BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Liberadzki Kamil (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie), Liberadzki Marcin (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Europe 2020 Project Bonds Initiative Pilot Phase
Pilotażowa faza Europe 2020 Project Bonds Initiative
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki, 2015, nr 30, s. 47-58, tab.,rys., bibliogr. 12 poz.
Słowa kluczowe
Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP), Finansowanie infrastruktury, Kredyt bankowy
Public-Private Partnerships (PPP), Financing of infrastructure, Bank credit
Uwagi
streszcz., summ..
Abstrakt
Ocena potrzeb w zakresie budowy, modernizacji i utrzymania infrastruktury transportowej w Unii Europejskiej w nowej perspektywie finansowej 2014-2020 w odniesieniu do rzeczywistych możliwości budżetów zarówno krajów członkowskich, jak i samej Unii Europejskiej prowadzi do wniosku, że powstanie luka finansowa między potrzebami w zakresie finansowania projektów transportowych a środkami, które będą dostępne na ten cel w nowej perspektywie 2014-2020. Komercjalizacja budowy i eksploatacji obiektów infrastruktury transportu w ramach publiczno-prywatnego partnerstwa (PPP) może być jedynym rozwiązaniem w sytuacji ograniczonych środków budżetowych. Pozyskanie finansowania na rynku długu dla projektów infrastruktury transportowej realizowanych w ramach PPP wymaga wsparcia kredytowego tych przedsięwzięć. Komisja Europejska wraz z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) stworzyła mechanizmy wsparcia kredytowego projektów poprzez obejmowanie transz podporządkowanych długowi w ramach inicjatywy obligacji projektowych (2020 Project Bond Initiative - PBI). Obecnie realizowany jest etap pilotażowy tej inicjatywy. EBI wspiera w ramach PBI trzy projekty, z których dwa są omówione w niniejszym artykule: refinansowanie budowy zbiorników gazu u wybrzeża Hiszpanii (projekt Castor) oraz finansowanie budowy autostrady płatnej A11 Brugia-Knokke (Belgia).(abstrakt autora)

Private sector financing of transport infrastructure in Europe still falls behind pre-crisis levels. Budgetary constraints in the public sector for infrastructure financing together with banks unable to deliver the volume of debt needed for infrastructure financing create need for alternative sources of funding from capital markets. Infrastructure financing is mostly debt financing. Use of high leverage (project financing) explains the investment characteristics of the infrastructure. The aim of the European Commission's 2020 Project Bond Initiative (PBI) is to encourage investments in infrastructure projects by institutional investors. Bond financings for public private partnership (PPP) projects and other project financings for infrastructure in Europe effectively ended with the demise of several monolines in the early stages of the credit crunch. The PBI is designed to facilitate institutional investor appetite for projects by offering credit enhancement from the EIB, and with the EIB acting as controlling creditor. The initiative proposes two forms of credit enhancement: a fully-funded subordinate tranche equal to up to 20% of the senior debt and a guarantee of senior debt of up to 20%. Subordinated debt tranche by the European Investment Bank (EIB) provides cushion for senior debt service. PBI helps support standardization and widening of investor market. In addition to competitive pricing, EIB also adds value given its reputation and track record in screening, mitigating and monitoring project risk.As Basel III bites - the first wave of bank compliance is set for 2015, with fullcompliance due in 2018 - the cost of long-term bank debt should make bond solutions comparatively affordable. As project infrastructure is a specialized asset class and new to many investors, PBI has a vital role to play in supporting institutional investment. The A11 motorway project in Belgium, Spain's Castor energy storage plant and the UK's Greater Gabbard offshore transmission link are three projects to receive credit enhancement under the pilot phase of the EIB's 2020 scheme(author's abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Agreement - but little clarity - on EU-EIB project bond pilot, Project Finance & Infrastructure Finance 2012.
  2. Cholewa, A., Liberadzki, K., Liberadzki, M., Piech, K., Pieregud, J., How to finance effectively the development of transport infrastructure in Poland in the financial perspective 2014-2020, House of Solutions International, Warsaw 2013.
  3. EIB cracks project bond conundrum with Castor deal, Euroweek. 7/30/2013, Issue 1315.
  4. EU plan builds on TEN-T revisions, "Railway Gazette International" 2011, Vol. 167 Issue 11
  5. Fisher, G., Babbar, S., Private Financing of Toll Roads, RMC Discussion Paper Series 117.
  6. Myles, D., A11 proves governments will back project bonds, "International financial Law Review" 2014, Vol. 33, Issue 6.
  7. Smith, P., Engineering the EIB bond guarantee, Project Finance & Infrastructure Finance 2011
  8. A pilot for the Europe 2020 Project Bond Initiative, Brussels, COM (2011) 660.
  9. Europe 2020 - A strategy for smart, sustainable and inclusive growth, Brussels, COM (2010) 2020 final.
  10. Interim report on the pilot phase of the Europe 2020 Project Bond Initiative, Brussels, COM (2013) 929.
  11. Project Bond pilot phase, EP - TRAN Committee, 18 March 2014.
  12. Regulation No. 670/2012 of the European Parliament and of the Council of 11 July 2012 amending Decision No 1639/2006/EC establishing a Competitiveness and Innovation Framework Programme (2007-2013), OJ L 204/1, 31/07/2012.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1644-275X
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.18276/ptl.2015.30-04
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu