BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Szymoniuk Barbara (Politechnika Lubelska)
Tytuł
Globalne marnotrawstwo zasobów - wyzwanie dla zrównoważonego marketingu
Global Waste of Resources - a Challenge for Sustainable Marketing
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2015, nr 406, s. 358-366, bibliogr. 18 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Globalizacja - gra z dodatnim czy ujemnym wynikiem?
Słowa kluczowe
Rozwój zrównoważony, Zarządzanie, Konsumpcja, Konsumpcja zrównoważona
Sustainable development, Management, Consumption, Sustainable consumption
Uwagi
Klasyfikacja JEL: M14, M30, Q56, Q59
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule analizowane są przyczyny i przejawy globalnego marnotrawstwa zasobów z wykorzystaniem japońskiej teorii mudy. Teoria ta, po odpowiedniej adaptacji, pozwala na wskazanie instrumentów i działań zrównoważonego marketingu sprzyjających idei zrównoważonego rozwoju. Wyzwaniem dla tak rozumianego marketingu jest osiąganie nie tylko celów ekonomicznych, ale również celów ekologicznych i społecznych. Oznacza to konieczność minimalizacji wszelkich przejawów marnotrawstwa (po stronie zarówno podażowej, jak i popytowej rynków) oraz codzienne, zdyscyplinowane działanie z poszanowaniem środowiska naturalnego i społecznego. W artykule przedstawiono przykłady dobrych praktyk zrównoważonego marketingu realizowanych przez laureatów międzynarodowego konkursu Fortune Best Global Green Brands.(abstrakt oryginalny)

Conventional marketing contributes to a large extent to the creation of ecological and social problems of the modern world. It is seen as co-responsible for wasting resources, or for implementing actions and processes as a result of which no values significant for customers are produced or increased, while resources are expended in order to create them. The present article analyses the causes and cases of global waste of resources basing on the Japanese theory of muda. This theory, after appropriate adaptation, allows researchers to indicate instruments and actions of sustainable marketing which favour the idea of sustainable development. Sustainable development faces the challenge of achieving not only economic goals, but also ecological and social ones. This implies the need to minimize all instances of wastage (both on the demand and supply side of markets), as well as everyday disciplined activity which protects natural and social environment. The article presents examples of good practices of sustainable marketing, implemented by the winners of the international Best Global Green Brands contest.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Borys T. (red.), 2005, Wskaźniki zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Warszawa-Białystok.
  2. Bruska A., 2014, Marnotrawstwo zasobów lokalnych na obszarach wiejskich w kontekście zrównoważonego rozwoju - próba identyfikacji problemu, J. Agribus. Rural Dev. 2(32), s. 27-33.
  3. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., 2010, Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  4. Dumaine B., 2014, Is Apple "Greiner" than Starbucks?, http://fortune.com/2014/06/24/50-best-global-green-brands-2014/ (20.03.2015).
  5. FAO, 2013, Raport o światowym marnotrawstwie żywności, http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,14588067,FAO__co_roku_marnotrawi_sie_zywnosc_warta_ 750_mld.html#ixzz3TjH 5W5yE (7.03.2015).
  6. Interbrand, 2014, Wyniki konkursu Best Global Green Brands, http://www.rankingthebrands.com/The-Brand-Rankings.aspx?rankingID=210&nav=category (20.03.2015).
  7. Kleer J., 2014, Marnotrawstwo zasobów jako przejaw kryzysu systemowego, [w:] Czy kryzys światowych zasobów?, red. B. Galwas, B. Wyżnikiewicz, Komitet Prognoz "Polska 2000 Plus", Polska Akademia Nauk, Warszawa, s. 1-2.
  8. Mazurek-Łopacińska K., Sobocińska M., 2010, Marketing wobec wyzwań wynikających ze zrównoważonego rozwoju, [w:] Marketing - ujęcie terytorialne, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.
  9. Ohno T., 1988, Toyota Production System: Beyond Large-Scale Production, Productivity Press, Portland, Oregon.
  10. Ohno T., 2008, System produkcyjny Toyoty. Więcej niż produkcja na dużą skalę, ProdPress.com, Wrocław, s. 17-22.
  11. Pabian A., 2012, Zrównoważony marketing na rynku przedsiębiorstw, Zeszyty Naukowe UEP, nr 226, Trendy i koncepcje w marketingu i sprzedaży business-to-business,
  12. http://www.e-wydawnictwo.eu/Document/DocumentPreview/3140 (12.03.2015).
  13. Skowron S., Szymoniuk B., 2014, Marketing and sustainable development, Problemy Ekorozwoju (Problems of Sustainable Development), vol. 9, nr 2, s. 39-46.
  14. Szymoniuk B., 2014, Marketing ekologiczny: utopia czy konieczność?, [w:] Przedsiębiorczość i wiedza w kreowaniu rozwoju regionalnego, red. E. Bojar, E. Mieszajkina, Politechnika Lubelska, Lublin, s. 77-85.
  15. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r., Prawo ochrony środowiska, art. 3.
  16. Zaremba-Warnke S. (red.), 2009, Marketing ekologiczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  17. Von Carlowitz H.C., 1713, Sylvicultura oeconomica, oder haußwirthliche Nachricht und Naturmäßige Anweisung zur wilden Baum-Zucht, s. 105-106.
  18. Żelazna-Blicharz A., 2013, Nowe trendy w konsumpcji - odpowiedzialny i zrównoważony konsumeryzm, Przegląd Organizacji, nr 10, s. 9-12.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2015.406.27
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu