BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Tymińska Anna (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Wyniki finansowe a wynik sportowy w profesjonalnych klubach piłkarskich w Polsce
The Financial Results and the Sport Outcome of Professional Football Clubs in Poland
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 2015, nr 74 T.2, s. 183-196, rys., tab., bibliogr. 36 poz.
Tytuł własny numeru
Mierzenie i ocena wyników przedsiębiorstw
Słowa kluczowe
Kluby piłkarskie, Sportowa spółka akcyjna, Wynik finansowy
Football clubs, Sports joint stock company, Financial performance
Uwagi
streszcz., summ..
Firma/Organizacja
Ekstraklasa SA
Abstrakt
Cel - Celem artykułu jest zbadanie, czy wyniki finansowe oraz wynik sportowy są ze sobą silnie skorelowane. Badanie ma również na celu ustalenie, czy w Polsce można zaobserwować profesjonalizację ligi piłkarskiej oraz czy występuje duża zmienność wyników finansowych. Metodologia badania - W badaniu zastosowano analizę danych wykorzystując współczynnik korelacji oraz współczynnik zmienności. Wynik - Na podstawie badań wykazano, że wynagrodzenia, przychody, koszty oraz wyniki ze sprzedaży są skorelowane z wynikami sportowymi. W badanym okresie stwierdzono, że wyniki finansowe oraz wyniki z działalności operacyjnej nie są związane z sukcesem sportowym. Oryginalność/wartość - Pierwsze w Polsce badanie związku pomiędzy wynikami finansowymi a wynikami sportowymi dotyczące klubów z Ekstraklasy. (abstrakt oryginalny)

Purpose - The purpose of this article is to study whether the financial results and the outcome of sports are strongly correlated. The article also study whether we can see the professionalization of football league in Poland and that there is a large variability in financial performance. Design/methodology/approach - We used analysis of the data using a correlation coefficient and variation coefficient. Findings - A study shows that wages, income, expenses and results from the sale are correlated with athletic performance. During analyzed period, it was found that the financial results and results of operations are not related to sports success. Originality/value - During the first study in Poland we can observe relationship between financial performance and sporting results on the Ekstraklasa clubs. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Arnold A.J. (1991), An industry in decline? The trend in football league gate receipts, "The Service Industries Journal" vol. 11, s. 179-188.
  2. Audas R., Dobson S., Goddard J. (2002), The impact of managerial change on team performance in professional sports, "Journal of Economics and Business" vol. 54, s. 633-650.
  3. Barajas A., Fernández-Jardón C., Crolley L. (2007), Does sports performance influence revenues and economic results in Spanish football?, Working Paper Series, http://ssrn.com/abstract=986365.
  4. Bruinshoofd A., ter Weel B. (2003), Manager to go? Performance dips reconsidered with evidence from Dutch football, "European Journal of Operating Research" vol. 148, s. 233-246.
  5. Buraimo B., Forrest D., Simmons R. (2007), Freedom of entry, market size, and competitive outcome: Evidence from English soccer, "Southern Economic Journal" vol. 74, s. 204-213.
  6. Carmichael F., McHale I., Thomas D. (2011), Maintaining Market Position: Team Performance, Revenue And Wage Expenditure In The English Premier League, "Bulletin of Economic Research" vol. 63, s. 464-497.
  7. Carmichael F., Thomas D., Ward R. (2000), Team performance: The case of English premiership football, "Managerial and Decision Economics" vol. 21, s. 31-45.
  8. Comporek M. (2013), Wpływ transakcji zakupu praw do kart zawodniczych piłkarzy na kształtowanie kursów akcji klubów piłkarskich w krótkim okresie, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 59, s. 453-463.
  9. Comporek M. (2013), Wpływ wyników sportowych na kurs akcji sportowych spółek akcyjnych - studium przypadku Ajaxu Amsterdam i Fenerbahce Stambuł, Acta Universitatis Lodziensis nr 278, s. 141-159.
  10. Dobson S.M., Goddard J.A. (1998), Performance and revenue in professional league football: evidence from Granger causality tests, "Applied Economics" vol. 30, s. 1641-1651.
  11. Dobson S., Goddard J. (2004), Revenue divergence and competitive balance in a divisional sports league, "Scottish Journal of Political Economy" vol. 51, 359-376.
  12. Gerrard B., Dobson S. (2000), Testing for monopoly rents in the market for playing talent, "Journal of Economic Studiem" vol. 27, s. 142-164.
  13. Gerrard B. (2005), A resource-utilization model of organizational efficiency in professional sports teams, "Journal of Sport Management" vol. 19, s. 143-169.
  14. Heij R., Vermeulen P., Teunter L. (2006), Strategic actions in European soccer: do they matter?, "The Service Industries Journal" vol. 26, s. 615-632.
  15. Hoehn T., Szymanski S. (1999), The americanization of European football, "Economic Policy" vol. 28, s. 205-240.
  16. Kesenne S. (2007), The peculiar international economics of professional football in Europe, "Scottish Journal of Political Economy" vol. 54, s. 388-399.
  17. Klisiński M., Szwaja M. (2013), Zarządzanie ligą zawodową w systemie sportu profesjonalnego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 786, s. 163-169.
  18. Kuźbik P. (2013), Strategiczna Mapa Interesariuszy Klubu Piłkarskiego, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego We Wrocławiu nr 208, s. 95-105.
  19. Majewski S. (2014), Modelling of football companies' rates of return according to sport results and bookmakers' expectations on the example of serie A, "Business and Economic Horizons" no. 10, s. 214-222.
  20. Majewski S. (2014), Szacowanie wartości rynkowej piłkarskich kart zawodniczych przy wykorzystaniu modeli ekonometrycznych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 803, s. 663-673.
  21. Majewski S. (2014), Wpływ wyników sportowych MUFC na kursy akcji i kwotowania indeksów na giełdach na Nowym Jorku i Londynie, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio H Oeconomia, nr 48/3 (XLVIII), s. 663-673.
  22. Morrow S. (1999), The New Business of Football: Accountability and Finance in Football, Palgrave Macmillan, Basingstoke.
  23. Ozawa T., Cross J., Henderson S. (2004), Market orientation and financial performance of English professional football clubs, "Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing" vol. 13, s. 78-90.
  24. Pawlak Z., Smoleń A. (2011), Finanse zawodowych klubów piłkarskich w świetle rocznych sprawozdań finansowych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu nr 168, s. 291-303.
  25. Pawlak Z., Smoleń A. (2011), Finansowe aspekty transferów zawodniczych w zawodowych klubach piłkarskich, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 38, s. 717-727.
  26. Pinnuck M., Potter B. (2006), Impact of on-field football success on the off-field financial performance of AFL football clubs, "Accounting and Finance" vol. 46, s. 499- 517.
  27. Quirk J., El-Hodiri M. (1974), The economic theory of professional sport league, w: Government and Sport Business, red. R. Noll, The Brookings Institution, Washington DC., s. 33-80.
  28. Samagaio A., Couto E., Caiado J. (2009), Sporting, financial and stock market performance in English football: an empirical analysis of structural relationships, CEMAPRE Working Papers no. 906.
  29. Simons R. (2000), Performance Measurement and Control Systems for Implementing Strategy, Prentice-Hall, Upper Saddle River NJ.
  30. Sloane P. (1971), The economics of professional football: the football club as a utility maximize, "Scottish Journal of Economy" vol. 17, s. 121-145.
  31. Szymanski S. (2001), Income inequality, competitive balance and the attractiveness of team sports: some evidence and a natural experiment from English soccer, "The Economic Journal" vol. 111, s. 69-84.
  32. Szymanski S., Kuypers T. (1999), Winners and Losers: The Business Strategy of Football, Viking, London.
  33. Szymanski S. (1998), Why is Manchester United so successful?, "Business Strategy Review" vol. 9, s. 47-54.
  34. Vrooman J. (1997), A unified theory of capital and labor markets in major league baseball, "Southern Economic Journal" vol. 63, s. 594-619.
  35. Vrooman J. (2000), The economics of American sport leagues, "Scottish Journal of Political Economy" vol. 47, s. 364-398.
  36. www.ekstraklasa.org.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1733-2842
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.18276/frfu.2015.74/2-17
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu