BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Murzyn Magdalena (Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu), Nogieć Joanna (Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu)
Tytuł
Działania demarketingu w branży tytoniowej
Demarketing in the Tobacco Business
Źródło
Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, 2015, vol. 15, nr 3, s. 363-372, bibliogr. 18 poz.
The Wroclaw School of Banking Research Journal
Słowa kluczowe
Marketing, Marketing-mix, Palenie tytoniu, Przemysł tytoniowy, Rynek wyrobów tytoniowych
Marketing, Marketing-mix, Smoking, Tobacco industry, Tobacco products market
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Branża tytoniowa w obszarze działań marketingowych przeszła w ostatnich latach długą drogę. Od pełnej swobody promowania produktów do wręcz całkowitego zakazu (w wybranych krajach) informowania o nich. Klasyczny marketing-mix wykorzystywany także w branży tytoniowej pod wpływem zmian kulturowych, popularyzacji zdrowia i zdrowego sposobu życia uległ odwróceniu. W branży tytoniowej pojawiło się pojęcie demarketingu, rozumianego jak odwrotność działań marketingowych, polegające nie na zaspokajaniu potrzeb klientów poprzez określone produkty czy usługi, ale na działaniach zniechęcających, zmierzających do zaniechania danej potrzeby (a tym samym zapotrzebowania na produkt). Celem artykułu jest wyjaśnienie pojęcia i istoty demarketingu obejmującego w chwili obecnej wszystkie elementy marketingu-mix w branży tytoniowej. Autorki opisują również historie rozwoju branży tytoniowej na tle zmian społeczno-politycznych. Artykuł wskazuje na regulacje prawne, które w konsekwencji przyczyniły się do ograniczenia lub wyeliminowania działań marketingowych.(abstrakt oryginalny)

The main goal of the paper it to present the tobacco business and its history. The article shows the law regulations which influence marketing activities of tobacco companies. Due to such regulations there are no marketing actions. It is demarketing in this business.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aitken P. (1986), Children's awareness of cigarette brand sponsorship of sports and games in the UK, "Health Education Research. Theory and Practice", nrl.
  2. Biernat J. (1999), Świat trucizn, Wrocław, Wyd. ASTRUM.
  3. Billings E. R. (2008), Its History, Varieties, Culture, Manufacture and Commerce, online, www.gutenberg.org.
  4. Bradley N., Blythe J. (2013) Demarketing, Routledge.
  5. Dz. U. 1996, Nr 10, poz. 55 z późn. zm.; zmiany uchwalone przez Sejm w dniu 8 kwietnia 2010 r.
  6. Gately I. (2012), Kulturowa historia tytoniu, Warszawa, Aletheia, 2012.
  7. Goodman J. (2005), Tobacco In history and culture. An encyclopedia, Charles Scribener's Sons. Demarketing in the tobacco business
  8. Kotler Ph., Levy S. (1971), Demarketing - Yes, Demarketing, Harvard Business Review. On Management, London, Heinemann.
  9. Wagner L. (2012), Wybrane aspekty polskiego prawa antytytoniowego jako narzędzia ograniczającego epidemię palenia tytoniu.
  10. World Bank 1999, Curbing the Epidemic. Governments and the Economics of Tobacco Control, Washington DC.
  11. Raport Ernst & Young 2012, Analiza krajowej struktury opodatkowania papierosów akcyzą.
  12. www.astm.org/ (16.05.2014).
  13. www.archive.tobacco.org (10.04.2014).
  14. www.cukrzycazzdrowie.pl (19.04.2014).
  15. www.naukawpolsce.pap.pl/ (15.05.2014).
  16. www.nielsen.com/pl (10.05.2014).
  17. www.pmi.com (17.05.2014).
  18. www.who.int/en/ (17.05.2014).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1643-7772
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu