BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wróblewski Marek (Uniwersytet Wrocławski)
Tytuł
Instrumenty wsparcia eksportu polskich przedsiębiorstw - aktualne tendencje i problemy
Instruments Supporting Export of Polish Enterprises - Current Trends and Problems
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2015, nr 407, s. 341-353, rys., tab., bibliogr. 14 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Jabłko niezgody. Regionalne wyzwania współczesnej gospodarki światowej
Słowa kluczowe
Polityka proeksportowa, Instrumenty polityki gospodarczej, Wsparcie finansowe
Proexport policy, Economic policy instrument, Financial support
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Wsparcie internacjonalizacji przedsiębiorstw, w tym także w wymiarze proeksportowym, można uznać obecnie za ważny obszar interwencji publicznej w ramach ogólnej polityki gospodarczej realizowanej przez poszczególne państwa. W rezultacie celem niniejszej publikacji jest próba zarysowania trendów odnoszących się do wykorzystania instrumentów polskiej polityki proeksportowej w ostatnich latach oraz wskazania istotnych problemów związanych z dystrybucją tego rodzaju pomocy publicznej. W opracowaniu wykorzystano metodę analizy danych źródłowych, w tym zwłaszcza danych relewantnych instytucji publicznych oraz danych empirycznych IBRKK, obserwację oraz metodę komparatystyczną. Przeprowadzone badania wskazują, że wykorzystanie instrumentów wsparcia proeksportowego - we wszystkich głównych grupach - przez rodzime przedsiębiorstwa jest relatywnie niewielkie, co ma związek zarówno z bieżącą koniunkturą rynkową, jak również z rozwiązaniami systemowymi funkcjonującymi w tym zakresie w Polsce(abstrakt oryginalny)

In the context of globalization and increasing competition on international markets, proexport public support for domestic enterprises might be regarded as an important dimension of the general economic policy implemented by individual states. As a result the main aim of this paper is to analyse basic trends referring to the scale of application of different public proexport policy instruments by Polish companies in their business transactions and indicate the important problems related to the distribution of this kind of public assistance in recent years. The article is based on the primary sources analysis, including the analysis of empirical data of relevant public institutions and IBRKK in Poland as well as individual in-depth interviews carried out by the author with represenatives of these institutions. The study indicates that proexport policy instruments - in all major groups - have been used by Polish companies in relatively small scale. This situation is connected with the systemic construction of selected systemic solutions in the analyzed area(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bednarczyk T., 2000, Instrumenty wspierania eksportu: kredyty i ubezpieczenia, PWN, Warszawa.
  2. BGK, 2015, Program rządowy Finansowe Wspieranie Eksportu, http://www.bgk.com.pl/program-rzadowy-finansowe-wspieranie-eksportu (20.02.2015).
  3. Chojna J., Sokołowska B., 2006, Metody i instrumenty wspierania rozwoju eksportu w świetle doświadczeń międzynarodowych, Instytut Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego, Warszawa.
  4. European Commission, 2007, Promotion of SME competitiveness Entrepreneurship - Final Report of the Expert Group on Supporting the internationalisation of SMEs, Directorate-General for Enterprise and Industry, Brussels.
  5. European Commission, 2008, Supporting the internationalization of SMEs. Good practice selection, Directorate-General for Enterprise and Industry, Luxemburg.
  6. IBRKK, 2014, Materiały wewnętrzne - wyniki badań ankietowych dotyczących wykorzystania instrumentów polityki proeksportowej przez polskie przedsiębiorstwa w 2013 roku (materiał niepublikowany).
  7. Komisja Europejska, 2014, Wspieranie umiędzynarodowienia małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), Bruksela.
  8. KUKE, 2015, Oferta produktowa KUKE, http://www.kuke.com.pl/ (24.02.2015).
  9. MF, 2014, Informacja w sprawie finansowego wspierania eksportu przez Ministerstwo Finansów (stan na 01.12.2014), materiał wewnętrzny opracowany przez Departament Gwarancji i Poręczeń MF(materiał niepublikowany), Warszawa.
  10. MG, 2014, Pismo Dyrektora Departamentu Instrumentów Wsparcia MG DIW-IX-541-161/I/14 EOD:7549/14 z dnia 18.12.2014, materiał wewnętrzny opracowany przez Departament Instrumentów Wsparcia MG (materiał niepublikowany), Warszawa.
  11. Pierzchlewski W., 2011, Polityka państwa w zakresie wspierania aktywności małych i średnich przedsiębiorstw w handlu międzynarodowym Polski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  12. Stowarzyszenie Eksporterów Polskich, 2012, Strategia proeksportowego rozwoju gospodarki polskiej, Warszawa.
  13. The European Competitiveness and Sustainable Industrial Policy Consortium, 2013, Study on Support Services for SMEs in International Business Final Report, Rotterdam.
  14. UNCTAD, 2009, Promoting investment and trade: practices and issues, Investment Advisory Series A, no. 4, New York & Geneva.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2015.407.27
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu