BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Gola Jan (Uniwersytet Wrocławski)
Tytuł
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego - niezależny organ regulacyjny?
President of the Railway Transport Office - an Independent Regulatory Body?
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2014, nr 368, s. 35-44, bibliogr. 18 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Regulacja w sektorze kolejowym i jej sądowa kontrola
Słowa kluczowe
Obiektywizm, Transport kolejowy, Regulacje prawne
Objectivism, Railway transport, Legal regulations
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Artykuł dotyczy niezależności Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. W obecnie obowiązującym stanie prawnym brak jest podstaw, aby uznać Prezesa UTK za organ w pełni niezależny, kierujący się bezstronnością i obiektywizmem. Jego wybór nie jest wolny od wpływów politycznych i biznesowych. Występuje zagrożenie zmarginalizowania przesłanki merytorycznej wiedzy osoby, która miałaby pełnić tę funkcję publiczną. Wskazane w artykule postulaty de lege ferenda mogłyby się przyczynić do lepszego wydatkowania środków publicznych i ograniczałyby mechanizmy bardzo groźniej patologii życia społecznego, jaką jest korupcja. Wskazano, że ustawodawca powinien wprowadzić mechanizmy jurydyczne dotyczące większej transparentności działań Prezesa UTK oraz eliminujące konflikt interesów, który może zagrażać niezależności(abstrakt oryginalny)

The article concerns the independence of the President of the Railway Transport Office (RTO). In the current legislation, there are no grounds to consider the President of RTO a fully independent body, guided by impartiality and objectivity. Their choice is not free from political influence and business. There is a risk to marginalize the evidence of substantive knowledge of the person who would perform this public function. Postulates de lege ferenda, indicated in the article, could contribute to better public spending and limit the very menacing mechanisms of social pathology which is corruption. It was pointed out that the legislator should introduce a juridical mechanisms for the greater transparency of activities of the President of RTO and to avoid conflict of interests that could compromise their independence(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Brzozowski W., Bezstronność światopoglądowa władz publicznych w Konstytucji RP, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.
  2. Cartier-Bresson J., Pratiques et contrôle de la corruption, Monchrestien, Paris 1997.
  3. Gola J., Działania Rady Europy w zakresie zapobiegania i zwalczania korupcji w administracji publicznej, [w:] L. Bogunia (red.), Nowa kodyfikacja prawa karnego. Tom XXII, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2008.
  4. Gola J., La corruption dans l'approche économique, Ekonomia 2013, nr 19/3.
  5. Gola J., Przybylska M., Krajowy parlament jako regulator sektora energii odnawialnej [w:] M. Szydło, W. Szydło (red.), Parlament jako instytucjonalny uczestnik sektorów sieciowych, Oficyna Prawnicza, Wrocław 2014.
  6. Gola J., Uwagi o środkach prewencyjnych publicznego prawa gospodarczego, [w:] J. Grabowski, K. Pokryszka, A. Hołda-Wydrzyńska (red.), 25 lat fundamentów wolności gospodarcze.j Tendencje rozwojowe, Uniwersytet Śląski, Katowice 2013.
  7. Gołąb Ł., Kilka uwag o potrzebie zmian w systemie sądowej kontroli decyzji i postanowień Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, Kwartalnik Prawa Publicznego 2012, nr 3.
  8. Grabowski J., Kieres L., Walaszek-Pyzioł A., Blicharz R., Długosz T., Horubski K., Kiczka K., Pawełczyk M., Swora M., Szydło M., Włudyka T., Żurawik A., Systemu Prawa Administracyjnego. Tom 8B. Publiczne prawo gospodarcze, C.H. Beck, Warszawa 2013.
  9. Hoff W., Prawny model regulacji sektorowej, Difin, Warszawa 2008.
  10. http://www.utk.gov.pl/pl/urzad/150,Informacja-o-Urzedzie-Transportu-Kolejowego.html.
  11. Itrich-Drabek J., Przeciwdziałanie korupcji w administracji publicznej oraz jego geneza-specyfika zjawiska korupcji w ujęciu politologicznym, [w:] M. Stec, K. Bandarzewski (red.), Unormowania antykorupcyjne w administracji publicznej, Wolters Kluwer, Warszawa 2009.
  12. Kiczka K., Z zagadnień ograniczeń antykorupcyjnych w prawie gospodarczym publicznym, [w:] P.J. Suwaj, D.R. Kijowski (red.), Patologie w administracji publicznej, Wolters Kluwer, Warszawa 2009.
  13. Przybylska M., Pozycja ustrojowa i funkcje organów regulacyjnych, MADO, Toruń 2012.
  14. Słownik języka polskiego PWN, t. I A-K, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1988.
  15. Stasikowski R., Transport kolejowy. Analiza administracyjnoprawna, Difin, Warszawa 2013.
  16. Szewczyk H., Zatrudnianie na wysokich stanowiskach w administracji rządowej w świetle ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 roku o państwowym zasobie kadrowym, Przegląd Prawa Publicznego 2008, nr 10.
  17. Szreniawska M., Komentarz do art.11 ustawy o transporcie kolejowym, [w:] P. Wajda, M. Wierzbowski, Ustawa o transporcie kolejowym. Komentarz, Warszawa 2014, lex.pl.
  18. Szydło M., Krajowy parlament jako regulator sektorów sieciowych, Wolters Kluwer, Warszawa 2013.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2014.368.03
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu