BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bubel Dagmara (Main Library of Częstochowa University of Technology)
Tytuł
A Modern System of Enterprise Management in the Concept of an Intelligent Organisation
Nowoczesny system zarządzania przedsiębiorstwem w koncepcji organizacji inteligentnej
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie (33), 2015, nr 106, s. 9-21, poz. tab., bibliogr. 19 poz.
Słowa kluczowe
Gospodarka oparta na wiedzy (GOW), Zarządzanie przedsiębiorstwem, Zarządzanie wiedzą, Zasoby ludzkie, Organizacje inteligentne
Knowledge-based economy, Enterprise management, Knowledge management, Human resources, Intelligent organisations
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Gospodarka światowa ewoluuje w kierunku gospodarki opartej na wiedzy, w której sukces rynkowy przedsiębiorstw w coraz większym stopniu zależy od efektywnego zarządzania wiedzą, czyli od nabywania, generowania, dystrybucji i stosowania wiedzy w przedsiębiorstwach. Ważny strategicznie charakter wiedzy wynika, po pierwsze, z jej trudniejszej imitacji i substytucji w porównaniu z zasobami materialnymi, a po drugie, z jej większej elastyczności, tj. przydatności do tworzenia lub doskonalenia różnych elementów oferty przedsiębiorstwa. Wiedza jest postrzegana obecnie jako zasób strategiczny przedsiębiorstwa i jako taki powinna podlegać stałej identyfikacji, pomiarowi, pozyskiwaniu, rozwojowi, wykorzystywaniu i ochronie. Innymi słowy, powinna podlegać odpowiednim procesom zarządzania. (abstrakt oryginalny)

The global economy is evolving towards a knowledge-based economy where the market success of enterprises increasingly depends on effective knowledge management, i.e. on acquiring, generating, distributing and using knowledge in enterprises. The strategically important character of knowledge results from the fact that: first, it is more difficult to imitate and substitute compared with physical resources; and second, it is more flexible, i.e. useful in creating or improving various elements of the offer of an enterprise. Nowadays, knowledge is perceived as an enterprise's strategic resource and as such should be subject to constant identification, measurement, acquisition, development, use and protection. In other words, it should be subject to the appropriate processes of management.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Grudzewski W. M. and Hejduk I.K., Przedsiębiorstwo przyszłości. Zmiany paradygmatów zarządzania, "Master of Business Administration" 19.1/2011.
  2. Jelonek D., Wybrane problemy zarządzania wiedzą i kapitałem intelektualnym w organizacji, Sekcja Wydawnictw Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2012.
  3. Kaczmarek B., Tworzenie organizacji inteligentnej jako nowej wartości firmy, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, "Finanse. Rynki finansowe. Ubezpieczenia" T.1, Nr 64/2013.
  4. Karpacz J., Orientacja organizacji na uczenie się a zmiana rutyn, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu Nr 340/2014.
  5. Korombel A., Bariery przekształcania przedsiębiorstw w organizacje inteligentne w polskiej praktyce gospodarczej, "Organizacja i Zarządzanie" 3 (23) 2013.
  6. Lichtarski J., Kilka refleksji o konsekwencjach przełomów w zarządzaniu i ich rozpoznawaniu, "Przegląd Organizacji" Nr 3/2011.
  7. Malara Z., Sukces przedsiębiorstwa a społecznie odpowiedzialne zarządzanie. Kontekst pracowniczy, "Zarządzanie i Finanse" Nr 4.1/ 2013.
  8. Marek S., Białasiewicz M. (red.), Podstawy nauki o organizacji. Przedsiębiorstwo jako organizacja gospodarcza, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011.
  9. Martensen A., Dahlgaard J.J., Strategy and planning for innovation management-supported by creative and learning organisations, "International Journal of Quality & Reliability Management" No 16.9/ 1999.
  10. Masłyk-Musiał E., Rakowska A., Krajewska-Bińczyk E., Zarządzanie dla inżynierów. , Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012.
  11. Morawski M., Zarządzanie wiedzą, kapitałem intelektualnym, talentami - wzajemne relacje, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu Nr 340/2014.
  12. Nogalski B., Szpitter A., Karlikowski M., Wykorzystanie doświadczeń metodycznych doradztwa naukowego w rozwiązywaniu problemów przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu Nr 238/2012.
  13. Romanowska M., Kształtowanie wartości firmy w oparciu o kapitał intelektualny [w:] Systemy informacji strategicznej, Wywiad gospodarczy a konkurencyjność przedsiębiorstwa, 2001.
  14. Skowron-Grabowska B., Procesy innowacyjno-konkurencyjne w strategiach przedsiębiorstw, "Przegląd Organizacji" 6, 2013.
  15. Skrzypek E., Kreatywność a zarządzanie wiedzą, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie Nr 1 (24)/2014.
  16. Sułkowski Ł., W poszukiwaniu paradygmatu zarządzania zasobami ludzkimi, "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi" Nr 3-4/2014.
  17. Tabaszewska-Zajbert E., Teaching organization a inne modele organizacji opartej na wiedzy - człowiek i wartości, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu Nr 340/2014.
  18. Urbaniak B., Zarządzanie różnorodnością zasobów ludzkich w organizacji, "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi" Nr 3-4/ 2014.
  19. Zimniewicz K., PM Senge i jego Piąta dyscyplina, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Poznaniu Nr 33/2003.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2082-5501
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu