BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Pietras Agnieszka (Politechnika Łódzka)
Tytuł
Coaching jako metoda rozwoju pracowników i zwiększania wydajności
Źródło
Prace Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. Nauki o zarządzaniu dla przedsiębiorstw i biznesu, 2013, s. 363-374, bibliogr. 31 poz.
Słowa kluczowe
Zarządzanie przedsiębiorstwem, Rozwój przedsiębiorstwa, Coaching
Enterprise management, Enterprise development, Coaching
Abstrakt
W wielu organizacjach działających w Polsce w ciągu ostatnich lat wytworzył się styl zarządzania opierający się na przekonaniu, że liczy się jedynie praca i że w biznesie chodzi wyłącznie o zarabianie pieniędzy. Życie prywatne pracownicy powinni zostawić przed drzwiami wejściowymi firmy. Jednak czy w istocie jest to możliwe? Czy rzeczywiście nasze problemy, z którymi borykamy się na gruncie pozazawodowym nie wpływają na naszą wydajność w pracy? Ludzie nie są jedynie pracownikami w ciągu dnia, a dobrymi rodzicami wieczorem. Nie jest również prawdą, że pozostawiają swoje emocje związane z tą sferą i wchodzą do firmy wnosząc jedynie swój intelekt. Nie można więc oddzielić życia prywatnego od pracy, a więc spraw indywidualnych i rodzinnych, osobistych i społecznych. Trzeba patrzeć na człowieka wielowymiarowo uwzględniając różne aspekty jego życia i związane z nimi problemy, wartości i przekonania. Menedżerowie, którzy odkryli, że choć ważne jest zarabianie pieniędzy to istnieją również inne sprawy - są zdolni budować zespoły opierając się na zaufaniu i wzajemnym szacunku. Takie zespoły są zdolne do efektywniejszego osiągania celów. Metoda budowania zespołu opartego na zaufaniu polega na tym, że szanuje się odmienność każdego członka zespołu, ale problemy w pracy nie są powodowane różnicami występującymi między ludźmi. Trudności mogą płynąć jedynie z braku zaufania między nimi. Kiedy jest zaufanie, ludzie, zespoły, organizacje działają najlepiej jak tylko potrafią. Jeśli ludzie mają możliwość działania w zdrowej atmosferze i czują się spełnieni są bardziej kreatywni i produktywni. Aby tak było, trzeba wspierać ich rozwój. Na świecie, a od niedawna również w Polsce, w tym celu coraz częściej jest wykorzystywany coaching, co widoczne jest zarówno w rozwijającym się zainteresowaniu i zapotrzebowaniu potencjalnych klientów indywidualnych i organizacyjnych, jak i w będącej odpowiedzią na to zapotrzebowanie, powiększającej się ofercie usług coachingowych. Także badania pokazują rosnące znaczenie coachingu dla polskich firm, które coraz częściej traktują wdrażanie go jako jeden z priorytetów organizacyjnych, przypisują go zadaniowo i koordynacyjnie kierownictwu działów HRM, inwestując jednocześnie w rozwój kompetencji pracowników, zarządzanie talentami czy zindywidualizowane planowanie karier. (fragment tekstu)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Buzzan T.: Head Strong. Thorsons, Londyn 2001.
  2. Clutterbuck D.: Coaching zespołowy. Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2009.
  3. Coaching. Inspiracje z perspektywy nauki, praktyki i klientów. Red. P. Smółka. Helion, Gliwice 2009.
  4. Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków. Red. M. Sidor-Rządkowska. Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Kraków 2009.
  5. Collins M.: Coaching in Organizations. http://www.trainingprogateway.com/articles/coachingl.htm, 2005.
  6. Detterman D.K., Sternberg R.J.: Transfer on Trial: Intelligence, Cognition and Instruction. Ablex, Norwood, New Jersey 1993.
  7. Frisch M.: Extending the Reach of Executive Coaching: the Internai Coach. "Human Resource Planning" 2005, No. 28(1).
  8. Gallwey W.T.: The Inner Game of Tennis, Pan, London 1986.
  9. Grant A.M.: Evidence Based Coaching Handbook: Putting Best Practices to Work for Your Clients. John Wiley & Sons, San Francisco 2006.
  10. Hargrove R.: Mistrzowski coaching. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.
  11. Jarvis J., Land D., Fillery-Travis A.: The Case for Coaching. C1PD, Londyn 2006.
  12. Kaźmierczak A., Sowińska-Bonder K.: HR Trends in Poland: Current State and Development Plans of the HR Function in Poland. "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi" 2007, nr 1.
  13. KeFAnn: Głębia coachingu. www.KefAnn.pl
  14. Kunasz M.: Przegląd metod szkoleniowych "on the job", www.lama.edu.pl
  15. Laske O.E.: An Integrated Model of Developmental Coaching: Researching New Ways of Coaching and Coach Education. W: Proceedings of the First ICF Coaching Research Symposium. Red. I.F. Stein i L.A. Belsten. Paw Print Press, Mooresville, NC 2004.
  16. Lee G., Pick L.: How to Buy Coaching? "People Management" 2004, No. 10(5).
  17. Marciniak Ł.T.: Pojęcie i odmiany coachingu. W: Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków. Red. M. Sidor-Rządkowska. Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Kraków 2009.
  18. Neale S., Spencer-Arnell L., Wilson L.: Coaching inteligencji emocjonalnej. Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa 2010.
  19. Palmer B.: Maximizing Value from Executive Coaching. "Strategie HR Review" 2003.
  20. Parsloe E., Wray M.: Trener i mentor. Udział coachingu i mentoringu w doskonaleniu procesu uczenia się. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
  21. Parsloe E.: The Manager as Coach and Mentor. CIPD Publishing, 1999.
  22. Pocztowski A., Urbaniak B.: Trends in Human Resource Management - Poland. "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi" 2007, nr 6.
  23. Porębska J.: Coaching. Tylko moda czy szansa na rozwój? "Gazeta Prawna" z 7.01.2005, nr 5.
  24. Rzycka O.: Coaching z wielu perspektyw. W: Coaching. Inspiracje z perspektywy nauki, praktyki i klientów. Red. P. Smółka. Helion, Gliwice 2009.
  25. Rzycka O.: Refleksje coacha: co to jest coaching? Pro-Optima Sp. z o.o. 2008. www. egospodarka.pl
  26. Sherman S., Freas A.: The Wild West of Executive Coaching. "Harvard Business Review" 2004.
  27. Starr J.: Coaching: procesy, zasady, umiejętności, PWE, Warszawa 2005.
  28. Stober D.R., Grant A.M.: Evidence Based Coaching Handbook: Putting Best Practices to Work for Your Clients. John Wiley & Sons, San Francisco 2006.
  29. Szczygieł M.: Coaching jako narządzie rozwoju kompetencji przywódczych menedżera. Training Factory, 2008. wnvw.nf.pl
  30. Whitmore J.: Coaching for Performance: A Practical Guide to Growing Your Own Skills. Nicholas Brealey Publishing, London 1996.
  31. Wilson C.: Coaching biznesowy. Praktyczny podręcznik dla coachów, menedżerów i specjalistów HR. MT Biznes, Warszawa 2007.
Cytowane przez
Pokaż
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu