- Autor
- Grześkowiak Alicja (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
- Tytuł
- Badanie opinii polskich pracodawców o umiejętnościach absolwentów szkół wyższych z wykorzystaniem technik wizualizacyjnych
Evaluation of Polish Employers' Opinions About the Competences of Higher Education Graduates with the Use of Visualization Techniques - Źródło
- Ekonometria / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2015, nr 2 (48), s. 53-66, rys., tab., bibliogr. 15 poz.
Econometrics / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu - Słowa kluczowe
- Umiejętności pracownicze, Absolwenci szkół wyższych, Wizualizacja danych
Employee skills, Higher education graduates, Data visualisation - Uwagi
- streszcz., summ.
- Abstrakt
- Głównym celem artykułu jest zaprezentowanie prawidłowości dotyczących postrzegania przez polskich pracodawców kompetencji absolwentów szkół wyższych w kontekście potrzeb rynku pracy. Analizy przeprowadzono na podstawie danych sondażowych zgromadzonych i udostępnionych w ramach badania Flash Eurobarometer. Ponieważ zbiór rozpatrywanych zmiennych zawiera wyłącznie dane niemetryczne, w celu identyfikacji prawidłowości zastosowano wybrane techniki wizualizacyjne (wykresy fluktuacyjne, wielokrotne względne wykresy słupkowe). Przeprowadzono również badanie współwystępowania umiejętności za pomocą analizy głównych składowych dla zmiennych niemetrycznych i przedstawiono graficznie jej rezultaty. Otrzymane wyniki wskazują, że polscy pracodawcy oceniają umiejętności absolwentów raczej pozytywnie, choć dostrzegają także luki kompetencyjne w różnych obszarach.(abstrakt oryginalny)
The main objective of this article is to present the patterns of Polish employers' perception of competences of higher education graduates in the context of labor market needs. The analyzes are carried out on the basis of survey data collected and made available by the Flash Eurobarometer. Since the set of variables under consideration contains only non-metric data, some selected visualization techniques (fluctuation diagrams, relative multiple barcharts) are applied to identify the regularities. Categorical principal components analysis and its graphical representation are used to analyze the interdependences among the considered competences. The results indicate that Polish employers evaluate the skills of the graduates rather positively, but they also recognize the competency gaps in various areas.(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- De Leeuw J., 2006, Nonlinear Principal Component Analysis and Related Techniques, [w:] Greenacre M., Blasius J. (red.), Multiple Correspondence Analysis and Related Methods, Chapman & Hall/CRC, Boca Raton.
- European Commission, 2010, Employers' perception of graduate employability. Analytical report, http://ec.europa.eu/public_opinion/flash/fl_304_en.pdf (25.09.2014).
- Everitt B.S., 1992, The Analysis of Contingency Tables, Springer-Science+Business Media, B.V., New York.
- Friendly M., 2000, Visualizing Categorical Data, SAS Institute Inc, Cary NC.
- Hofmann H., 2000, Exploring categorical data: interactive mosaic plots, Metrika, 51(1), s. 11-26.
- Meulman J. J., Heiser J., 2001, SPSS Categories 11.0, SPSS Inc., Chicago.
- Meulman J.J., van der Kooij A.J., Heiser W.J., 2004, Principal Components Analysis with Non- linear Optimal Scaling Transformations for Ordinal and Nominal Data, [w:] Kaplan D. (red.), The Sage Handbook of Quantitative Methodology for the Social Sciences, Sage Publications, Thousand Oaks.
- Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, 2013, Szkolnictwo wyższe w Polsce, http://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_07/0695136d37bd577c8ab03acc5c59a1f6.pdf (08.10.2014).
- Pilhoefer A., 2014, Extracat: Categorical Data Analysis and Visualization, R package ver. 1.7-0, http://cran.r-project.org/web/packages/extracat/index.html (28.09.2014).
- Pilhoefer A., Unwin A., 2013, New Approaches in Visualization of Categorical Data: R Package extracat, Journal of Statistical Software, vol. 53, issue 7.
- SGH, Ernst&Young, Amerykańska Izba Handlu w Polsce, 2012, Kompetencje i kwalifikacje poszukiwane przez pracodawców wśród absolwentów szkół wyższych wchodzących na rynek pracy, Warszawa, http:// firma.sgh.waw.pl/pl/Documents/RKPK_raport_2012.pdf (07.10.2014).
- Stanisz A., 2007, Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. Tom 3. Analizy wielowymiarowe, StatSoft, Kraków.
- Ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, DzU, nr 173l, poz. 1807 ze zm.
- Ustawa z 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, DzU, nr 164, poz. 1365 ze zm.
- ZA5447 Flash Eurobarometer 304 (Employers' Perception of Graduate Employability) Country Specific Questionnaire Poland, https://dbk.gesis.org/dbksearch/download.asp?db=E&id=18872 (25.09.2014).
- Cytowane przez
- ISSN
- 1507-3866
- Język
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.15611/ekt.2015.2.05