BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Rogaczewski Robert
Tytuł
Ważniejsze metody pomiaru globalizacji i internacjonalizacji przedsiębiorstw
The Priror Methods of Measurement of Globalization and Internatioanlization of Companies
Źródło
Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie, 2015, t. 42, nr 3, s. 59-71, tab., bibliogr. 21 poz.
Słowa kluczowe
Globalizacja, Gospodarka narodowa, Internacjonalizacja przedsiębiorstw
Globalization, National economy, Enterprise internationalization
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Globalizacja to proces scalania gospodarek narodowych, przejawiający się w dynamicznym wzroście obrotów handlowych, przepływów kapitałowych i usługowych w ujęciu międzynarodowym oraz będący rezultatem postrzegania całego świata jako rynku zbytu. Internacjonalizacja odnosi się w teorii i praktyce do określania poziomu umiędzynarodowienia przedsiębiorstw. We współczesnej gospodarce ważne jest zatem wskazanie nie tylko na formę internacjonalizacji przedsiębiorstw, ale również określenie wskaźnika ich umiędzynarodowienia. (abstrakt oryginalny)

Internationalization as a process of globalization of companies, markets and institutions is dynamic and heads towards proliferation of global economy. The dynamics of globalization's conditions of the global economy combined with the essence of international business allows an extremely important combination of microeconomic macroeconomic issues, particularly in relation to international business. Working out the method by which it will be possible to determine indicator of globalization and internationalization companies, both from a qualitative and quantitative point of view becomes an increasingly important aspect. While in the literature of the subject quantitative methods allowing measurement of globalization and internationalization of enterprises are disseminated, there is little on such that present the degree of internationalization in absolute numbers. The purpose of this publication is to present the most important methods of measurement of internationalization and globalization. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Czech-Winkelmann S. (2008), Exportieren, kooperieren oder Direktinvestitionen -alternative Marktstrategien, [w:] Czech-Winkelmann S., Kopsch A. (red.), Handbuch International Business. Strategie, Praxis, Fallbeispiele, Erich Schmidt Verlag, Berlin.
  2. Dicken P. (1998), Global shift: transforming the world economy, London.
  3. Fisch J. H., Oesterle M.-J. (2003), Exploring the Globalization of German MNCs with the Complex Spread and Diversity Measure, "Schmalenbach Business Review", 55, Jg. 1.
  4. Gerstlauer M. (2004), Eignung neuer Informations- und Kommunikationstechnik zur Erhöhung der Internationalität von Forschung und Entwicklung, unveröffentlichte Dissertation, Otto-Friedrichs-Universität.
  5. Glaum M. (1996), Internationalisierung und Unternehmenserfolg, Wiesbaden.
  6. Gołembska E. (2014), Logistyka międzynarodowa, PWN, Warszawa.
  7. Helmig B., Purtschert R., Schauer R., Witt D. (2007), Nonprofit-Organisationen und Märkte, 7. Internationales Colloquium der NPO-Forscher im März 2006 an der Universität Freiburg/Schweiz, DUV Verlag, Wiesbaden.
  8. Kutschker M. (1999a), Das internationale Unternehmen, [w:] Kutschker M. (red.), Perspektiven der internationalen Wirtschaft, Wiesbaden.
  9. Macharzina K. (2003), Grundlagen, [w:] Breuer W., Gürtler M. (red.), Internationales Management: Betriebswirtschaftslehre der internationalen Unternehmung, Wiesbaden.
  10. Nöcker R. (2001), Internationalisierung als Wettbewerbsstrategie, Hamburg.
  11. Oesterle M.-J. (1999), Fiktionen der Internationalisierungsforschung - Stand und Perspektiven einer realitätsorientierten Theoriebildung, [w:] Geringer J. M., Oechsler W. A. (red.), Internationales Management. Auswirkungen globaler Veränderungen auf Wettbewerb, Unternehmensstrategie und Märkte, Wiesbaden.
  12. Oesterle M.-J., Laudien S. (2008), Messkonzepte der Internationalisierung, [w:] Czech-Winkelmann S., Kopsch A. (red.), Handbuch International Business. Strategie, Praxis, Fallbeispiel, Erich Schmidt Verlag, Berlin.
  13. Osiński K. (2010), Biznes międzynarodowy na progu XXI wieku - kompendium, Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie, Szczecin.
  14. Perlitz M., Schrank R. (2013), Internationales Management, 6. Auflage, UVK, Konstanz und München.
  15. Rymarczyk J. (2004), Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
  16. Sullivan D. (1994), Measuring the degree of internationalization of a firm, Journal of International Business Studies, 25. Jg., H. 2.
  17. UNCTAD (1995), Word Investment Report, New York.
  18. Welge M.-K., Holtbrügge D. (2006), Internationales Management. Theorien, Funktionen, Fallstudien, 4. überarbeitete und erweiterte Auflage, Schäffer- Poeschel Verlag, Stuttgart.
  19. Ziółkowska M. (2011), Franczyza w warunkach globalizacji, [w:] Bartkowiak R., Ostaszewski J. (red.), Ekonomia, nauki o zarządzaniu, finanse i nauki prawne wobec światowych przemian kulturowych, społecznych, gospodarczych i politycznych, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  20. Żukrowska K. (2001), Polska gospodarka w warunkach globalizacji gospodarki światowej, [w:] Klich J. (red.), Globalizacja, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, ISS, Kraków.
  21. Zur E., Krystek U. (1997), Internationalisierung als Herausforderung für die Unternehmensführung, [w:] Zur E., Krystek U. (red.), Internationalisierung. Eine Herausforderung für die Unternehmensführung, Springer, Berlin, Heidelberg, New York.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2450-7040
Język
pol
URI / DOI
DOI:http://dx.doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2015.033
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu