedeck S. (ed.), APA Handbook of Industrial and Organizational Psychology, vol. 3, American Psychological Association, Washington, DC, pp. 855-879.
  2. Aguinis H., Glavas A., 2012, What we know and don't know about corporate social responsibility: A review and research agenda, Journal of Management, vol. 38, no. 4, pp. 932-968.
  3. Berle A.A., 1931, Corporate powers as powers in trust, Harvard Law Review, vol. 44, no. 1, pp. 1049--1074.
  4. Bowen H.R., 1953, Social Responsibilities of the Businessman, Harper & Row, New York.
  5. Carroll A., 1979, A three-dimensional model of corporate performance, Academy of Management Review, vol. 4, no. 4, pp. 497-505.
  6. Carroll A., 1999, Corporate social responsibility: Evolution of a definitional construct, Business and Society, vol. 38, no. 3, pp. 268-95, http://dx.doi.org/10.1177/000765039903800303.
  7. Charnev A., Blair S., 2015, Doing well by doing good: The benevolent halo of corporate social responsibility, Journal of Consumer Research, vol. 41, April, pp. 1412-1425.
  8. Clarkson M., 1995, A stakeholder framework for analyzing and evaluating corporate social performance, Academy of Management Review, vol. 20, no. 1, pp. 92-117.
  9. Cone, 2007, Cause Evolution & Environmental Survey, GiftsToGive_CauseMarketing_CONE_2007_cause_evolution_survey (28.10.2015).
  10. Davis K., 1960, Can business afford to ignore social responsibilities?, California Management Review, vol. 11, no. 3, pp. 70-76.
  11. Dodd E. M., 1932, For whom are corporate managers trustees?, Harvard Law Review, vol. 45, no. 7, pp. 1145-1163.
  12. Donaldson T., Preston L., 1995, The stakeholder theory of the corporation: Concepts, evidence, and implications, Academy of Management Review, vol. 20, no. 1, pp. 65-91.
  13. Duhigg C., Kocieniewski D., 2012, How apple sidesteps billions in taxes, New York Times, http://www.nytimes.com/2012/04/29/business/apples-tax-strategy-aims-at-low-tax-states-and-nations.html?pagewanted=all (2.05.2012).
  14. Frederick W.C., 1960, The growing concern over business responsibility, California Management Review, vol. 2, no. 4, pp. 54-61.
  15. Freeman R., 1984, Strategic management: A stakeholder approach, Series in Business and Public Policy, Pitman, Boston.
  16. Friedman M., 1970, The social responsibility of business is to increase its profits, The New York Times Magazine, September 13.
  17. Friestad M., Wright P., 1994, The persuasion knowledge model: How people cope with persuasion attempts, Journal of Consumer Research, vol. 21, no. 1, pp. 1-31.
  18. Haley E., 1996, Exploring the construct of organization as source: Consumers' understanding of organizational sponsorship of advocacy advertising, Journal of Advertising, vol. 25, no. 2, pp. 19-35.
  19. KPMG, 2008, International Survey of Corporate Responsibility Reporting, http://www.kpmg.com/SiteCollectionDocuments/International-corporateresponsibility-survey-2008_v2.pdf (1.05.2009).
  20. Lanis R., Richardson G., 2015, Is corporate social responsibility performance associated with tax avoidance?, "Journal of Business Ethics, vol. 127, March, pp. 439-457.
  21. Lasswell H.D., 1973, Structure et fonction de la communication dans la société, [in:] Balle F., Padioleau J.G. (eds.), Sociologie de l'information - textes fondamentaux, Librairie Larousse, Paris.
  22. McWilliams A., Siegel D., 2001, Corporate social responsibility: A theory of the firm perspective, Academy of Management Review, vol. 26, no. 1, pp. 117-127.
  23. McWilliams A., Siegel D., Wright P., 2006, Corporate social responsibility: Strategic implications, Journal of Management Studies, vol. 43, no. 1, pp. 1-18.
  24. Menon S., Kahn B.E., 2003, Corporate sponsorships of philanthropic activities: When do they impact perception of sponsor brand?, Journal of Consumer Psychology, vol. 13, no. 3, pp. 316-327.
  25. Peloza J., 2009, The challenge of measuring financial impacts from investments in corporate social performance, Journal of Management, vol. 35, no. 6, pp. 1518-1541, http://dx.doi.org/10.1177/0149206309335188.
  26. Rodríguez P., Siegel D.S., Hillman A., Eden L., 2006, Three lenses on the multinational enterprise: politics, corruption, and corporate social responsibility, Journal of International Business Studies, vol. 37, no. 6, pp. 733-746.
  27. Rupp D.E., 2011, An employee-centered model of organizational justice and social responsibility, Organizational Psychology Review, vol. 1, no. 1, pp. 72-94, http://dx.doi.org/10.1177/2041386610376255.
  28. Rupp D.E., Williams C.A., Aguilera R.V., 2010, Increasing corporate social responsibility through stakeholder value internalization (and the catalyzing effect of new governance): An application of organizational justice, self-determination, and social influence theories, [in:] Schminke M. (ed.), Managerial Ethics: Managing the Psychology of Morality, Routledge, New York. pp. 69-88.
  29. Saat R.M., Selamat M.H., 2014, The impact of corporate social responsibility information richness on trust, Issues in Social and Environmental Accounting, vol. 8, no. 2, pp. 67-81.
  30. Serenko A., Bontis N., 2009, A citation-based ranking of the business ethics scholarly journals, International Journal of Business Governance and Ethics, vol. 4, no. 4, pp. 390-399.
  31. Waddock S. A., 2003, Myths and realities of social investing. Organization and Environment, vol. 16, pp. 369-380. http://dx.doi.org/10.1177/1086026603256284
  32. Wagner T., Lutz R.J., Weitz B.A., 2009, Corporate hypocrisy: Overcoming the threat of inconsistent corporate social responsibility perceptions, Journal of Marketing, vol. 73, no. 11, pp. 77-91.
  33. Williams C.A., Aguilera R.V., 2008, Corporate social responsibility in a comparative perspective, [in:] Crane A., McWilliams A., Matten D., Moon J., Siegel D.S. (eds.), The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility, pp. 452-472, New York: Oxford University Press.
  34. Yoon Y., Gürhan-Canli Z., Schwarz N., 2006, The effect of corporate social responsibility (CSR) activities on companies with bad reputations, Journal of Consumer Psychology, vol. 16, no. 4, pp. 377-390.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2015.401.57
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu