BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Omri Ahlem (University of Sfax, Tunisia), Boujelbene Younes (University of Sfax, Tunisia)
Tytuł
Entrepreneurial Team : How Human and Social Capital Influence Entrepreneurial Opportunity Identification and Mobilization of External Resources
Źródło
Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation (JEMI), 2015, vol. 11, nr 3, s. 25-42, rys., tab., bibliogr. s. 39-42
Tytuł własny numeru
Entrepreneurship and Innovations : Novel Research Approaches
Słowa kluczowe
Przedsiębiorczość, Kapitał społeczny, Kapitał ludzki
Entrepreneurship, Social capital, Human capital
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Zespoły podejmujące działania przedsiębiorcze odgrywają niezwykle ważną rolę w rozwoju każdego kraju, a zwłaszcza w krajach rozwijających się. Aby zrozumieć te zespoły, które działają w tradycyjnych przemysłach, opartych na mniej zaawansowanych technologiach, przeprowadzono badania dotyczące wpływu perspektyw sieciowej i związanej z zasobami ludzkimi na przedsiębiorczość. W artykule badamy w jaki sposób kapitał społeczny i ludzki członków tych zespołów wpływa na ich zdolność rozpoznawania szans przedsiębiorczych oraz mobilizacji zewnętrznych zasobów. Artykuł poszerza wcześniejsze badania na dwa sposoby. Po pierwsze, wykorzystuje metodę probit do pomiaru liczby zidentyfikowanych szans biznesowych na poziomie zespołów przedsiębiorczych. Po drugie, zgodnie z naszą wiedzą, jest bardzo niewiele opracowań, które teoretycznie i empirycznie analizowały zagadnienie mobilizacji zasobów zewnętrznych, zwłaszcza w odniesieniu do działalności zespołów przedsiębiorczych. (abstrakt oryginalny)

Entrepreneurial teams play an extremely important role in the development of any country, especially in developing countries. To understand entrepreneurial teams that operate in a low-technology industry, we rely on the network and human perspective on entrepreneurship. In this paper, we investigate how the social and human capital of entrepreneurial team members influences their ability to identify entrepreneurial opportunities and mobilize external resources. We extend prior research in two ways. First, by using the ordered probit method to measure the identified entrepreneurial opportunities number at the level of entrepreneurial teams. Second, to our knowledge, there is a very small number of studies that have theoretically and empirically investigated the mobilization of external resources, especially at the level of entrepreneurial teams. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Ardichvili, A., Cardozo, R., Ray, S. (2003). A theory of entrepreneurial opportunity identification and development. Journal of Business Venturing, 18, 105-123.
  2. Arenius, P., Clercq, D. D. (2005). A network-based approach to opportunity identification. Small Business Economics, 24, 249-265.
  3. Audretsch, D., Lehmann, E. (2004). Financing high-tech growth: the role of banks and venture capitalists. Schmalenbach Business Review, 56, 340-357.
  4. Beckman, C. M., Burton, M. D., O'Reilly, C. (2007). Early teams: the impact of team demography on VC financing and going public. Journal of Business Venturing, 22, 147-173.
  5. Bhagavatula, S., Elfring, T., Tilburg, A., Van de Bunt, G. G. (2010). How social and human capital influence opportunity recognition and resource mobilization in India's handloom industry. Journal of Business Venturing, 25, 245- 260.
  6. Birley, S. (1985). The role of networks in the entrepreneurial process. Journal of Business Venturing, 1, 107- 117.
  7. Brüderl, J., Preisendörfer, P. (1998). Network support and the success of newly founded businesses. Small Business Economics, 10(3), 213-225.
  8. Burt, R. (1992). Structural Holes: The Social Structure of Competition. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  9. Burt, R. (2004). Structural holes and good ideas. American Journal of Sociology, 110, 394-399.
  10. Cohen, S. G., Bailey, D. E. (1997). What makes teams work: Group effectiveness from the shop floor to the executive suite. Journal of Management, 23(3), 9-290.
  11. Davidson, P., Honig, B. (2003). The role of social and human capital among nascent entrepreneurs. Journal of Business Venturing, 18, 310-331.
  12. Eisenhardt, K. M., Schoonhoven, C. B. (1990). Organisational growth: Linking founding team, strategy, environment, and growth among U.S. semiconductor ventures, 1978-1988. Administrative Science Quarterly, 35, 504-529.
  13. Elfring, T., Hulsink, W. (2003). Networks in entrepreneurship the case of high-technology firms. Small Business Economics, 21, 409-422.
  14. Engel, D., Keilbach, M. (2007). Firm level implication of early stage venture capital investment: An empirical investigation. Journal of Empirical Finance, 14, 150-167.
  15. Gimeno, J., Folta, T. B., Cooper, A. C., Woo, C. Y. (1997). Survival of the fittest? Entrepreneurial human capital and the persistence of underperforming firms. Administrative Science Quarterly, 42(4), 750-783.
  16. Granovetter, M. (1973). The strength of weak ties. American Journal of Sociology, 78, 1360-1380.
  17. Granovetter, M. (1983). The strength of weak ties: a network theory revisited. Sociological Theory, 1, 201-233.
  18. Greene, W. H. (2000). Econometric analysis, 4th edition. Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
  19. Hellmann, T., Puri, M. (2002). Venture capital and the professionalization of start-up firms: empirical evidence. Journal of Finance, 57, 169-197.
  20. Hill, G. E., Lumpkin, G. T., Singh, R. P. (1997). Opportunity Recognition: Perceptions and Behaviors of Entrepreneurs. In: P.D. Reynolds et al. (Eds.), Frontiers in Entrepreneurship Research (pp. 168-182). Wellesley, MA: Babson College.
  21. Kinias, I. G. (2013). The importance of the entrepreneurial background in the detection and the utilization of the information. Social and Behavioral Sciences, 73, 564-572.
  22. Jenssen, J. I., Greve, A. (2002). Does the degree of redundancy in social networks influence the success of business start-ups? International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, 8(5), 254-267.
  23. Kamm, J. B., Shuman, J. C., Seeger, J. A., Nurick, A. J. (1990). Entrepreneurial teams in new venture creation: a research agenda. Entrepreneurship: Theory & Practice, 14(4), 7-17.
  24. Kotha, R., George, G. (2012). Friends, family, or fools: Entrepreneur experience and its implications for equity distribution and resource mobilization. Journal of Business Venturing, 27, 525-543.
  25. Lin, N. (1995). Les ressources sociales: une théorie du capital. Revue Française de Sociologie, 36, 685-704.
  26. Obstfeld, D. (2005). Social networks, the tertius iungens orientation, and involvement in innovation. Administrative Science Quarterly, 50(1), 100-130.
  27. Packalen, K. A. (2007). Complementing capital: The role of status, demographic features, and social capital in founding teams' abilities to obtain resources. Entrepreneurship Theory and Practice, 31(6), 873-891.
  28. Ruef, M., Aldrich, H., Carter, N. (2003). The structure of founding teams: homophily, strong ties, and isolation among us entrepreneur. American Sociological Review, 68, 195- 222.
  29. Shane, S., Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of Management Review, 25, 217-226.
  30. Shane, S. (2003). A general theory of entrepreneurship: The individual-opportunity nexus. Cheltenham: Edward Elgar.
  31. Shepherd, D. A., DeTienne, D. R. (2005). Prior knowledge, potential financial reward, and opportunity identification. Entrepreneurship Theory and Practice, 29, 91-112.
  32. Singh R. P., Hills, G. E., Lumpkin, G. T., Hybels, R. C. (1999). The entrepreneurial opportunity recognition process: examining the role of self-perceived alertness and social networks. Paper Presented at the Academy of Management Meeting, Chicago, IL.
  33. Ucbasaran, D., Westhead, P., Wright, M. (2009). The extent and nature of opportunity identification by experienced entrepreneurs. Journal of Business Venturing, 24, 30-115.
  34. Uzzi, B. (1997). Social structure and competition in interfirm networks: The paradox of embeddedness. Administrative Science Quarterly, 42, 35-67.
  35. Venkataraman, S. (1997). The distinctive domain of entrepreneurship research: an editor's perspective. In: J. Katz, R. Brouckhaus (Eds.), Advances in entrepreneurship, firm emergence and growth. Greenwich, CT: JAI Press.
  36. Villanueva, J., Van de Ven, A. H., Sapienza, H. J. (2012). Resource mobilization in entrepreneurial firms. Journal of Business Venturing, 27, 19-30.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2299-7075
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.7341/20151132
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu