BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bęben Robert (University of Gdańsk, Poland)
Tytuł
The Role of Social Marketing in Overcoming the NIMBY Syndrome
Źródło
Journal of Positive Management, 2015, vol. 6, nr 1, s. 3-16, bibliogr. 15 poz.
Słowa kluczowe
Marketing społeczny, Elektrownie wiatrowe, Syndrom NIMBY
Social marketing, Windfarms, NIMBY syndrome
Uwagi
summ.
Abstrakt
Purpose: The purpose of this paper is to analyze the "NIMBY syndrome" in the context of the infrastructure rojects and the potential of implementing certain marketing strategies, in order to diminish its' negative effects. It creates a theoretical background for a larger-scale research project: "Innovative Model of Socioeconomic Benefits and Costs in Infrastructural Projects".

Approach: In the first part of the paper, basing on review of literature, the essence and concept of the NIMBY syndrome has been explained, along with possible areas of occurrence. Next, the evaluation proceeded to explain the concept and range of social marketing, which tools and principles can resolve conflicts that raise on the base of the NIMBY syndrome. Addition to theoretical approach is the analysis of exemplar marketing actions, which can be taken in connection with the construction of Wind Farms. In the case study, it has been pointed that certain marketing actions may be taken by followers as well as opponents of the given investment.

Implications for society: The composition of marketing strategies (marketing mix) may affect the favor of the local population (target market of investment projects). Due to the fact that important feature of social marketing is the change of behavior of specific target groups, the course and economics of an investment process may strongly depend on the taken marketing actions.

Value of the paper: This paper explains the NIMBY syndrome and presents selection of marketing tools which can diminish its' outcome and minimize the costs of investment. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bęben, R. (2013), Marketing inwestorski jako proces zaspokajania potrzeb na rynku kapitałowym, Difin, Warszawa.
  2. Boyke, Ł. (2013), "Protest przed Urzędem Gminy w Tuchomiu. Mieszkańcy nie chcą wiatraków przy zabudowaniach", available at: http://bytow.naszemiasto.pl/artykul/protest-przed-urzedem-gminy-w-tuchomiu-mieszkancy-nie-chca,2114926,t,id.html, (accessed 14 April 2015).
  3. Cialdini, R. (1996), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  4. Dmochowska-Dudek, K. (2011), "Obiekty NIMBY jako przykład konfliktowych inwestycji na terenach mieszkaniowych. Teoretyczny zarys problem, The contemporary transformation of the householding Enviroment - Selected Problems", Space-Society-Economy, Vol. 10, pp. 29-56.
  5. Frączek, P. (2010), "Wybrane uwarunkowania występowania syndromu NIMBY", Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, Vol. 17, pp. 314-324.
  6. Kotler, Ph. (1994), Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i Ska, Warszawa.
  7. Lipska, E. (2010), "Nowy wymiar marketingu społecznego i jego rola w kształtowaniu zmian społecznych", in: Olędzki, J. (Ed.), Public relations w komunikowaniu społecznym i marketingu, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, pp. 315-330.
  8. Matczak, P. (1998), "Społeczne uwarunkowania eliminacji syndromu NIMBY", in: Cichocki, R. (Ed.), Podmiotowość społeczności lokalnych, Poznań, available at: http://www.staff.amu.edu.pl/~matczak/images/spo%B3eczne%20uwarunkowania%20eliminacji%20syndromu%20nimby.pdf, (accessed 14 April 2015).
  9. Michałowska, E. (2008), "Syndrom NIMBY jako przykład samoorganizacji społecznej na poziomie lokalnym", Studia Regionalne i Lokalne, Vol. 1 No. 31, pp. 60-80.
  10. Nowak, E. (2011), "Ustanawianie agendy medialnej i politycznej", Zeszyty Prasoznawcze, No. 3-4 (207-208), pp. 54-70.
  11. Polański, G. (2013), "Heurystyki wydawania sądów społecznych w mediach", referat z 23. Ogólnopolskiego Sympozjum Naukowego "Człowiek - Media - Edukacja", Kraków, available at: http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2013/referaty_2013_10/polanski.pdf, (accessed 14 April 2015).
  12. Sargeant, A. (2004), Marketing w organizacjach non profit, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  13. Stankiewicz, P., Lis, A. (2011), Opinia publiczna o planach rozwoju energetyki jądrowej w Polsce i w wybranych województwach w latach 2010-2011, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, Gdańsk.
  14. Truszczyńska, P. (2012), "Wiatraki - (nie) czysta energia", available at: http://www.cyfrowademokracja.pl/index.php/konsultacje-spoleczne/wiatraki-nie-czysta-energia, (accessed 12 April 2015).
  15. Wolsink, M. (2000), "Wind power and the NIMBY-myth: institutional capacity and the limited significance of public support", Renevable Energy, Vol. 21, No. 1, pp. 49-64. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/S0960-1481(99)00130-5
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2083-103X
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.12775/JPM.2015.001
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu