BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Buczkowski Bogdan (University of Lodz), Kłysik-Uryszek Agnieszka (University of Lodz), Kuna-Marszałek Anetta (University of Lodz)
Tytuł
Polish OFDI - Scale, Structure and Trends
Polskie inwestycje bezpośrednie - skala, struktura, tendencje
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2015, nr 406, s. 279-288, rys., bibliogr. 28 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Globalizacja - gra z dodatnim czy ujemnym wynikiem?
Słowa kluczowe
Internacjonalizacja przedsiębiorstw, Inwestycje zagraniczne, Przedsiębiorstwo
Enterprise internationalization, Foreign investment, Enterprises
Uwagi
Klasyfikacja JEL: F21, F23
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie skali, struktury i najważniejszych tendencji bezpośrednich inwestycji zagranicznych realizowanych przez przedsiębiorstwa z Polski w latach 2000-2012. Wykorzystano dane statystyczne Narodowego Banku Polskiego. Artykuł składa się z trzech części. W pierwszej omówiono główne koncepcje teoretyczne i badania empiryczne, odnoszące się do problematyki internacjonalizacji przedsiębiorstw. Druga i trzecia część dotyczy skali, struktury i kierunków bezpośrednich inwestycji zagranicznych firm z Polski. Kluczowe wnioski z badania są przedstawione w konkluzjach.(abstrakt oryginalny)

The aim of the paper is to show the current characteristic of outward foreign direct investments (OFDI) of Polish companies during the period 2000-2012. We use the data collected from the National Bank of Poland to present the scale and structure of Polish OFDI. The paper consists of three parts. First one reviews theoretical concepts and existing research, which explain internationalisation models for companies. The second and third one picture Polish outward FDI, their scale, structure and directions. Key findings from the study are presented in the conclusions.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Altshuler L., 2012, Competitive Capabilities of a Technology Born Global, Lund Business Press, Lund.
  2. Andersen O., 1993, On the internationalisation process of firms: a critical analysis, "Journal of International Business Studies", vol. 24, no. 2, pp. 209-231.
  3. Bridgewater S., 2000, The Internationalisation Process and Types of Firms, [in:] International Business. Theories, Policies and Practices, M. Tayeb (ed.), Pearson Education, Harlow.
  4. Calof J., Beamish P.W., 1995, Adapting to foreign markets: explaining internationalization, "International Business Review", vol. 4, no. 2, pp. 115-131.
  5. Cavusgil S.T., Knight G., 2009, Born Global Firms: A New International Enterprise, Business Expert Press, New York.
  6. Cortessi E., 2010/2011, The internationalization of emerging market firms: motivations and ap- proaches, a doctoral thesis in "Marketing Strategico ed Economia Aziendale", Università degli Studi di Bergamo.
  7. Dunning J.H., 2000, The eclectic paradigm as an envelope for economic and business theories of MNE activity, "International Business Review", vol. 9, April, pp. 163-190.
  8. Forsgren M., 1989, Managing the Internationalization Process, Routledge, London.
  9. Fulk J., 2001, Global network organizations: emergence and future prospects, "Human Relations", vol.54, no. 1, pp. 91-99.
  10. Gulati R., Dania D., Wang L., 2002, Organizational Networks, [in:] Blackwell Companion to Organizations, J.A.C. Baum (ed.), Blackwell Publishers, Boston, pp. 281-303.
  11. Halldin T., 2012, Born global firms - do they perform differently?, "CESIS Electronic Working Paper Series", no. 269, March, pp. 1-26.
  12. Hollensen S., 2004, Global Marketing: a Decision Oriented Approach, Prentice Hall, London.
  13. Johanson J., Mattsson L.G., 1993, Internationalization in Industrial Systems - a Network Approach, Strategies in Global Competition, [in:] The Internationalization of the Firm: A Reader, P.N. Buckley, P.J. Ghauri (eds.), Academic Press, London, pp. 303-322.
  14. Johanson J., Vahlne J.E., 1977, The internationalization process of the firm - a model of knowledge development and increasing market commitments, "Journal of International Business Studies", vol. 8, no. 1, pp. 23-32.
  15. Johanson J., Vahlne J.E., 2009, Business relationship learning and commitment in the internationalization process, "Journal of International Entrepreneurship", vol. 1(1), pp. 83-101.
  16. Johanson J., Wiedersheim-Paul F., 1975, The internationalization of the firm - four Swedish cases, "Journal of Management Studies", vol. 12, no. 3, pp. 305-323.
  17. Knight G.A., Cavusgil S.T., 1996, The born global firm: a challenge to traditional internationalization theory, "Advances in International Marketing", vol. 8, pp. 11-26.
  18. Möller K., Rajala A., 2007, Rise of strategic nets - new modes of value creation, "Industrial Marketing Management" vol. 36, pp. 895-908.
  19. Ng S.I., Zain M., 2006, The impacts of network relationships on SMEs' internationalization process, "Thunderbird International Business Review", vol. 48, no. 2, pp. 183-205.
  20. O'Grady S., Lane H.W., 1996, The psychic distance paradox, Journal of International Business Studies, vol. 27, no. 20, pp. 309-333.
  21. Ojala A., 2009, Internationalization of knowledge-intensive SMEs: the role of network relationships in the entry to a psychically distant market, "International Business Review", vol. 18, no. 1, pp. 50-59.
  22. Reid S.D., 1983, The decision-market and export entry and expansion, "Journal of International Business Studies", vol. 12, no. 2, pp. 101-112.
  23. Rennie M.W.,1993, Global competitiveness: born global, "McKinsey Quarterly", no. 4, pp. 45-52.
  24. Rialp A., Rialp J., Knight G.A., 2005, The phenomenon of early internationalizing firms: what do we know after a decade (1993-2003) of scientific inquiry?, "International Business Review", vol. 14, no. 2, pp. 147-166.
  25. Turnbull P.W., 1987, A Challenge to the Stages Theory of the Internationalization Process, [in:] Man- aging Export Entry and Expansion, P.J. Rosson, S.D. Reid (eds.), Praeger, New York.
  26. Welch L., Luostarinen R., 1988, Internationalization: Evolution of a Concept, [in:] The Internationalization of the Firm: A Reader, P.N. Buckley, P.J. Ghauri (eds.), Academic Press, London, pp. 155-171.
  27. Whitelock J., 2002, Theories of internationalisation and their impact on market entry, "International Marketing Review", vol. 19, no. 4, 2002, pp. 342-347.
  28. Wind Y., Douglas S.P., Perlmutter H.V., 1973, Guidelines for developing international marketing strategies, "Journal of Marketing", vol. 37, pp. 14-23.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2015.406.21
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu