BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zieliński Mariusz (Politechnika Śląska)
Tytuł
Wpływ realizacji koncepcji CSR na wycenę spółek akcyjnych
The Impact of CSR Concept on the Valuation of Stock Companies
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2015, nr 401, s. 642-650, tab., bibliogr. 18 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Ekonomia
Słowa kluczowe
Wycena przedsiębiorstwa, Społeczna odpowiedzialność biznesu, Spółki akcyjne, Giełda papierów wartościowych, Indeks RESPECT
Enterprise valuation, Corporate Social Responsibility (CSR), Joint stock companies, Stock market, RESPECT Index
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu coraz częściej znajduje zainteresowanie wśród teoretyków i praktyków. Przedsiębiorstwa realizujące zasady społecznej odpowiedzialności biznesu powinny być lepiej postrzegane przez otoczenie gospodarcze. Ponieważ ich działania są bardziej przewidywalne, możemy spodziewać się ich wyższej wyceny. Celem artykułu jest stwierdzenie, czy podjęcie działań w zakresie CSR przez polskie spółki notowane na GPW w Warszawie przekłada się na ich wycenę. Część teoretyczna artykułu odnosi się do akcjonariuszy jako wewnętrznych interesariuszy w koncepcji CSR. Część praktyczna zawiera analizę kształtowania się podstawowych wskaźników giełdowych spółek deklarujących działania w zakresie CSR w porównaniu z innymi spółkami w przekroju sektorowym. W większości sektorów spółki należące do indeksu RESPECT (realizujące koncepcję CSR) osiągały wyższe wyceny niż pozostałe spółki(abstrakt oryginalny)

The concept of Corporate Social Responsibility more and more often arouses interest among theoreticians and practitioners. Companies implementing the concept of Corporate Social Responsibility should be better seen by the economic environment. Because their actions are more predictable we can expect their higher valuation. This article aims to determine whether to take action in CSR by Polish companies listed on the WSE, reflected in their valuation. The theoretical part of the article refers to shareholders as internal stakeholders in CSR. The practical part contains an analysis of the main stock market indicators of companies declaring their CSR activities compared to other companies across sectors. In most sectors, the companies belonging to the RESPECT index (implementing CSR) have reached a higher valuation than other companies(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bartkowiak G., 2011, Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym, Difin, Warszawa.
  2. Garriga E., Melé D., 2004, Corporate Social Responsibility theories: mapping the territory, Journal of Business Ethics, no. 53, s. 51-71.
  3. Griffin R.W., 1996, Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa.
  4. Hsueh C.F., 2014, Improving corporate social responsibility in a supply chain through a new revenue sharing contract, International Journal Production Economics, no. 151, s. 214-222.
  5. Jeżak J., 2010, Ład korporacyjny - główne perspektywy poznawcze oraz próba ich syntezy, [w:] Osiąg-nięcia i perspektywy nauk o zarządzaniu, red. S. Lachiewicz, B. Nogalski, Wolters Kluwer business, Warszawa.
  6. Jonek-Kowalska I., 2014, Risk management in the hard coal mining industry: Social and environmental aspects of collieries' liquidation, Resources Policy, no. 41, s. 124-134.
  7. Karaye Y.I., Ishak Z., Che-Adam N., 2014, The mediating effect of stakeholder influence capacity on the relationship between corporate social responsibility and corporate financial performance, Procedia - Social and Behavioral Sciences, no. 164, s. 528-534.
  8. Koskela M., 2004, Occupational health and safety in corporate social responsibility reports, Safety Science, no. 68, s. 294-308.
  9. Malara Z., Kroik J., 2012, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa - konstytuowanie koncepcji w perspektywie strategicznej, Organizacja i Kierowanie, nr 1, s. 11-22.
  10. Marcinkowska M., 2010, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw a ich wyniki ekonomiczne -aspekty teoretyczne, Przegląd Organizacji, nr 10, s. 7-10.
  11. van Marrewijk M., 2003, Concept and definitions of CSR and Corporate Sustainability: between agency and communion, Journal of Business Ethics, no. 44, s. 95-105.
  12. Nakonieczna J., 2008, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw międzynarodowych, Difin, Warszawa.
  13. Płoszajski P. (red.), 2013, Strategie społecznej odpowiedzialności polskich spółek giełdowych, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  14. Rok B., 2012a, Podstawy odpowiedzialnej konkurencyjności, [w:] Biznes, etyka, odpowiedzialność, red. W. Gasparski, PWN, Warszawa.
  15. Rok B., 2012b, Społeczna odpowiedzialność biznesu, [w:] Biznes, etyka, odpowiedzialność, red. W. Gasparski, PWN, Warszawa.
  16. Rybak M., 2004, Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa.
  17. Saeidi S.P., Sofian S., Saeidi P., Saeidi S.P., Saaeidi S.A., 2015, How does corporate social responsibility contribute to firm financial performance? The mediating role of competitive advantage, reputation, and customer satisfaction, Journal of Business Research, no. 68, s. 341-350.
  18. www.gpw.pl/opisy_indeksow.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2015.401.59
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu