BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Jarecki Stefan (Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej i Zarządzania w Warszawie)
Tytuł
Tabor a konkurencja w pasażerskich przewozach kolejowych
The Rolling Stock vs. Competition in Passenger Rail Transport
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2014, nr 368, s. 45-64, bibliogr. 13 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Regulacja w sektorze kolejowym i jej sądowa kontrola
Słowa kluczowe
Tabor kolejowy, Kolejnictwo, Przewozy pasażerskie
Railway rolling stock, Railways, Passenger traffic
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Komisja Europejska zaproponowała w styczniu 2013 r. zmiany mające pobudzić innowacyjność w europejskim transporcie kolejowym. Polegają one na otwarciu krajowych rynków pasażerskich przewozów kolejowych na konkurencję. Dostępność taboru kolejowego jest jedną z najważniejszych barier dostępu do rynku pasażerskiego transportu kolejowego. W obliczu tego problemu Komisja Europejska zaproponowała wprowadzenie obowiązku przejęcia ryzyka finansowego związanego z wartością rezydualną taboru przez właściwe organy poprzez, np. stworzenie własnej floty pojazdów, zapewnienie gwarancji w celu zakupu nowego taboru, powołanie do życia podmiotu udostępniającego tabor (tzw. ROSCO). Celem niniejszego artykułu jest analiza problematyki dostępności taboru w kontekście mechanizmów zaproponowanych przez Komisję Europejską, służących ułatwieniu dostępu do taboru kolejowego(abstrakt oryginalny)

The European Commission proposed in January 2013 far reaching measures to encourage more innovation in European railways by opening domestic passenger markets to competition. Rolling stock availability is one of the most important access barriers to the railway passenger transport market. Faced with this problem, the European Commission proposed to introduce an obligation for competent authorities to take the financial risk of the residual value of rolling stock by a choice of appropriate means e.g. by assuming ownership of the rolling stock, providing a bank guarantee for the purchase of new, setting up of a ROSCO (leasing company). The main aim of this article is to analyse the problem of rolling stock availability in the context of the mechanism proposed by the European Commission in order to facilitate access to rolling stock(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Alexandersson G., To have and have not - Railway market opening and the availability of rolling stock, http://fudinfo.trafikverket.se/fudinfoexternwebb/Publikationer/Publikationer.
  2. Antonowicz M., Strategia regulacyjna dla rynku transportu kolejowego, Problemy Zarządzania 2008, nr (1)19.
  3. Bauer K., Najlepsze praktyki w przetargach na regionalne usługi pasażerskie, Rynek Kolejowy 2010, nr 1.
  4. Będkowski-Kozioł M., Wpływ amerykańskiej doktryny "essential facilities" na rozwój europejskiego prawa antymonopolowego - zarys problematyki na tle poglądów doktryny niemieckiej, Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego 2000, nr 12.
  5. Glachant J.-M., Finon D., De Hauteclocque A. (red.), Competition, Contracts and Electricity Markets: A New Perspective, Edward Elgar Publishing, Cheltenhom 2011.
  6. Hanson D., The What, Why, How and When Competition. Passenger Rail Transport in Britain, prezentacja z forum "Perspektywy rozwoju kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce, regulacja rynku, a inwestycje przewoźników", Warszawa, 18 lutego 2010 r.
  7. Hauteclocque A. de, Market Building through Antitrust: Long-term Contract Regulation in EU Electricity Market, Edward Elgar Publishing, Cheltenhom 2013.
  8. Peter B., Railway reform in Germany: Restructuring, Service Contracts, and Infrastructure Charges, Berlin 2008.
  9. Rydzkowski W., Rozwiązania, jakie w kwestii usług publicznych w transporcie kolejowym stosują państwa członkowskie UE, ze szczególnym uwzględnieniem Wielkiej Brytanii i Niemiec, Rynek Kolejowy 2007, nr 7-8.
  10. Szydło M., Nadużywanie pozycji dominującej w prawie konkurencji, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2010.
  11. Szydło M., Prawo konkurencji a regulacja sektorowa, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2010.
  12. Szydło M., Regulacja sektorów infrastrukturalnych jako rodzaj funkcji państwa wobec gospodarki, Prawo i Praktyka Gospodarcza, Warszawa 2005.
  13. Talus K., EU Energy Law and Policy: A Critical Account, Oxford University Press, Oxford 2013.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2014.368.04
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu