BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wojewódzka-Król Krystyna
Tytuł
Uwarunkowania rozwoju przewozów intermodalnych w żegludze śródlądowej
Conditions of the Development the Intermodal Transport in the Inland Shipping
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka, 2015, nr 55, s. 7-16, rys., tab., bibliogr. 11 poz.
Tytuł własny numeru
Rozwój transportu w świetle współczesnych wyzwań
Słowa kluczowe
Żegluga śródlądowa, Transport intermodalny, Transport wodny, Transport samochodowy
Inland sailing, Intermodal transport, Water carriage, Motor transport
Uwagi
summ.
Abstrakt
Jednym ze sposobów uzyskania zrównoważonego rozwoju transportu ładunków są przewozy intermodalne. Realizowane są one we współpracy z transportem kolejowym, morskim (żeglugą morską bliskiego zasięgu) i wodnym śródlądowym. Transport wodny śródlądowy jest szczególnie atrakcyjnym partnerem na zapleczu portów morskich, ponieważ mają one coraz większe problemy z obsługą dynamicznie rosnących obrotów, zwłaszcza kontenerowych, przez transport zaplecza, który napotyka coraz częściej na bariery terenowe rozwoju infrastruktury liniowej. W Polsce, pomimo narastających problemów obsługi obrotów kontenerowych portów morskich przez transport zaplecza, żegluga śródlądowa dotychczas nie uczestniczyła w tego typu przewozach. Celem artykułu jest analiza uwarunkowań rozwoju przewozów kombinowanych w żegludze śródlądowej w Polsce w świetle doświadczeń europejskich związanych z rozwojem tej technologii przewozu. (fragment tekstu)

One way to sustainable cargo transport is the intermodal transport. In Poland, despite the growing problems in handling container ports by inland transport, inland shipping has not participated in this type of transport. The aim of the article is to analyze the determinants of the development of combined transport in inland waterway transport in Poland, in the light of the European experience in the development of this technology of transportation. It has been shown that the inclusion of inland waterway transport in Poland is justified by the European trends of sustainable transport development - external circumstances, such like the demand for this type of transportation and limited possibilities to meet the demand for road and rail transport. However, the development of this technology depends on creating the right infrastructure conditions - the development of inland waterways, create intermodal logistics centers in river ports and the construction of the river fleet. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Analiza rynku kolejowych przewozów intermodalnych, Urząd Transportu Kolejowego, Warszawa 2012.
  2. Grzybowski M., Port Gdański w Solcu Kujawskim, http://regionplus.pl/index.php/biznes/ 1290-port-gdanski-w-solcu-kujawskim.
  3. Kulczyk J., Skupień E., Transport kontenerowy na odrzańskiej drodze wodnej, "Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport" 2010, z. 73.
  4. Majewski J., Perspektywy rozwoju transportu intermodalnego, Urząd Transportu Kolejowego, Warszawa 2013.
  5. Quispel M., Medium and longterm perspectives in Inland Waterway Transport in the European Union, NEA, Brussels 5 July 2011.
  6. Rynek przewozów intermodalnych, Urząd Transportu Kolejowego, Warszawa, FRACHT 2014, Gdańsk 8-9 kwietnia 2014 r.
  7. Sedelmann Ch., Containers in inland waterway transport, UIRR, www.uirr.com/fr/component/ downloads/.../863.html.
  8. Strategia rozwoju miasta i gminy Solec Kujawski na lata 2014-2020 (+), Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXXV/318/13 Rady Miejskiej w Solcu Kujawskim z dnia 19 grudnia 2013 r.
  9. Terminology on combined transport, Prepared by the UN/ECE, the European Conference of Ministers of Transport (ECMT) and the European Commission (EC)UNITED NATIONS, New York-Geneva 2001.
  10. White Paper. Roadmap to a Single European Transport Area - Towards a competitive and resource efficient transport system, Brussels 28.03.2011, COM(2011) 144 final.
  11. Wojewódzka-Król K., Rolbiecki R., Koncepcja rozwoju transportu wodnego śródlądowego jako elementu spójnego, zrównoważonego i przyjaznego użytkownikowi systemu transportowego, Ministerstwo Infrastruktury, Warszawa 2010.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0208-4821
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu